"Vild-Stine" Hammer Bakker ca. 1880-1900

Startet af Ruby, 28 Jul 2012 - 12:02

Forrige emne - Næste emne

Ruby

www.oplevhammerbakker.dk/Vodskov_Posten/Navne_i_Hammer_Bakker.pdf er en lille beskrivelse af "Vild-Stine" fra Hammer Bakker ved Vodskov. Hun var min mands oldemor. Hun blev (formodentlig ml. 1880 og 1900) beskyldt for at sætte ild til et/en hus/gård i Hammer Bakker og blev indsat i Sundby Arrest, men blev pure frikendt.

Hvor finder jeg mon nærmere beskrivelse af sagen?

På forhånd mange tusind tak for hjælpen!

Venligst
Helle

Hans Poulsen

Hej Helle

"..blev pure frikendt..".

Med det udtryk forudsætter du, at der faldt dom i sagen, men i lidt friere dagligdagssprog benyttes ordet tit i tilfælde, hvor sigtelsen resp. tiltalen bliver frafaldet på grund af bevisets stilling, eller simpelthen fordi en anden bliver pågrebet, og den arrestation fører til dom.

Selv om der faldt dom i Vild-Stine-sagen, kan du ikke være sikker på, at dommen er tilgængelig, da den kan ligge i bunken *utrykte domme*. Giv dog ikke op, men spørg andre, om de kan lede dig på sporet.

Hvis ikke du har et fotografi af Vild-Stine, kan jeg lede dig til et.

I Niels Hedins værk, HAMMER BAKKER, ET MINDESKRIFT, NØRRESUNDBY 1976, er der et 21 sider langt kapitel med overskrift *Folk og LIV*.

På allerførste side i kapitlet, bogens side 220, åbner Vild-Stine ballet med et herligt fotografi: *Vild-Stine i sin Husdør i Gammel Vodskov*.

Hvis ikke du har Hedins pragtværk, må du på nærmeste bibliotekt, som enten har det eller skaffer det hjem. End ikke for 1.000 Rigsdaler kan du købe mit eksemplar, som er en af de bøger i mine reoler, som jeg værdsætter allermest.

Stine var Vild på én måde, jeg er VILD med Hammer Bakker, min barn- og ungdoms tumleplads i al slags vejr og på alle årstider. Gudskelov  kommer jeg  igennem bakkerne et par gange hvert år, næste gang i næste måned.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ruby

Kære Hans -

Allerførst: Du har HELT ret: Jeg havde lidt for travlt med at få postet min forespørgsel - der BURDE have stået, at Vild-Stine efter forlydende ikke blev dømt for ildspåsættelse....

Dernæst: Jeg har nu haft en fest med at læse "Sagfører Sigerslet" - sikke en herlig (og formodentlig noget subjektiv) beskrivelse af manden, der fik så stor indflydelse på Hammer Bakker. Den har været en fest at læse her i sommerferien på terrassen med udsigt over Isefjorden og ikke mindst de Sjællandske "Hammer Bakker".

Nej, jeg har ingen fotos af min mands familie fra bakkerne - og altså heller ikke af Stine, så dén bog må jeg se at få fingrene i... Som jeg vist tidligere har fortalt, voksede min mands far op i Tudsborghuset. Hans morfar flyttede til Bakkerne (et afbyggerhus i Møgelmosen) fra Aalborg ml. 1911 og 1915 med sine to døtre, efter at han var blevet enkemand. Han døde i 1915, og et par måneder senere giftede hans ene datter sig med Chr. Madsen i Tudsborghuset. Den anden datter fortsatte som ejerinde af afbyggerstedet i Møgelmosen. Hun forblev ugift.

Jeg forstår din fascination af bakkerne - ikke mindst fordi du selv er vokset op med dem i "baghaven"!

Venligst
Helle