Marie Klein - efterlysning fra Norge

Startet af Jan Erik Slind, 07 Aug 2012 - 14:50

Forrige emne - Næste emne

Jan Erik Slind

Citat fra: Jan Erik Slind Dato 09 Aug 2012 - 10:38
Citat fra: Bente Aaris Dato 09 Aug 2012 - 02:54
CitatHei, denne forstod jeg ikke. Hvem er Broeman og hvorfor mener du dette er de samme ?

Broeman er personen Ane Marie Sørensdatter tjente hos i FT:1845.

Randers, Støvring, Randers Købstad, Nørregade, , 609.2, FT-1845, B6436
Christiane Broeman   35    Gift      Med skuespiller Wimmere pt i Odense   Kjøbenhavn
Christiane Thericia   15    Ugift      Hendes datter   Bergen Norge
Leonore Albertine   13    Ugift      Hendes datter   Christiania
Laura Georgine   11    Ugift      Hendes datter   Tronhjem
Peter Otto   8    Ugift      Hendes søn   Bergen
Hugo Harald Sjarles   2    Ugift      Hendes søn   Wiborg
Thora Ida Amalie   2    Ugift      Hendes datter   Wiborg
Ane Marie Sørensdatter   26    Ugift      Tjenestepige   Wivild sogn Randers amt



Jeg tror heller ikke Toldforvalter Klein kan være far til Mette Marie, hun står jo også opført som Jensen da hun boede hos ham da moderen tjente der i FT:1850.

I FT:1845 boede også Tolderen alene i Randers:

Randers, Støvring, Randers Købstad, Raadhuustorvet, , 627, FT-1845, B6436
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ove Frederich Trane 34  Gift  Kjøbmand Støvring sogn Randers amt
Marie født Borup 28  Gift  Hans kone Randers
Anne Birgitte Ingerine Trane 6  Ugift  Deres børn Randers
Petrine Severine Christiane Trane 4  Ugift  Deres børn Randers
Dorthea Nielsdatter 39  Ugift  Tjenestepige Mariager sogn Randers amt
Ane Jensdatter 24  Ugift  Tjenestepige Spendrup sogn Randers amt
Carl Julius Klein 48  Enkemand  Told controleur Kjøbenhavn   
--------------------------------------------------------------------------------


Eftersom vi ved at Mette Marie blev vaccineret af Machesprang i Stege 16.marts 1851 må de være flyttet dertil i 1850-1851 og da var Mette Marie 6-7 år gml. måske Carl Julius Klein havde fået en ny stilling der og hun blev med ham.
Da hun blev konfirmeret i 1859 står hendes efternavn som Klein - i 1860 boede hun ikke hos ham i Stege, og hvor blev der af moderen døde hun?

Det er nok som der står i kirkebogen ved dåben, den udlagte barnefader Jens Christian Christensen er faderen, han står i afg.listen i Hald kirkebog i 1844 29 år, tjent hos Gårdmand Jensen i Stoubye, bortrejst til Steenalt i Ørsted Sogn. I rubrikken under anmærkninger står der en del bl.a. Godt vidnesbyrd (så kommer der noget jeg ikke kan tyde), vilde indgå ægteskab men - resten kan jeg ikke tyde.
Randers Amt Hald kirkebog 1835-1858 opslagnr:171 han har nr.27.

Parret er da også indskrevet til vielse i Hald kirkebog i 1844 (opslagnr:119) men vielsen blev ikke forrettet.Under anmærkninger står der noget som jeg tyder til at de fandt at Brudgommen havde modtaget understøttelse af Fattig ? i Raabye (måske).

Og så kunne man jo ikke gifte sig hvis der var noget uopgjort hos Fattigvæsenet iflg. reglerne!

Jens Christian tjener på Stenalt Hovedgård i Ørsted Sogn i FT:1845 og 1850 fødested Udbyneder Randers Amt.

3.nov. 1851 rejser han fra Stenalt til Voer Sogn opslagnr:12 Ørsted kirkebog 1848-1875 hvortil han ankommer som indsidder.
I 1856 10/5 rejser han som Daglejer fra Voer til Kahr med sin kone Jensine Mørk, han havde så giftet sig. Opslagnr:221 i Voer 1833-1871.
De kom tilbage til Voer fra Kahr i Holbech Sogn 9/12 1856 - han var 41 1/2 og hun var 40 år gml.
Opslagnr:189 i Voer 1833-1871.

Randers, Rougsø, Voer, Voer, Voer, 28, Ft 1860, A7502
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jensine Mørk 45  gift Forsørger Forsørges af Husfader med tjeneste i andet Sogn Haslund
Nicoline Jensen 3  ugift Barn  Voer  
--------------------------------------------------------------------------------
Nicoline blev født 7.juli  1857 i Voer opslagnr:83

Forældrene til Nicoline blev viet i Voer kirke 2.august 1854 opslagnr:158 tillysning fandt sted i Ørsted kirke, der står også her skrevet en del under anmærkninger.

Jens Christian blev født udenfor ægteskab døbt 6.april 1815 i Udbyneder.
Moderen:Dorthe Marie Jensdatter hos faderen i Overgaards Hyrdehuus - til barnefader udlagte hun Christen Gregersen Tjenestekarl på Overgaard.
Udbyneder kirkebog 1814-1833 opslagnr:6.

Han blev konfirmeret i Udbyneder 1830 opslagnr:92

*****************************************************************************

Hvis du vil ha sagen undersøgt nærmere må du finde om der er en faderskabssag på Landsarkivet i Viborg.

Jeg tror simpelt hen den gamle Tolder tog Mette Marie til sig som sin egen da de kom til ham efter 1845 i Randers, men efter konfirmationen 1859 rejste hun fra Stege og tilbage til Jylland.

Er usikker på om der kan findes et skifte efter ham da han tog livet selv, da var der vel ingen som kunne arve?

Vdr. at der står Stege som fødested til Mette Marie Klein nogen steder, kan grunden være hun har en konfirmationsattest fra Stege men ingen dåbsattest fra Randers - det kostede penge.


Hei, du er fantastisk god. Jeg tror jeg ut ifra alt det som over står at jeg støtter din foreløpige konklusjon om at Hr. Klein var en mann som tok seg av Mette Marie som sin egen datter og tok henne med til Møn. Videre at han ifølge tradisjonen kan ha gitt henne utdanning i København. Det kan ha skjedd etter konfirmasjonen. Klein og begge hans søstre som bor sammen med han i 1860 er barnløse forøvrig. Det kan nok være i takknemlighet at Mette Marie har brukt hans navn både om seg selv og på sin sønn og sagt at hun er født i Stege.

Tusen takk !

Og kanskje hvis vi kunne finne henne i en tilgangsliste til København i årene etter konfirmasjonen så var det et bevis på at hun ble sendt dit til utdanning. Fint om dere kan hjelpe til og sjekke det også.

Eva Morfiadakis

Köbenhavn har inga tilgangslister.

Eva M
Eva M

Michael Klein Rasmussen

Hej med jer

Kan se jeg er efterkommer længere ude i familen af Marie Rasmussen.
Jeg har over noget tid søgt efter oplysninger om min farfar Carl Holger Klein Rasmussen 1878-? som var Uldspinder og skomager i Silkeborg og min farmor Else Kirstine rasmussen + familie.

Så er det jeg ser jeres forrum her efter en søgning på nettet, hvor i efterlyser en Marie Rasmussen, altså (min oldemor), fandt jeg så ud af  :)

Fandt også ud af at min oldemor blev gift med Laurs Frederik Rasmussen 1842-? (min oldefar) han var Bådfører af Hjejlen og træskohandler i Silkeborg. Hans far hed Rasmus Laursen 1801-1857 (min Tip oldefar) og hans mor hed Christiane Sophie Laursen 1806-? (min tipoldemor).

Tak for de oplysninger i har givet mig her  :) Har så også fundet frem til nogle af oplysningerne på Myheritage.dk

Min farfar Carl Holger Klein Rasmussen var før gift med en Madsine Madsen, da hun døde blev han så gift med min farmor Else Kirstine rasmussen. De fik 2 sønner Jørn Klein Rasmussen 1941-2004 (min far) og Henning Klein Rasmussen, der var også to halvsøstre Jytte Dahl og Lis Hofmann (nutidsnavne).

Er der nogle her der har/kan hjælpe med flere oplysninger på Carl Holger Klein Rasmussen og Else Kirstine Rasmussen? eller efterkommere af dem? Måske kender familien?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Michael Klein Rasmussen