Fr.borg, Skævinge: Ca. 1800 Peder Hansen og Anne Hansdatter

Startet af Mike Lyng, 01 Aug 2012 - 11:14

Forrige emne - Næste emne

Mike Lyng

Hej


Jeg leder efter oplysninger om Peder Hansen og Anne Hansdatter, Skævinge.

Jeg søger:

1) Annes fødsel og forældre

2) Hvor de forsvinder hen efter 1814, hvor en søn døbes i Skævinge Kirke


Jeg ved:

Peder Hansen er døbt i Skævinge Kirke 15. sep. 1776 (AO, Fr.borg, Strø, Skævinge 1702-1815 ops. 66)

18. april 1798 bliver ungkarl Peder Hansen af Skævinge viet til pigen Anna Hansdatter i Strø Kirke. Der er ingen oplysninger i kirkebogen om forlovere eller andet.

Ved folketællingen i 1801 opgives Anne til 20 år.
I nabosognet Gørløse døbes en, der passer på alder,  Hans Nielsens datter Anne. Denne Anne er udelukket, fordi hun ved FT. 1787 og 1801 bor hos sine forældre.

Ved FT. 1801 bor Peder Hansen og Anne Hansdatter i Skævinge by med deres søn Ole Pedersen.

Fadderne til nogle af deres børn Hans Hansen og Jens Hansen, er, sandsynligvis, brødre til Peder Hansen. Det passer fint med de 3 brødre, som i 1787 bor hos deres forældre. Disse bør derfor også udelukkes som spor til Anne Hansdatters forældre.
Der er en fadder, Hans Larsen, som jeg ikke ved, hvem er, og en Hans Jensen, der er fadder en enkelt gang.

Deres børn er:

1. Ole Pedersen, døbt 26.12.1800 i Skævinge Kirke. xxx hustru bar barnet. Faddere: Hans og Jens Hansen, Hans Larsen, Jens Larsen (AO, Skævinge 1702-1815, ops 75, sidste barn i 1806)

2. Jens Pedersen. Hjemmedøbt, introduceret 8. april 1804 i Skævinge Kirke. xxx hustru madam xxx bar barnet. Faddere: Jens Larsen, Hans Hansen, Jens Hansen, Lars Christiansens hustru. (AO, Skævinge 1702-1815, ops. 76, yderst til højre)

3. Inger Pedersdatter. Iflg. familysearch døbt 5. december 1805 i Skævinge. Hun er ikke fundet i kirkebogen endnu.

4. Anne Margrethe Pedersdatter, døbt 9. oktober 1808 i Skævinge Kirke. Faddere: Hans og Jens Hansen, Hans Larsen, Hans Jensen, xxx Hendric xxx (AO, Skævinge, 1702-1815, ops. 78, yderst til højre)

5. Hans Hendrich Pedersen, døbt 28. juli 1811 i Skævinge Kirke. Faddere: Madame xxx, Anders Larsen, Hans Larsen, Ole Jakobsen, Hans Larsen (AO, Skævinge 1702-1815, ops. 79.)

6. Peder Pedersen, døbt 30. maj 1814 i Skævinge Kirke. Faddere: Madam xxx, Peder Rasmussen, Jørgen Henriksen, Jens Hansen og hustru (AO, Skævinge 1702-1815, ops 80, yderst til højre)


venlig hilsen

Mike





Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Susanne Lund Pedersen

Hej Mike

Et bud på Anne Hansdatter. Denne Anne er døbt i Frederiksborg, Strø, Strø, 1750-1815, opslag 11, 19.11.1780:

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Strø, Strø, Strøelille Bye, , 90, FT-1787, A4499
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Nielsen   57    gift   Husbonde   Gaardbeboer   
Karen Sylvestersdatter   40    gift   Madmoder      
Anders Larsen   23    ugift   uægte      
Sylvester Hansen   12    -   Børn i første Ægteskab      
Lene Hansdatter   10    -   Børn i første Ægteskab      
Ane Hansdatter   7    -   Børn i første Ægteskab      
Marie Hansdatter   5    -   Børn i første Ægteskab      
Johanne Hansdatter   1    -   Børn i første Ægteskab      
Hans Pedersen   31    ugift   Tienestefolk      
Ane Pedersdatter   18    ugift   Tienestefolk      
Ane Andresesdatter   21    ugift   Tienestefolk      

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Strø, Strø, Strøelille Bye, , 5te Familie, FT 1801, A4492
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Sylvest Hansen   26    gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Karen Hansdatter   20    gift   hans Kone      
Anders Sylvest   2    -   Deres Søn      
Lars Jensen   22    ugift   Tærsker      
Frederik Christian Andersen   18    ugift   -      
Niels Nielsen   13    -   -      
Marie Hansdatter   18    ugift   -      
Birgithe Charlsdatter   18    ugift   -      
Hans Nielsen   67    gift   Mandens Fader      
Karen Sylvest   54    gift   Mandens Moder      

Med venlig hilsen Susanne

Mike Lyng

Hej Susanne


Tak for et spændende forslag.

Ane fra Garbogård i Strølille havde jeg overset i kirkebogen, og hun dukkede ikke op i mine søgninger på Familysearch.

Jeg skal have fat i skifterne for at efterprøve det forslag.


hilsen

mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)