Bendix Bendixen og hustru Andrea Cæcilie Foght, f. 1795 og 1804 sådan cirka!!

Startet af Bettina Bendix Andresen, 10 Mar 2012 - 17:51

Forrige emne - Næste emne

Bettina Bendix Andresen

Jeg troede, at det ville blive så nemt at finde mine Bendix-rødder, men det staves jo på frygteligt mange måder. Og der er mange flere af dem, end jeg havde haft fantasi til at forestille mig!

Jeg søger

Murersvend Bendix Bendixen, ukendt fødselssted, født ca. 1795
- jeg har ham FT København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Sct. Giertrudsstr. N. 208, 1ste Sahl til høyre, Baghuset, 1265, FT-1840, ops. 431

Sammen med
Hustru Andrea Cæcilie Foght, ukendt fødselssted, født ca. 1804

får han 7 børn mellem 1824 og 1839 i Trinitatis Sogn.
Jeg tror de er kommet til København inden de får børn.
Jeg har sådan en del af deres livsforløb, men ved ikke, hvor de kommer fra...

Men jeg ønsker hjælp til at finde ud af hvor og hvornår Bendix og Andrea er født og af hvem??

Jeg har brugt DDD, SA, FamilySearch og min fantasi, men jeg er gået "død" i dem!
Er der nogen, der har forslag til hvad jeg kan gøre eller som kender familien?

Mvh
Bettina

Kaare Grodal

Hej

Her er fruen 1845:

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Vognmagergade No. 68, Sidehuset, 2den Opgang, Stue Etage, 497 F2, FT-1845, C3146
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andrea Sisillie Bendigsen 42  Enke  Frugthandel eller SelleKone Kjøbehvn
Bendig Bendigsen 8  -  hendes Søn Kjøbehvn
Ida Vilhelmine Bendigsen 6  -  hendes Dater Kjøbehvn

Og her 1850:

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg kvarter, Lille Brøndstræde 105, 3 sal, 1076, FT-1850, B6870
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andrea Selia Fogh 46  Enke  frugt handel, huusmoder Kjøbenhavn
Carl Christian Bendiksen 17  Ugift  hendes 2 sønner Dito
Bendis Bendiksen 12  Ugift  hendes 2 sønner Dito
Ida Wilhelmine Bendiksen 11  Ugift  hendes datter Dito

Så du må gennem de københavnske sogne for at finde hende, og husbond må være død 1840-45
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Bettina Bendix Andresen

Tak Kaare for det rappe svar ;)

Jeg mangler kun at finde ud af hvor/hvem de kommer fra og hvornår? Jeg kan ikke finde deres "forhistorie" - de er sådan lidt Adam og Eva-agtige for mig!

Mvh
Bettina

Kaare Grodal

Hej Bettina

Jeg viser lige FT 1840:

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Sct. Giertrudsstr. N. 208, 1ste Sahl til høyre, Baghuset, 1265, FT-1840, C5186
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bendix Bendixen 45  Gift  Muursvend 
Andrea Sesillie Foght 36  Gift  Hans Kone 
Andrea Bendigde Bendixen 16  Ugift  hans Datter 
Bendine Wilhelmine Bendixen 15  Ugift  hans Datter 
Wilhelm Bendixen 13  Ugift  hans Søn 
Christian Bendixen 7  Ugift  hans Søn 
Bendix Bendixen 3  Ugift  hans Søn 
Ida Wilhelmine Bendixen 1  Ugift  hans Datter

Andrea er født i København ifølge FT 1845 og 50, så det må være overkommeligt at finde hendes dåb og konfirmation.

Hvis du har deres vielse og børnenes dåb, vil det være en fordel, hvis du viser dem med kirkebog og opslags nr. for så kan der være et par øjne ser noget du ikke har fået øje på.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Alice Oppenheim

Ja, en af de måder FOGHT staves på er jo VOIGT ... Så her skal du finde deres vielse:

ANDREA CICILIE VOIGT
BENDIX BENDIXSEN
11 FEB 1825      Helligaands Kirke, Kobenhavn


— Det bliver opslag 184 #4 .... Han er 29 år, hun er 21. Hun bor "hos sine forældre i xxxxxxg[aden] 318" Måske skal du bede om hjælp til at få tydet det hele...?

— får han 7 børn mellem 1824 og 1839 i Trinitatis Sogn. — får de virkelig børn inden vielsen — og ku vi få en henvisning til kirkebogen?

Bettina Bendix Andresen

Det er simpelthen fantastisk, tak for den vielse.
Jeg skal ud og tjene til livets ophold nu, men vender tilbage med barnedåbene.

Mange vh'er fra
Bettina

Bettina Bendix Andresen

Hej,

jeg har så lovet mere end jeg kan holde, for jeg kan ikke føre bevis for samtlige fødsler/dåbe - kan se at jeg har accepteret 2. håndsoplysninger fra FamilySearch på nogle af børnene; men

1. barn Andrea Benedicte Bendixen mener jeg, er født før indgåelsen af ægteskabet, nemlig i 1824.
Jeg har regnet mig vha FT - Kaares ovennævnte og

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Borgergade, Borgergade 154, 1ste sal, 612, FT-1850, ops 164
og
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, St A:Wester, Borgergaden 154,1 sal a, Forhuset, FT-185, ops 268
og
Andrea Bennedigte Bendigtsen, Lille Brøndstræde 7, 3. sal B, Rosenborg Kv. dl. 1, matr. 67-144  ops. 79
og
København, København (Staden), Lille Brøndstræde (Lige numre), No. 2 Matrikel 112, Forhus, Stuen, 2, FT-1885, - jeg kender ikke opslaget, da jeg ikke kunne finde den andre steder end i DDD

Jeg kan altså ikke finde hendes fødsel nogen steder... men har nu også kun været slægtsforsker i 2 måneder!

Andrea Cecilie Foght og Bendix Bendixen fik næste barn

Bendine Wilhelmine Charlotte Bendixen KB Trinitatis 1813-27, ops. 874, f. 15. nov. 1825, døbt 23. juli 1826

Grunden til at jeg nævnte at Bendix Bendixen og Andrea Cecilie Foght er mine Adam og Eva, er at jeg ikke kan finde dem før 1840.


Bedre kan jeg desværre ikke svare nu
Tak for hjælpen
Bettina

Alice Oppenheim

Tillod mig at indrykke en efterlysning af brudens adresse i 1825 :)

Inge Hedal svarede:

Der står Prammandsg. 318
Gaden hed Prammandens Gang.

Citat fra Bo Bramsen: København før og nu – og aldrig, bind 4, side 11-12:
"En af det gamle Københavns mange snævre og blinde "gange" tog sit udgangspunkt i nr. 6 på Ny Adelgades sydside. Det var "Fælles Gangen", også kaldet "Prammandens Gang", der bøjede af mod vest bag ejendomme i Ny Adelgade til nogle småhuse langs med den store have, der hørte til det senere Hotel d'Angleterre, og som i øvrigt fulgte den gamle voldlinie."
Den eksisterede indtil 1873

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,31730.0.html


Alice Oppenheim

Med hensyn til de to ældste døtre, så er

#2 BENDINE WILHELMINE CHARLOTTE (Trinitatis K 1813-27, ops. 874) født 15. nov. 1825 — altså ca 9 mdr efter vielsen.

#1  ANDREA BENEDICTE må altså være født før vielsen. Spørgsmålet er, hvor længe før? Hun må næsten stå i Helligåndens KB? (idet vi går ud fra, at ANDREA CECILIE fødte hjemme hos sine forældre på Prammandens Gang)

Kaare Grodal

Hej

Prammandens Gang hørte til Garnisions sogn 1840, i 1801 til Skt. Nikolaj, som jo blev nedlagt 1805.

Jeg har forgæves ledet i Garnision efter Andrea Benedice født 1824, lige som jeg forgæves har ledt efter hendes konfirmation i Trinitatis konfirmerde 1830-54 fra ops 407 til 466, hvor søster Bendine Wilhelmine Charlotte bliver konfirmeret.

Hvis Andrea Cecilie Fogts forældre har boet Prmmandens Gang siden Andreas fødsel, skal hendes fødsel eller konfirmation findes i ente Skt. Nikolaj eller Garnision.

FS har ikke noget bud på Andrea Benedices dåb, men har de øvrige 6 søskende døbt i Trinitatis, samt et barn født og død 1830 formodentlig før dåb, for der er ikke noget navn.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Bettina Bendix Andresen

Altså
det er da fantastisk at komme hjem fra arbejde og kunne åbne slægt og data
og så finde sådan nogle svar fra engagerede mennesker - tusind tak for alt det I har gjort  :D

Bettina

Nurhanne Reckweg

Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."


Alice Oppenheim

Godt! Det var så datteren, ANDREA BENEDICTE, — Men hvor er Moderen, ANDREA CECILIE, født/døbt?

:)

Bettina Bendix Andresen

Ja, nemlig ja!
Jeg har virtuelt travet igennem København, men de afsindigt mange stavemåder af Andrea Cecilie Foght eller manden Bendix Bendixen gør, at jeg føler mig noget lost.
Jeg har slået navnene op på DDD, med så mange mulige ubekendte _'er og %tegn og derefter kigget på de familier, der dukker op i håbet om, at nogle kunne ligne, dem jeg søger.
Desværre har jeg ikke kunnet finde folketælling 1834, hvor de optræder - findes der ingen fra København der?
Afgangs og tilgangslister har heller ikke den samme popularitet i København, som på landet, hvor resten af familien kommer fra...

Man skal heller ikke lade sig forvirre af at Bendix Bendixen havde en søn ved samme navn.
Bendix var murersvend - findes der lister over mestre i København, hvor jeg evt. kunne finde hans læreplads og ad den vej få mere viden om ham?

Med venlig hilsen
Bettina

Kaare Grodal

Hej Bettina

Når vi ikke kan finde familien i FT 1834, skyldes det nok, at den forletælling kun er bevaret fra 3 kvarterer, og ikke fra det de boede i.

Jeg har forgæves ledt efter Andrea Cecilies dåb ca. 1804 i  Skt. Nikolaj og Garnision. Jeg har heller ikke fundet hendes konfirmation i Garnision.

Hvor murernes og stenhuggernes lavsarkiv er endt, har Greens Slægtsforskerens ABC ikke noget bud på.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Bettina Bendix Andresen

Tak Kaare,

sikke en masse steder/arkiver der findes bevaret og man kan søge i.
Jeg er temmelig overvældet over at der er så meget materiale - det er en hel ny og spændende verden, der har åbnet sig for mig.

Min tyske farfar har kortlagt hele familien syd for grænsen, så jeg er jo heldig at jeg kun skal forske i min mors familie på Sjælland og Fyn. Der er indtil videre (450 personer og tilbage til midt 1750'erne) ikke en eneste jyde - kun dem jeg selv har produceret!

Vh
Bettina


Bettina Bendix Andresen

Så skete der endelig noget i ovennævntes liv eller måske rettere død!

Jeg har fundet Andrea Cecilies død: KB København/Trinitatis 1853-84, ops. 293, nr. 67: Bendix Bendixens enke, 58 år

Desværre er hendes livs begyndelse stadig ikke dukket op, på trods af at jeg har læst alle kirkebøger fra København igennem for årene 1801-07 (ca) igennem.

Bendix Bendixens fødsel og død har jeg heller ikke fundet. Det burde da ellers være rimeligt nemt, da han er død mellem 1840 og 1845. Jeg begynder at hælde lidt til, at han er rendt hjemmefra og fruen bare kalder sig enke.

Vh
Bettina

Anna N Rasmussen

Hej Bettina,

Mht. at finde dato for Bendix død, så er det i Kbh nemmest at bruge skifteregistrene, som ligger på AO (nb, både hvidebøger og "alm" skifteprotokoller). Derved slipper man for at trawle sognene igennem, da skifterne jo dækker alle stadens døde, og er ordnede alfabetisk.

Endnu bedre ville det være at bruge begravelsesprotokollerne på Stadsarkivet, da man der også får oplyst fra hvilken kirke begravelsen foregik. Jeg vil gerne kigge efter ham derinde ved førstkommende lejlighed, skal forbi i næste uge, hvis du ikke selv har mulighed  :)

Men hans fødsel, ja den er godt nok svær. Men jeg studsede dog lige over denne her på Familysearch, hvor drengen af en eller anden grund ikke, som skik ellers var, udstyres med patronym, altså efternavn dannet af faderens fornavn, men med faderens eget slægtsefternavn. Efter datidens skik ville han ellers almindeligvis være blevet kaldt Bendix Bendixen.  Han vil dermed ikke være dukket op på FS, hvis du kun har søgt på fødte bendix bendix'er, men kun hvis du har søgt separat på fornavn bendix + faders fornavn bendix.

name:   Bendix Andersen
gender:   Male
baptism/christening date:   09 Sep 1792
baptism/christening place:   HOLMENS SOGN, KOBENHAVN,
father's name:   Bendix Andersen
mother's name:   Birthe Svendsdr
indexing project (batch) number:   C21850-4
system origin:   Denmark-ODM
source film number:   44441

Jeg kan dog ikke finde ham, eller forældrene, på FT-1801, men her er forældrene ved FT-1787, endnu uden børn, kort efter deres vielse:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Klerkegade 395, 2783, FT-1787, C1746
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Bendix Andersen   26    Gift   Hosbonde   Enroleret Matros og er til Søes   
Birthe Kirstine Svensen   25    Gift   hans Kone      

NB, Jeg har ikke slået dåben efter i Holmens kirkebog, ej heller tjekket om han bliver konfirmeret. Men kunne han mon være en mulighed at gå lidt videre med?

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

...Eller måske kom han udenlands fra? Her er fx et bud fra Norge:

name:   Bendix Martinus Bendixsön
gender:   Male
baptism/christening date:   07 Jun 1793
baptism/christening place:   Kristiansund, Møre og Romsdal, Norway
birth date:   29 May 1793
father's name:   Bendix Bendixsön
mother's name:   Maren Ericsdotter
indexing project (batch) number:   C42203-3
system origin:   Norway-EASy
source film number:   124836

Kristianssund er jo godt nok ret højt oppe i Norge, næsten helt oppe ved Trondheim, men man kom faktisk mere omkring dengang end vi måske ofte går rundt og tror  ;)

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bettina Bendix Andresen

Hej Anna,

tak for dine svar.

Jeg fandt faktisk Andrea Cecilies død via én skifteprotokol, eller rettere reg. forseglingsprotokol a-k under andre arkivalier. Jeg ved egentlig ikke, hvad det betyder. Desuden fandt jeg en Bendix Bendixen "Generalregister Bendix Bendixen, arbejdsmand,navneregister, 1840-41, ops. 32, midtside, oplysninger: 5B 604/5B 218", men jeg ikke fundet yderligere oplysninger om ham. Jeg tror heller ikke, at det er ham, da Bendix alle steder er benævnt som murersvend og aldrig arbejdsmand.Jeg er ikke særlig rutineret i brug af skifter og føler mig oftere heldig end vidende, når jeg rammer skifter en gang imellem!

Jeg har overvejet, at han slet ikke kommer fra København. Jeg er jævnligt stødt på, at mine aner efter nogle år i staden, i folketællingerne svarer, at de kommer derfra, selvom jeg ved, at de er indvandret.

Jeg er rigtig glad for dit tilbud om at kigge efter ham på stadsarkivet og takker glad ja! Jeg bor i Skanderborg og kommer kun til Kbh. med mange års mellemrum.

Jeg vil i mellemtiden se efter de af dig foreslåede familier.

Tak for hjælpen
Vh
Bettina


Anna N Rasmussen

Velbekomme, og ingen årsag  :)

Jeg vender tilbage start/midt i næste uge, forhåbentlig med lidt info på Bendix' død. Vil også lige kigge efter Andrea Cæcilie med det samme, nu hvor vi ved, at hun døde 1862, for det kunne jo være, at der stod lidt mere i begravelsesprotokollen end i kirkebogen. Du må vente tålmodigt så længe.

Murer- og Stenhuggerlavets arkiv, som Kaare nævnte tidligere i tråden, findes også på Stadsarkivet, og ser ud til at være ganske omfattende - her er link til en oversigt over indholdet, fra den elektroniske registrerings-, søge- og bestillingsbase Starbas: http://www.starbas.net/arkiv.php?arkiv_id=909.  Jeg kan desværre ikke pt påtage mig at yde assistance til at kigge større arkivmateriale igennem, kun opslag i de "hurtige" protokoller, men måske en anden person med jævnlig gang på Stadsarkivet har tid og lyst til at se efter Bendix ved lejlighed. Du kan jo altid skrive en forespørgsel i "hjælp-til-opslag"-gruppen.

God weekend,

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bettina Bendix Andresen

Hej Anna,

jeg er da rigtig glad for at du også samtidig vil kikke efter Anna, jeg har ikke meget om parret.

Jeg vil også følge dine andre råd - pånær det med at være tålmodig!

Vh
Bettina

Anna N Rasmussen

Hej igen, Bettina

Så har jeg været på Stadsarkivet, og fundet Bendix og Andrea i begravelsesprotokollerne, med lidt flere/andre oplysninger end i kirkebøgerne:

Andrea Cæcilie døde 24. marts 1862 – jævnfør kirkebogsopslaget fra Trinitatis kirkebog (opslag 293). Protokollen tilføjer så, at hun var enke, 58 år gammel, og døde af peritonitis, dvs. bughindebetændelse. Hun boede på adressen Pustervig 2, og blev begravet fra Trinitatis kirke på Trinitatis' Assistenskirkegård.

Da vi allerede ved at Bendix må være død mellem 1840, hvor han findes på FT, og 1845, hvor Andrea er blevet enke, så har protokollerne kun én mulighed, og det er den som matcher den oplysning som du allerede selv har fundet i skifteregistrene, så jeg er sikker på at det er ham, alderen passer også præcist, selv om han nu ikke længere var murer, men arbejdsmand.

Bendix Bendixen, død den 1. oktober 1840. Arbeidsmand, gift, 45 år. Død på Alm.Hospital af lungesvindsot (tror jeg at der står), og begravet på Trinitatis, Gravsted nr. 84 i linie 23.

Dødsfaldet kan dermed genfindes i Alm.Hospitals kirkebog på AO, bogen 1824-45, opslag 162, øverste indførsel, hvor han ligeledes er Arbeidsmand, gift og 45 Aar.

Om Alm.Hospital kan du læse her:
http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Socialpolitik/Almindelig_Hospital
http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Hospital
http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/almhosp.htm

Hospitalets arkiv findes på Stadsarkivet, og er velbevaret, bla. med patientjournaler, så du vil måske kunne finde Bendix deri, dog tror jeg det er tvivlsomt om hans fødested vil være nævnt. Men her får du det direkte link til indholdet i kartoteksbasen:
http://www.starbas.net/arkivskaber.php?id=1376&laes_mere=ja

Jeg tror godt du kan være sikker på, at det er den rigtige Bendix som du har fat i her. Mange håndværkere måtte klare sig som arbejdsmænd i årene op mod midten af 1800-tallet. For efter Englandskrige og statsbankerot 1801-14, fulgte nogle hårde årtier, hvor byggeri, handel mv næsten gik i stå, som i alle nedgangstider. Jeg har fx selv i slægten en københavnsk sejlmagersvend, som havde været på eksotiske langfarter og tjent gode penge som ung, men i de sidste år frem til sin død 1841 var arbejdsmand.

Jeg sender de to fotos af protokollerne direkte til din mail.

*

Og nu hvor du så har fået bekræftet de næsten sikre fødselsår på Bendix og Andrea, 1795 og 1804, hvordan kan du komme videre, og få kastet lys over, hvor de kom fra?  Familysearch giver jo, som allerede nævnt, ingen gode spor.

Normalt er faddere ved barnedåbe gode "foræringer" til slægtsforskeren, fordi der ofte er familiemedlemmer iblandt. Men ved dåben af de seks Bendixen-børn 1826-39 er der jo desværre ikke noteret faddere, øv øv, dumme Trinitatis-bog  >:(

Som sagt kan murerlavets arkiv være en mulighed, hvis Bendix er optaget som lærling eller indskrevet som svend i Kbh, kan der stå hvor han kom fra. Opslag kræver nok en del arbejde, men hvis du slår en efterlysning op separat, kan der måske være hjælpsomt bid fra en som også har københavnske murere i slægten. Stadsarkivets link til lavets registratur er her: http://www.starbas.net/arkivskaber.php?id=2893. Hvis du finder noget som ser brugbart ud, og smider linket op i indlægget, kan en hjælper nemt bestille det. Lavsarkivalier skal normalt ikke forudbestilles derinde, men fås med det samme fra nærmagasin.

Lægdsruller kan måske også bruges, men afhænger netop af hans ophav (by/land, borger/landbo). Rullerne kan være besværlige at arbejde med, og jeg er ikke den rette til at vejlede, men Arkiverne har en hurtig oversigt her:
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning

Jeg har ikke flere ideer, de nævnte er dem som jeg selv plejer at bruge. Og så selvfølgelig at få postet noget om personerne på nettet, så andre der måske forsker i samme, vil støde ind i det  :)

*

Skiftet, som du fandt henvisning til i registret på AO (Kbh 1840-41, opslag 32: henvisningsnr. 5B/604 (218)), vil kunne afgøre endeligt, om det er den rigtige Bendix. Og måske kan der være henvisninger til personer som kan være familie eller på anden måde lede dig på sporet af hans ophav.

De københavnske skifteprotokoller er endnu ikke lagt på AO, kun registrene til dem, samt de såkaldte Hvidebøger, som er dødsanmeldelser for "de skifteløse", dvs. typisk fattige der intet efterlod, eller først afdøde blandt ægtepar, hvor ægtefællen skulle sidde i uskiftet bo. Men selvom Bendix døde før Andrea, var der jo umyndige børn, så sikkert derfor er der afholdt skifte.

Protokollerne bliver jo nok lagt ud på AO på et tidspunkt, men indtil da, så kan jeg godt ved lejlighed tage et par fotos på Rigsarkivet. Jeg kommer der jævnligt, og det er ikke meget besvær at bestille en ekstra protokol ned til sin læseplads, slå op, og affotografere et par sider.

Men selvom du ikke lige selv kommer på arkiverne foreløbig, så vil jeg da gerne "afmystificere" hvordan man bruger registrene på AO og efterfølgende finder skifteprotokollerne på Daisy. Jo, det kan bestemt godt virke uoverskueligt, især fordi der mangler vejledning lige ved hånden fra AOs side, men som med så meget andet, så er systemet nemt at bruge, når først man har "fundet nøglen":

Skifter efter københavnere ligger under arkivskaber "Landsover- hof og stadsretten". Så hvis du fx skriver "landsover" i arkivskaber-feltet og "forsegling" i "arkivserie", får du dette billede op:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=landsover&b=forseglings&d=1&e=2012, hvor du så kan klikke dig ind på den periode som du skal bruge, her 1771-1863, hvor du kan se, at der ligger hele 446 forseglingsprotokoller: http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=landsover&b=forsegl&c=&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2134052&henid=2134052&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Når du dernæst klikker "vis og bestil", så går indgangen via årstal og sagsnummer, og det er især her, at man skal holde tungen lige i munden. Rul først ned og find årstallet, i dette tilfælde 1840-41. Find så protokollen med det angivne nummer og bogstav, her 5B.

Nå du klikker videre, kan du lige sikre dig, at den nu også indeholder det ønskede sags- eller indførselsnummer. Herunder, hvor jeg har fået protokollen op, kan du tydeligt se, hvordan indførsel nr. 604 må findes i protokol 5B, fordi der står at den dækker nr. 410-858.

Bendix Bendixens skifte skal således findes i årgang 1840-41, protokol 5B, indførsel nr. 604, som findes på folio (side, opslag) 218.

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=landsover&b=forsegl&c=&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2134052&henid=2134052&epid=2134052&faid=11&meid=2217636&m2rid=5838524&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Arkivinstitution:    Rigsarkivet
Arkivskaber(e):    Landsover-, samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Arkivserie:    Forseglingsprotokol  1771-1863
Eksemplar:    Original, Papir m.m.
Indhold fra:    1840,1841 5 B 410
Indhold til:    1840,1841 5 B 858
Indhold beskrives med:    Forseglingsnummer/folionr. (Skifteretsperiode, Protokolnr, Protokollitra, Sagsløbenummer, Folionr.)
Nr:    855


*

Nå, men inden jeg nu får mit meget lange indlæg til at se ud som om dit problem er løst, vil jeg skynde mig at afslutte ved at skrive til de læsere der måske ikke læser det hele igennem, at det lange svar ikke er udtryk for, at du har fået svar på alle dine spørgsmål: derfor:

*

Vi mangler stadig at finde ud af, hvor Bendix og Andrea kom fra !


*

Venlige hilsener
Anna


Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bettina Bendix Andresen

Hej Anna,

det var da et fantstisk stykke arbejde du har gjort for mig! Og jeg siger tusind tak for hjælpen!
Jeg glæder mig til i aften at nærlæse dit svar og din mail til mig. Lige nu skal jeg komme mig over en rystende hjemtur gennem Skanderborg festival-kaos og trafikulykke (altså uden mig).

Vh
Bettina