Hvornår dør Else Marie Laursdatter (Laursen) - Framlev Herred ca 1890

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 08 Aug 2012 - 02:25

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Else Marie Laursdatter bliver født i Framlev - Framlev Herred 5 Jan 1813
Jeg kan herfra følge hende - konfirmation - et uægte barn -
og endelig gift med Peder Laursen i 1840

I FT 1845 - FT 1850 bor de i Framlev By
I FT 1860 er de i Harlev - men har tilbragt nogle år i Skibby mellem 1850 og 1860
I FT 1880 finder jeg dem i Borum
Alle i Framlev Herred
Peder Laursen dør i Borum i 1889 - på Borum Fattiggaard - og i KB står der at han er gift.


Men herefter forsvinder Else Marie Laursen - jeg har ikke fundet hende død i Borum og hun er jo allerede en ældre dame på 76 år.

Hvor bliver hun af - hvor dør hun ???

Er der nogen der kender hende ?

Med venlig sommerhilsener fra Elizabeth i Vermont

Alice Oppenheim

#1
Hej Elizabeth,

Jeg kender desværre ikke ELSE MARIE, og mit eneste bidrag bliver måske at rykke din efterlysning øverst op på listen :)

Jeg tænker dog, at hun — foruden sønnen FREDERIK — fik en del børn med PEDER. De kan have taget sig af deres Mor på hendes gamle dage, og hun kan således være begravet i et af de sogne, hvor de slog sig ned...? Så måske findes hun hos Ane, Laus, Ane Marie, Anders eller Johannes...?

— Er der forbindelser til Samsø? Synes, det her ligner, det du beskriver: http://www.kefotos.dk/tng/familygroup.php?familyID=F06245&tree=tree1

Tilføjet: Ved Peders død står, at han bor "Borum-Sabro Fattiggård" — Er Sabro KB tjekket?

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Alice

Tak for dit input -

Du har ganske ret at det er den samme fmilie som findes Kefotos.dk - men heller ikke her findes der datoer som kunne hjælpe.

Sabro KB er nu gennemgået - uden resultat, jeg havde overset Borum - Sabro fattiggård - og har hidtil koncentreret mig om de steder hun har boet i Framlev Herred. Sabro ligger jo i Sabro herred selom det er en naboby til Borum.

Parret Peder Laursen og Else Marie Laursdatter fik endnu to børn -
Sophie Pedersen og Antonius Pedersen.
Det er lige lykkedes at finde Antonius gift i 1882 - i Egå - Øster Lisbjerg Herred og broderen Laurs var forlover.

Ellers har jeg kun fundet Laurs Kone i FT 1880 i Aarhus, og derfor har jeg ikke kunne checke om en af dem har taget sig af deres gamle mor.

Sønnen Frederik var det ikke for han døde helt tilbage i 1872.

Men alle ideer hjælper - og Sabro var en af de bedre

MAnge hilsener fra Elizabeth i Vermont

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Jeg har lige fået en privat mail som giver Else Maries død og begravelse,

Hun døde i Skanderborg d 20 Juni 1892 - 79 år gammel - og alle oplysninger om hend gives så jeg ved det er den korrekte.

Begravet i Borum d 25 Juni samme år - så hun var med i KB, og nu da jeg ved hvad der står kan jeg med nød ig næppe læse det - resten i KB var læseligt nok. - opslag 281 i 1892.

Men jeg lægger svaret in her - hvis senere andre skulle lede efter hende,

Mangge hilsener fra Elizabeth i Vermont

Alice Oppenheim

Godt!

Du fik måske endda kontakt til én, der forsker i samme familie :)

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Alice

Nej desværre ikke - det var bare en god ven som havde set efterlysningen - og som er bedre til at læse svære ting i KB end jeg

Tak for din interesse

God sommer

Elizabeth