Marie Christensdatter, født 30. marts 1796 i Addit, Sønder Vissing, Tyrsting

Startet af Gitte Dalhoff, 31 Jul 2012 - 13:30

Forrige emne - Næste emne

Gitte Dalhoff

Jeg kan ikke finde dødsdag og -sted for nævnte Marie Christensdatter. Hun er født den 30. marts 1796 som datter af Christen Sørensen og Karen Andersdatter i Addit, Sønder Vissing sogn, Tyrsting herred, Skanderborg amt. Hun blev konfirmeret i Sønder Vissing kirke i 1814, og gift med Ole Sørensen den 28. september 1833 (i øvrigt samme dag som hendes lillebror Anders blev gift). Hun flyttede med Ole Sørensen til Tømmerby, Them sogn, Vrads herred, Skanderborg amt. Ole Sørensen døde den 14. august 1852 i samme sogn. Seneste oplysning, jeg har kunnet finde om Marie Christensdatter, er, at hun ifølge Folketællingerne fra 1855 og 1860 bor som aftægtskone hos sin søn Christen Olesen i Tømmerby. Så kan nogen hjælpe mig med oplysning om Maries dødsdag og -sted?

Med venlig hilsen
Gitte Dalhoff
Hårup, 8530 Hjortshøj
Med venlig hilsen
Gitte Dalhoff, 8530 Hjortshøj
gitte.dalhoff@gmail.com

Vibeke Weilby Bach

#1
Hej

Er det ikke hende der stadig lever i Ft 1880


Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Vrads, Them, Tømmerby, en gaard, 148, FT-1880, D2143
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Peder Jørgensen 41 år  Gift Husfader, landmand  Her i Sognet
Karen Sørensen 43 år  Gift Hans kone  Vissing, Aarhus Amt
Ole Christensen 25 år  Ugift Deres søn  Her i Sognet
Karen Marie Christensen 21 år  Ugift Deres datter  Her i Sognet
Helene Christensen 12 år  Ugift Deres datter  Her i Sognet
Anton Christensen 9 år  Ugift Deres søn  Her i Sognet
Gertrud Christensen 7 år  Ugift Deres datter  Her i Sognet
Marie Christensen 86  Enke Aftægtskone,  Vissing, Aarhus Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------

Hun dør den 13 november 1884 90 år gammel i Them 1878-1892 opslag 278
Ane Marie Kristensen aftægtsmand Ole Sørensens Enke

Hilsen Vibeke

Gitte Dalhoff

Hej Vibeke
Det kan det meget vel være. Synes ellers, jeg havde checket FT 1880, både i AO og via DDD, men åbenbart ikke godt nok :-). Jeg har også været gennem kirkebøgerne for døde kvinder helt op til omkring 1900, uden held. Men jeg må jo prøve igen, igen :-).
Tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Gitte Dalhoff, 8530 Hjortshøj
gitte.dalhoff@gmail.com

Vibeke Weilby Bach

hej

Havde tilføjet hendes død, ved ikke om du så det.

hilsen Vibeke

Mari-Ann Herløv

Hej Gitte..

Jeg tror at Vibeke har fat i den rigtige Marie Christensen i FT-1880.. Hendes søn må være død og hans enke har giftet sig igen..

Jeg har fundet en Ane Marie Kristensen i kirkebogen 1878-1892, Them, Vrads, Skanderborg - opslag 278, nr. 22.

Jeg tror at det kunne være den Marie du leder efter:
Død: 13 november 1884, begr. 20 november. Aftægtsmand Ole Sørensens Enke af Tømmerby, født i Addit, 90 år.

Tilføjelse: Hov der var Vibeke hurtigere, med oplysning, end jeg,,
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Mari-Ann Herløv

Hej Igen..

Har lige lidt tilføjelser som du måske kan bruge...

Marie Christensen´s søn, Christen Olesen døde 11. dec. 1874  / KB 1869-1878, Them, Vrads, Skanderborg - opslag 249, nr. 24.

Christen´s enke gifter sig igen i 1876 med Søren Peter Jørgensen: Samme kirkebog - opslag 195, nr. 12.

________________________________________________________________

Endnu en tilføjelse...

Det sidste barn, der bliver nævnt i FT-1880 Gertrud Christensen.. Er født 15. nov 1872, hendes forældre er Christen Olesen og Karen Sørensen. Sanne kirkebog som før - opslag 94, øverst (det vil sig at alle børnene, der bliver nævnt er Christen´s)

(Konklution: Det er uden tvivl, den rigtige Marie, som Vibeke fandt i FT-1880).
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Gitte Dalhoff

Hej igen Vibeke og Mari-Ann
Jeg havde lige overset tilføjelsen om dødsdagen. Jeg havde koncentreret min søgning efter "Marie" og ikke "Ane Marie" i både kirkebøger og folketællinger :-).
Tusind tak for hjælpen - så kan jeg få lukket den sag :-).
Med venlig hilsen
Gitte Dalhoff, 8530 Hjortshøj
gitte.dalhoff@gmail.com