Hvordan finder jeg ud af hvilken slægt min farfar er ud af????

Startet af Rikke Mathiasen, 30 Jul 2012 - 20:30

Forrige emne - Næste emne

Rikke Mathiasen

 Hej :)

Jeg har en farmor der er ud af Rosborg slægten. MEN nu vil jeg gerne vide noget om min farfars side af familien. Men jeg ved ikke hvordan man finder frem til hans slægt, er der nogen der ved noget om det?

Hans Poulsen



Hej Rikke

- Du må vide, hvad din farmors ægtefælle, din farfar, hed: fornavn og efternavn
- Hvor boede de, da de blev gift: amt, herred, sogn, og hvornår blev de gift?
- Er du i stand til at finde en folketælling tæt på din farforældres vielsesdato?
- Hvem valgte dine farforældre til faddere, da din far blev døbt? Peger en eller flere af fadderne på din farfars fødesogn?
- Hvad beskæfrigede din farfar sig med? Mon han kan findes i en *stat*, det vil sige en bog med biografier over mejerister, ingeniører, jurister etc. etc. Bibliotekerne har ofte disse *stater*.
- Lever din farmor stadig? Hvis hun er død, hvor blev hun begravet? Samme sted som din farfar?

Prøv at se, om du kan få noget ud af disse stikord - ellers må du komme tilbage og spørge løs.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rikke Mathiasen

Hej Hans :)

Jeg ved en del om de ting du skriver da jeg har en slægtsbog på min farmor, så det kan jeg da bruge :) Men hvor skal jeg så starte med at lede, kan man google det, eller evt. skrive min farfars navn osc herinde og håbe på der er nogen der kender til ham ?

Else Skovbo Jensen

Hej

Prøv at læse denne vejledning, så du kan blive orienteret om hvilke kilder der er og hvordan de bruges.

http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere


Du skal først og fremmest bruge kirkebøger og folketællinger
www.arkivalieronline.dk her er de originale kirkebøger altså  med håndskrift og når du kommer tilbage før 1900 oftest gotisk håndskrift
www.ddd.dda.dk her finder du de indtastede folketællinger( renskrevne) i dem kan du søge


med venlig hilsen
Else