Bryggerfamilien Jacobsen

Startet af Lene Søgaard Pedersen, 29 Jul 2012 - 16:15

Forrige emne - Næste emne

Lene Søgaard Pedersen

Er der nogen her inde der har Brygger Jacobsens anetavle eller ved et godt sted på nettet hvor den er overskuelig, jeg har prøvet at gogle, men syntes jeg bliver mere forvirret af det jeg finder.

Jeg er interesseret i oplysninger om Brygger Heinrich Jacobsens bror Engelbrecht Jacobsen, som ejerde Englerupgaard og Sigersted kirke fra 1801 til han gik fallit i 1821.
Han skulle efter sigende have fået 22 børn, med den samme hustru, hende kan jeg ikke finde navnet på, og hvor er Engelbrecht Jacobsen født?

Venlig hilsen Lene

Susanne Lund Pedersen

Hej Lene

Jeg tror du har ham her med familie:


Samtlige personer i husstanden

Sorø, Alsted, Flinterup, Flinterup, , 18, FT-1801, B7322
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Engelbrect Jacobsen 35  Gift   
Charlotte Amalia Svendsen 26  Gift   
Ludvig Jacobsen 7  Ugift   
Elisabeth Mariane Jacobsen 6  Ugift   
Carl Wilhelm Jacobsen 4  Ugift   
Sophie Frideriche Jacobsen 2  Ugift


Samtlige personer i husstanden

Sorø, Slagelse, Korsør Købstad, Korsør købstad, Slottensgade Matrikel 81, 82, 83 og 84, 1, FT-1834, C7052
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Engelbrecht Jacobsen 67  Enkemand  Gjæstgiver 
Ida Emilie Heloise Jacobsen 22  Ugift  hans Datter 
Christiane Cathrine Bonfils 43  Ugift  Huusjomfrue 
Ane Margrete Jensen 21  Ugift  Tjenestefolk 
Laurine Dorthea Hagen 25  Ugift  Tjenestefolk 
Maren Andersdatter 41  Ugift  Tjenestefolk 
Christian Jensen 34  Ugift  Tjenestefolk 
Knud Kristensen 22  Ugift  Tjenestefolk 
Mathias Andreas Petersen 58  Ugift  Tjenestefolk

Med venlig hilsen Susanne

Judith Olsen

Hej Lene

Hvis det er den rigtige familie, som Susanne har fundet, så kig her:

http://www.birgitfamily.dk/getperson.php?personID=I2025&tree=Birgit

Måske skal du en tur "rundt om" Randers ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Inge Hedal

Hej Lene
Hvis det er den rigtige Engelbrecht Jacobsen, kan du se hans skifte på AO, forsiden, Andre arkivalier, skiftearkivalier, Sorø amt, byfoged, Korsør byfoged, 1831-1848 opslag 95-96. Han var enkemand og havde 8 børn.
Mvh. Inge

Lene Søgaard Pedersen

Hej Piger
Tusind tak for hjælpen. Det er den rigtige i har fat i, og jeg har nu fundet ham bisat i Korsør 1824-1834 opsl. 277 (begravet i Ringsted), skiftet er også rigtigt, så det med de 22 børn er nok en overdrivelse.
Nu fik jeg så også konens navn og hvor han kom fra inden han kom til Sigersted, men mangler stadig hvor han er født, jeg har kigget på Birgits side, men hun mangler også mange oplysninger.
Jeg kan ikke forstå at der ikke er en slægtstavle på nettet over denne kendte familie.
Venlig hilsen Lene

Lene Søgaard Pedersen

www.carlsbergfondet.dk/~/media/pdf.../Jacobsens_Familielegat.ashx

Her kan slægtshistorien om Brygger I.C. Jacobsen læses, og jeg må nok erkende at det ikke er den Brygger Jacobsen, der er i familie med Engelbrecht Jacobsen, som jeg efterlyser her.

Venlig hilsen Lene

Jens Jørgen Christensen

Hej Lene

Det her må være Engelbrecht Jacobsens bror:
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, Matr. 2, 2, FT-1801, A5030
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hendrich Jacobsen 37  Gift Huusbond Brygger   
Frideriche Sophie Hvidt 33  Gift hans Kone   
Rasmus Nielsen 42  Ugift Tienestefolk Bryggersv. 
Jens Hansen 26  Ugift Tienestefolk Bryggerknægt 
Lars Sørensen 24  Ugift Tienestefolk Gaardkarl 
Johanne Marie Larsdatter 27  Ugift Tienestefolk Tjenestepige 
Anne Marie Pedersdatter 20  Ugift Tienestefolk Tjenestepige 
Christian Weinholdt 21  Ugift Logerende Student 
Hans Woskov 25  Ugift Logerende Landmaaler

Hvis Hendrich Jacobsen er født omkring 1764, kunne det måske være hans forældre her:
Name: Hendrich Jacobsen 
Gender: Male 
Baptism/Christening Date: 17 Feb 1764 
Baptism/Christening Place: HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK 
Birth Date: 
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Jacob Hendrichsen 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Anna Pedersdr 
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 
Indexing Project (Batch) Number: C21850-2 
System Origin: Denmark-ODM 
Source Film Number: 44439 
Reference Number:

Jeg har ses i Holmens kirkebog, men kan ikke umiddelbart finde Hendrichs dåb.
Jeg kan heller ikke finde dem i FO-1787.

Hilsen Jens-Jørgen

Eva Morfiadakis

Hej!

Har precis sett serien Bryggeren. Den börjar 1834 med den gamle bryggeren Chresten Jacobsen som är gift med Caroline som kommer från Jylland. Bryggeriet finns på Brolaeggerstraede 76. Bryggeriet tas över av sonen Jacob Christian Jacobsen som är gift med Laura Holm från Thisted. De får först en son Carl som dör och sen sonen Carl Christian Jacobsen. I.C./Kaptenen/Jacobsen, han kallas många namn, flyttar så bryggeriet till Valby. Senare blir det konflikt mellan far och son, och det blir två bryggerier Gamla Carlsberg och Nye Carlsberg.
Har försökt se på Jacobsens i FT 1834 men tyvärr saknas Snarens kvarter där Brolaeggerstraede ligger.
Eva M
Eva M

Susanne Lund Pedersen

Hej Lene

Der er en Engelbrecht i København i 1787. Hans far er brygger.

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Amaliegade No.71 Lit.N, 1, FT-1787, C1419
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Børre Jacobsen 48  Enkemand Huus Herre Brøgger og Assistent paa det Asiatiske Compagnie 
Hans Jacobsen 22  Ugift Søn Contoir Betient ved Generalitetet 
Peder Jacobsen 21  Ugift Søn Styrmand 
Engelb.Jacobsen 18  Ugift Søn   
Johannes Jacobsen 14  Ugift Søn   
Hans Sørensen 26  Ugift  Tienestefolk 
Jens Christensen 28  Ugift  Tienestefolk 
Karen H.Datter 24  Ugift  Kokke Pige

Med venlig hilsen Susanne

Lene Søgaard Pedersen

Tak til alle for jeres indsats, desværre er det nok en sag der kræver lidt mere tid end jeg har lige nu, for jeg syntes den bliver lidt speget.
Vist Hendrich Jacobsens far hedder Jacob Hendrichsen, gift med Anna Pedersdatter og det gør han, for jeg fandt dåben i Holmens sogn opslag 297, så kan han ikke være bror til Engelbrecht Jacobsen vist den FT 1787 Susanne fandt er rigtig, for Engelbrechts far hedder så Børre Jacobsen.
Måske er min kilde Ringstedbogen 2011 forkert på den.

Venlig hilsen Lene

Peter Mark

#10
Hej Lene.

Jeg ser først dit indlæg om bryggerfamilien Jacobsen i dag. Det er også min familie, som jeg har gravet i gennem flere år. Engelbrecht Jacobsen og Charlotte Amalie Svendsen er mine 3xtipoldeforældre og jeg har en del viden om dem. Egelbrechts forældre er brygger Børre (senere kaldt Børge) Jacobsen i København med arbejdspalds på Amalienborg og bopæl i Amaliegade, gift med Birgitte Gøe. Børre Jacobsen er født i København 1738, døbt i Helligåndskirken 10.6.1738. Hans forældre er brygger, tidligere skipper, Heinrich Jacobsen, død 18.3.1746 i sit hus i Magstræde) og Birthe Malene Børresdatter. Børre Jacobsen dør i København 27.10 1805, bisættes fra Garnisons sogn. Birgitte Gøe er født i København 1733, forældrene er brygger Peder Gøe og hustru Elisabeth Dorothea Clausen. Hun dør 27.04.1787 og bisættes fra Nicolaj Kirke, København.

Se yderligere oplysninger på min anetavle. Du får link ved henvendelse pr. e-mail
Med venlig hilsen

Peter Mark
Overgaden oven Vandet 30B
1415 København K.

Jens Kristian Noe

Hej Lene
Brygger  J.C. Jacobsens hustru hed Laura Cathrine Holst
f.  29 8 1819 i thisted.
Hendes var var købmand Lars Hillemann Holst
Gennem hendes familie fik Jacobsen venner i d nationaliebrale studenterverden.
Jeg har en god del om hendes aner.
Du husker hendes rolle "Brøggeren"
bl.a. link til Støvelbæk-familien (du ved Anette Støvelbek)
mvh jens noe
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Peter Mark

For at gøre det helt klart: Der er ingen forbindelse mellem de to bryggerfamilier Jacobsen, vi her tager under mikroskopet. Desværre, - det kunne ellers have været så smukt.

Den gamle familie Jacobsen, min familie, kan som nævnt føres tilbage til bryggerne Heinrich Jacobsen (Magstræde) og Peder Gøe (Amiliegade), begge i København. Det er deres barnebarn Engelbrecht, der bliver møller og udbygger vandmøllen på Englerupgård i Sigerslev sogn. Efter at været gået konkurs ca. 1820, kommer han på fode igen - imponerende for den tid - og etablerer sig som gæstgiver i postgården ved Korsør havn. Han dør 1834 , to dage efter folketællingen 18. februar. Hurra for at han holdt ud, ellers havde det ikke været så simpelt  at følge sporet til Korsør, og hans begravelse nær dronning Dagmar i Ringsted. Han søn, ingeniørkaptajn Ludvig Jacobsen, dør på Frederiksberg 1845, atter få dage efter Folketællingen. Atter et hurra. Der ligger som bekendt så megen opsamlet viden i Folketællingerne. Lykke er, at have mange aner i Horsens, hvor folketællingen fra 1769  er bevaret. Den er guld værd i slægtsammenhæng.

Den yngre familie Jacobsen fra Brolæggerstræde i København kender vi alle fra "Bryggeren", den har sat sine fodaftryk i nationens historie og spredt navnet Jacobsen og Carlsberg over den ganske jordklode og indskrevet sit navn på Bryggernes parnas. Og samtidig altid støttet kunsten, - også når riget fattedes penge. Så, også et stort hurra for "opkomlingene" på Valby bakke.

Er der for øvrigt nogen der har kendskab til om Det københavnske Bryggerlaugs medlemslister er bevaret tilbage i 1600-tallet? Bryggerlauget holdt i mange år til i det middelalderlige nedlagte gråbrødreklosters refektorium i Klosterstræde. Bygningen gik desværre til i bombardementet i 1807. Måske de gamle medlemslister ikke overlevede denne udåd? Hvem sagde terrorhandling? Og hvor gemte Frederik 6. sig?

Godnat! Peter

Lene Søgaard Pedersen

Tusind tak for de nye oplysninger, dem glæder jeg mig til at arbejde videre med, dejlig overraskelse at se tråden taget op igen.
Venlig hilsen Lene

Lise Østerberg Bahr

Hej på tråden.



Det lyder oftest som svar fra de slægtsforskere der mener "at have deres på det tørre" - at det (du/i søger, er IKKE min/vores - slægt her eller der !!

Bum, færdig med Basta.

Akkurat som et børnehavebarn der har en stang lakrids i hånden, der absolut ikke SKAL deles (om): og nutidsbørnehavebørn der konstant siger/skråler : MIN MIN MIN .... og eller endnu tidligere - i Vuggestien, hvor de endnu KUN kan udtale MI MI MI ....(ja undskyld altså) !

Jeg er ikke ekspert, og slet ikke i slægtsforskning, men en slægt kan da ikke bare stoppe et sted hos en maren dit eller maren dat !! HUN har da også haft et forældre og bedsteforældrepar.

HVOR skiller div. slægtsforskere omkring Grene ??

Med venlig VENLIG hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jens Kristian Noe

Hej P. Mark.
Beklager. Jeg har ikke læst på lektien. så bare i det svenske indlæg at
bryggerfruen kaldes Holm. Hendes rette navn er som nævnt Laura Cathrine Holst f. 1819 i Thisted.
Til Lise:
MHT forgreninger på slægtstræet. Jeg tager ofte tip-tip søskende ind og ser på deres faddere, for at pejle mig ind på den familiemæssisge og sociale placering. Det kan være vældig givende - også for at undgå at køre på et "fejlspor".
Et af de mest forrygende, spændende slægtshistorier er vel "Man er vel Hardbo
bd II" fra Lemvigegnen. Her er næsten alle egnens slægter vævet sammen i
mere end 200 siders tætskrevne anetavler.
mvh Jens K. Noe, Holstebro.
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Eva Morfiadakis

Jag såg sen att jag råkat skriva Holm istället för Holst. "Hjärnsläpp"

Eva M
Eva M