Spørgsmål vedr. tuberkulose hospital 1939

Startet af John Jensen, 07 Aug 2012 - 21:05

Forrige emne - Næste emne

John Jensen

Er der en der har kendskab til om der i 1939 lå et decideret tuberkulose hospital i østjylland/midtjylland?

Egon Sørensen

Hej!


Kunne det være Kysthospitalet i Juelsminde?


Mvh.

Egon Sørensen

Steffen A. Colding

Der var et tuberkolosehospital i Skørping i Østhimmerland. I dag privathospital.

Steffen

Jakob Ramlau

Og saa var der Sanatoriet ved Vejlefjord (Nordsiden af Fjorden, vistnok Kursusejendom nu)  -- det er da noget mere østjydsk end Skørping. Men begge ligger meget smukt.

Merete Buchvaldt

Der var også et ved Kolding Fjord, nu Hotel Kolding Fjord.

Bygningen blev rejst mellem 1906-1911, og var oprindeligt julemærkesanatorium, opført vha de midler, der kom ind i forbindelse med salget af julemærket, som var blevet solgt første gang i 1904.
Med udsigt til fjorden blev tuberkuløse børn behandlet helt frem til 1960. Da havde landet fået bugt med sygdommen, og der var derfor ikke længere behov for sanatoriet med dets oprindelige funktion. I stedet indrettedes derpå et behandlingshjem for psykisk handicappede børn i bygningerne.
I 1983 blev behandlingshjemmet nedlagt, hvorefter bygningerne stod tomme indtil Kolding Kommune i 1987 solgte dem til entreprenørfirmaet Isleff. Firmaet renoverede efterfølgende det flotte rokoko- og renæssanceinspirerede hus og indrettede hotel i bygningerne, bistået af arkitekterne Vilhelm Lauritsen og Jørgen Stærmose. Hotellet indvidedes i april 1990.(me)
(Fra leksikon siden på Kolding Stadsarkiv, under Hotel Kolding Fjord.)
Hilsen Merete

John Jensen

Jeg takker for de gode bud. Jeg har via daisy fundet yderligere ebeltoft tb sanatorium, så forhåbentlig kan jeg komme videre nu.

Ole Hingebjerg

Hej

Silkebor, Ry og Randers

MVH
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Lene Astrup

Sanatoriet i Krabbesholm i Skive¨, lukket omkring 1960
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu