Familien Riisfeldt i Ålsgårde før 1811?

Startet af Dana Pernille Watsham Hansen, 12 Aug 2012 - 13:36

Forrige emne - Næste emne

Dana Pernille Watsham Hansen

Etsteds i mit stamtræ har jeg Johan Frederik Riisfeldt, født i Hellebæk i 1811. Han, og åbenbart nogle brødre, var murersvende på Kronborg Geværfabrik hele deres arbejdsliv.

I 1843 får en Ane Marie Riisfeldt en uægte søn med en underofficer, og han opkaldes efter Johan Frederik.

I FT 1845 bor Ane Marie her:

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hellebæk, Aalsgaard, et Huus, 70 (29), FT-1845, C6363
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
- en masse andre beboerre klippet væk, og til sidst:

Peder Jensen Riisfeldt       73        Gift      Almisselem   Nørra Wram Sogn i Skaane
Karen Pedersdatter       64        Gift      hans Kone   Fagarholte Sogn i Skaane
Ane Marie Riisfeldt       25     Ugift      Haandarbeide   Her i Sognet
Johan Frederik Riisfeldt     3    Ugift      Sidstnævntes uægte Søn   Her i Sognet

Nu er mit spørgmål så:

Kirkebøgerne for Hellebæk starter i 1812. Hvor går jeg hen og finder oplysninger om forældrene (Peder Jensen og Karen Pedersdatter), og hvornår de kom fra Skåne til Ålsgårde?

Dana Pernille Watsham Hansen

- og så lige et tillægsspørgsmål: I KB for Hellebæk 1812 - 1825 er en del fødte mærket med initialerne S.L, Det har intet med ægte/uægte født at gøre - hvad kan det så betyde?

Kristensen

jhk

Dana Pernille Watsham Hansen

Citat fra: Jørgen Hedegaard Kristensen Dato 12 Aug 2012 - 14:03
Er det i nærheden af Ålborg ??

Nej, det er Hellebæk/Ålsgårde i Nordsjælland. Jeg ved, at Hellebæk oprindelig hørte under Helsingør, men har ikke været i stand til at finde relevant information i kirkebøgerne der-

Susanne Lund Pedersen

Hej Dana

Der er en vielse i Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, 1801-1819, opslag 82, øverst.

Gevær-fabrikken. Ungkarl Peder Jonassen og Pige Karen Pedersd.

Det kunne være dem. Det er i 1807.

Viser lige FT 1834:

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Hellebæk Skoledistrict, Hellebæk, Geværfabrikken, et Huus, 32, FT-1834, C7575
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Jonassen Riisfeld   62    Gift      Forslager   
Karen Pedersdatter   53    Gift      hans Kone   
Ane Marie Riisfeld   14    Ugift      Deres Børn   
Jørgen Peter Riisfeld   11    Ugift      Deres Børn   
Johan Frederik Riisfeld   24    Ugift      Muursvend   


Med venlig hilsen Susanne

Susanne Lund Pedersen

Hej Dana

Det ser ud til at Hellebæk har hørt under Tikøb.

I KB for Tikøb, 1801-1819, kan du f.eks. se Johan Frederiks dåb på opslag 136, venstre spalte ved Gevær-fabrikken og Carl Peters dåb på opslag 165, venstre spalte nederst ved nr. 22, hvor der også står Gevær-fabrikken.

Fundet via FS:


https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYFQ-6HK


https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYFQ-6H4



Med venlig hilsen Susanne