AO KB Slangerup/Lynge-Frederiksborg/Frederiksborg 1836-48, ops. 317, nr. 55

Startet af Bettina Bendix Andresen, 24 Jul 2012 - 23:20

Forrige emne - Næste emne

Bettina Bendix Andresen

Hej,

jeg vil gerne bede om hjælp til at tyde alderen

Ellen Nielsdatter, død 14. februar 1840, se ovenstående oplysninger.
I kirkebogen, ved hendes død, står der skrevet under den oprindelige aldersangivelse, at hun 71 år - står der oprindeligt 77 år??

I folketællingen, foretaget blot dage før hun døde, oplyses det tydeligt og klart, at hun er 77 år: FT 1840//landsogn//Fredriksborg//Lynge-Frederiksborg//Slangerup, ops. 12, nr. 51: Ellen Nielsdatter (...) 77 Aar
FT 1834 sm. sted som før nævnt ops. 10, nr. 43 er hun 69 år
Jeg ved, at folketællinger skal tages med en skæppe salt, meeeen...? Det kunne jo også være at hendes samboer har oplyst hendes alder til præsten udfra det den just angivne i folketællingen og at det senere er rettet til det rigtige - 71 år. Teser teser teser!

I øvrigt så smukt skrevet i disse folketællinger, ikk!

Vh
Bettina

Efter at have set på første fundne barns fødsel (og tænkt mig lidt om!), tror jeg nu mere på de 77 år, da banet bliver født i 1786. Selvfølgelig kan hun da godt have været 17 år, da hun fik barnet; men det er knapt så sandsynligt.

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Bettina.

For mig at se, står der i kirkebogen: 71 Aar.

Hvad der er det rigtige i denne sag, kan jeg ikke afgøre (Det er jo ikke nemt at slå tilbage i hendes fødsel, når det kun er oplyst. at hun er født i Jylland).
Men generelt vil jeg, når valget står mellem aldersangivelser i folketællinger og kirkebøger, lægge størst vægt på kirkebogsoptegnelsen. Ved folketællingerne noterer man udelukkende den alder, som personen selv opgiver. I Kirkebogen er det ofte skriftlige kilder, der danner grundlag for oplysningerne.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Bettina Bendix Andresen

#2
Hej Jens,

tak for dit svar. Jeg tror oss der står 71 år.
Meeen jeg har i mellem tiden fundet vielsen, der foregik i sept. 1778, hvor Ellen ville have været for ung til at blive gift.
Og ja, jeg får nok aldrig svaret med den svævende (og set med mine øjne meget morsomme) fødestedsangivelse, der står i kirkebogen.

Vh
Bettina

Og forresten så passer aldersangivelserne i FT 1787 (30 år) og 1801 (43 år), med det jeg tror, er hendes virkelige alder ved døden 83 år.