Installation af LAWiewer

Startet af Jens Larsen Jakobsen, 08 Aug 2012 - 09:08

Forrige emne - Næste emne

Jens Larsen Jakobsen

Når jeg starter en en kirkebog på arkivalier online med min macbook pro, downloader installationprogrammet ok, men det vil ikke lade sig installere. i boksen er knappen tillad for installation grå, jeg kan kun afvise installationen. jeg bruger mountain lion. nogen forslag ???

Carsten R. Nielsen

#1
Kan dit problem mon skyldes, at du endnu ikke har installeret Java? Ellers har jeg ingen forslag (er selv stadig på Snow Leopard, 10.6) ... Prøv at skriv til Arkivalieronline: arkivalieronline@saf.sa.dk

Måske du kan få noget ud af Jens Peter Lieberkinds indlæg i denne tråd:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,19077.0.html

Bortset fra det, så synes jeg godt nok det snart er på tide, at Arkivalieronline får lavet et nyt, platformsuafhængigt visningsprogram i stedet for det gamle, elendige skidt, vi er nødt til at bruge nu.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Kenneth Knudsen

Citat fra: Carsten R. Nielsen Dato 10 Aug 2012 - 16:23
Bortset fra det, så synes jeg godt nok det snart er på tide, at Arkivalieronline får lavet et nyt, platformsuafhængigt visningsprogram i stedet for det gamle, elendige skidt, vi er nødt til at bruge nu.

Det er i støbeskeen, ved jeg. Jeg besøgte Filmingscentret i forbindelse med en artikel til næste nummer af Slægt & Data. De fortalte, at et re-design af AO er på vej og i den forbindelse dropper man Java til fremvisning af opslag. Problemet er, at TIFF-filer kræver Java for at kunne vises - bl.a. derfor er de for tiden i færd med at omscanne de tidligste folketællinger og kirkebøger, så de kan lægges på i JPEG.
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Carsten R. Nielsen

CitatDet er i støbeskeen, ved jeg.

Det var da godt nok gode nyheder! Tak for det, Kenneth.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Christian Grøndberg

Citat fra: Carsten R. Nielsen Dato 10 Aug 2012 - 16:23
...Bortset fra det, så synes jeg godt nok det snart er på tide, at Arkivalieronline får lavet et nyt, platformsuafhængigt visningsprogram i stedet for det gamle, elendige skidt, vi er nødt til at bruge nu...

Hej,

For lige at præcisere, så er Java platformsuafhængigt. Det kræves blot, at Java er installeret på styresystemet. At AO's fremviser ikke er programmeret tidssvarende ændrer ikke på dette.

Med venlig hilsen
Christian

Carsten R. Nielsen

#5
CitatFor lige at præcisere, så er Java platformsuafhængigt.

Java er ikke platformsuafhængigt: Java kan ikke installeres på iOS (hvilket du f.eks. vil kunne se af flere indlæg her i forum, hvor adgang til Arkivalieronline på iPad efterlyses).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

John Nielsen

Hej Kenneth

Det er nævnt før at AO's hjemmeside redesignes, men til hvad, det er langt mere interessant ?

Vi er helt enige om at der er masser af plads til forbedringer.
Det skal dog nævnes at denne er 5 eller 6 udgave og at de foregående var meget værre.
Opgaven er jo ikke overvældende kompliceret og kunne klares med simpel HTML.
Så mængden af filer og brugere er vel den største udfordring.
Det er vel også de samme personer der er involveret så fejlraten bliver nok den samme.

Hilsen John Nielsen

Christian Grøndberg

Citat fra: Carsten R. Nielsen Dato 10 Aug 2012 - 18:38
CitatFor lige at præcisere, så er Java platformsuafhængigt.

Java er ikke platformsuafhængigt: Java kan ikke installeres på iOS (hvilket du f.eks. vil kunne se af flere indlæg her i forum, hvor adgang til Arkivalieronline på iPad efterlyses).

MVH
Carsten

Hej Carsten,

Det er snarere er et fravalg fra Apple's side, end det er en umulighed at implementere. Du har ret i, at Java ikke fungerer på iOS, men det kunne Apple let have fået det til, da Java netop er platformsuafhængigt.

Med venlig hilsen
Christian

Kenneth Knudsen

Citat fra: John Nielsen Dato 10 Aug 2012 - 19:04
Det er nævnt før at AO's hjemmeside redesignes, men til hvad, det er langt mere interessant ?

Hej John

Om selve designet ved jeg kun, at det kommer til at flugte med resten af sa.dk.

Jeg ved, at SA's medarbejdere er lige så trætte af Java, som mange brugere er. De vil hellere bruge tiden på det, de er ansat til, end agere hotline for AO-brugere om Java-opdateringer, som de alligevel ikke har nogen indflydelse på.

De fortalte mig også, at der ikke kommer til at ske noget nyt med AO, før det nye er helt klar - altså både designet og en Java-fri løsning. Så de fejl, der er lige nu, skal vi vist ikke regne med, bliver rettet.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

John Nielsen

Hej Kenneth

Du nævner også at TIFF filer var begrundelsen, men det kan ikke være rigtigt.

Det er da muligt at digitaliseringsudstyret kun kunne levere TIFF filer, som oprindeligt blev brugt til faxmaskiner.
Selv dengang var det ikke et problem at konvertere filerne til f. eks PNG som browsere kan vise.
En af deres kiksede hjemmesideudgaver konverterede til 3 forskellige formater "on the fly", angiveligt for at reducere belastningen.

Hilsen John Nielsen

Kate Rossing

Det er altså ikke kun på Ipad, man ikke kan bruge arkivalier online. Jeg har en Asus Transformer pad, som jeg købte med tanke på at kunne tage den med mig bl.a. til slægtsforskning, men desværre kan den heller ikke køre java. Jeg kan derfor tilgå hjemmesiden uden problemer, men ikke åbne filerne. Jeg troede jeg havde gjort mit hjemmearbejde inden købet af den tablet, fordi den netop er tænkt til at tage med.

Så for mig er det musik for ørerne, for så er mine penge måske alligevel ikke spildt :-)

Hilsen Kate Rossing

Kenneth Knudsen

Citat fra: John Nielsen Dato 10 Aug 2012 - 23:30
Du nævner også at TIFF filer var begrundelsen, men det kan ikke være rigtigt.

Jeg forstår ikke, hvad du mener. Det, jeg har fået at vide, er, at AO er afhængig af Java, fordi man lagde ud med at scanne i TIFF. Efterhånden er man blevet træt af Java og er derfor i gang med at udfase TIFF til fordel for JPEG.


Citat fra: John Nielsen Dato 10 Aug 2012 - 23:30
Det er da muligt at digitaliseringsudstyret kun kunne levere TIFF filer, som oprindeligt blev brugt til faxmaskiner.
Selv dengang var det ikke et problem at konvertere filerne til f. eks PNG som browsere kan vise.
En af deres kiksede hjemmesideudgaver konverterede til 3 forskellige formater "on the fly", angiveligt for at reducere belastningen.

Uanset, hvad der var teknisk muligt, så valgte SA af en eller grund at satse på TIFF. Og det er vel det eneste, vi behøver at forholde os til i dag. PNG blev først standardiseret i 2004 - to år efter, AO gik i luften.
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

John Nielsen

Hej Kenneth

"Problemet er, at TIFF-filer kræver Java for at kunne vises"

PNG er fra 1990erne så det kunne være anvendt fra starten.
Vi er enige om at AO foretog mange mærkelige valg.

Hilsen John Nielsen

Karsten Damén

#13
PNG blev udviklet omkring 1995, men blev først en international standard i 2004 (ISO/IEC standard 15948:2004)
Så PNG var ikke en option John.

hilsen Karsten


Morten Hovedskov Nielsen

Jeg kan da supplerer med at PNG først var fuldt understøttet i de "store" browsere i 2006-07.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

John Nielsen

Hej

Hovedsagen er at brugen af Java var begrundet i TIFF filer.

Konvertering af filer til et andet format som en fornuftigere løsning var næste punkt.
Jeg foreslog PNG, men det kunne være et andet understøttet format.
JPG er jo senere anvendt til de nyere digitaliseringer.
Det kan tilføjes at man også dengang kunne få TIFF plugins/tilføjelser til browsere.

Hilsen John Nielsen

Arne Leth

har installeret JAVA som anført hos arkivalia online. Kan få oversigten over kirkebøger i et sogn frem, men når jeg beder om en bestemt kirkebog, kommer der kun et tekstnotat frem >:(. hvad gør jeg forkert. Har en PC med windows, har google chrome. Er som det sikket af ovenstående, ikke specielt kyndig i I Tteknologi.

Sanne Bloch

Hej

Google Chrome du'r ikke til AO. Prøv med Internet Explorer istedet.

Der er flere andre browsere, som kan bruges - på AO's side oplyses hvilke browsere der er testet til brug på AO.

Venlige hilsner Sanne