Hvor blev Eline af – født i Turup sogn

Startet af Lotte Brændegaard Hvid, 11 Aug 2012 - 22:48

Forrige emne - Næste emne

Lotte Brændegaard Hvid


Eline Cathrine Marie Jørgensen Thede født 15 februar 1843 i Turup sogn.

Iflg. Afgangsliste for Turup tager hun i 1864 som tjenestepige til Aastrup sogn (Haderslev Amt). Får en datter Maren Chathrine Christiansen Huus (25 sep. 1866) i Aastrup (opsl 194 1823-74) og den udlagte fader er Mathias Christiansen. Tilgangslisten for Turup 29 sep. 1866 er Eline og nu Mathias Christian Huus. De bliver gift 24 nov. 1866 og datteren døbt dagen efter. I 1870 dør datteren.

Kan ikke se i afgangslisterne hvornår hun vender tilbage til Aastrup og hvad med Mathias ?

Men i 1872 i Aastrup sogn får Eline sønnen Andreas Jacobsen Lie og udlagte fader Andreas Jacobsen Lie (opsl.  219 1823-74)
I 1874 ligeledes i Aastrup sogn kommer Maren Cathrine Thede til verden (opsl 226 1823-74) og udlagte fader er Jens Dinesen og sidst i Aastrup 1876 kommer Jørgen Nielsen Huus (opsl 12 1871-1927) og udlagte fader er Jørgen Nielsen. Ved Jørgen Nielsen Huus' fødsel står 'gift med foranførte som er dragen til Amerika, udlagte barnefader Jørgen Nielsen'

Så forsvinder Eline ??

Jørgen Nielsen Huus blive gift i Sct. Hans kirke i Odense 1904, her er han søn af arb. Jørgen Nielsen Huus's enke Eline af Aastrup. Forlovere Jens Christian Huus og Andreas Jacobus Lie begge af Odense, er disse forlovere brødre til brudgommen ?

Forvirringen er total

Mvh.
Lotte

Susanne Lund Pedersen

Hej Lotte

I FT 1870 i Odense, Turup, opslag 34, ses Eline hos forældrene. Der er også en pige, Frederikke Knudsine Huus, på et år.

Med venlig hilsen Susanne

Alice Oppenheim

Hej Lotte!

Jeg er selvfølgelig med på holdet, der kigger efter din Eline — som tak for alle de aner, jeg har fundet i dine fynske kirkebogs-afskrivninger!

Lige til at begynde med, har jeg fundet føromtalte datter KNUDINE FREDERIKKE CHRISTIANSEN HUUS under døde i Turup i 1871; 2½ år gammel (opslag 41). Hun skal være født i Haderslev ...

Lotte Brændegaard Hvid


Hej Susanne og Alice

Tusind tak for jeres hjælp, nu kom jeg da et skridt nærmere.

I folketællingen for 1870, der er Eline fraskilt og bor rigtig nok hos forældrene med datteren Knudine Frederikke.

Gammel Haderslev opsl. 160 der finder jeg Knudine Frederikke og faderen er Mathias Christensen Huus og ved dåben er der blandt fadderne Marthe Christine Thede af Øsby sogn (som er søster til Eline og ligeledes født i Turup)

Endnu engang tak for jeres hjælp

Mvh.
Lotte

Alice Oppenheim

Ang dit ? Forlovere Jens Christian Huus og Andreas Jacobus Lie begge af Odense, er disse forlovere brødre til brudgommen ?

Altså: "Andreas Jacobus Lie" er jo = broderen "Andreas Jacobsen Lie". Jens Christian Huus har jeg endnu ikke fundet ... men mon ikke det også er en bror?

Lotte Brændegaard Hvid


Hej Alice

Tak for hjælpen endnu engang, du er hurtig  :)

Jo, Jens Christian er ligeledes en bror, har lige fundet Jens Christian i Aastrup sogn.

... 1879 Jens Christian Huus uægtefødt, søn af Line Maria Huus f. Thede, gift med arb. Mathias Christian Huus som allerede i mange aar opholdt sig i Amerika. (1871-1927 opsl. 19)

Der er jo ikke noget at sige til, at forvirringen er total, når Eline i 1870 er fraskilt - fra Mathias Christian Huus - og så alligevel er gift i 1879 med Mathias Christian Huus.

Mvh.
Lotte