hvem kender afgrænsningen for "Ny Lindholm" Kær Herred, Aalborg Amt

Startet af Ann Nygaard Sørensen, 24 Jul 2012 - 00:59

Forrige emne - Næste emne

Ann Nygaard Sørensen

Hej Hans

Hvor har du ret - vi er nået vidt omkring - men jeg synes ikke vi er blevet dummere af den grund ;O)

Ann
Se min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/AnnNygaard som handler om Vendsyssel og Vendeboen.
Fortællinger og fotografier m.m.

K. Thidemann

Citat fra: Ann Nygaard Sørensen Dato 05 Aug 2012 - 17:43
En million tak.... lige så snart jeg læste navnet kunne jeg huske det. ;O) Det var netop som han bliver beskrevet min morfar huskede ham.... Ved du hvad Cirkuset hed ???

Ann

Nej, jeg ved ikke hvad det cirkus hed.

I bladet "Sundsholmeren" er der der følgende artikler om Bech-Olsen

Bech-Olsen Cirkusdirektør 5-30
Bech-Olsen Cirkusdirektør, bryder 78-5
Bech-Olsen, M. I.Cirkusdirektør, bryder, cigarmager m.m. 25-30

===========

Jeg garanterer ikke at de gamle numre kan købes.

Bladet kan bøbes i:
Bryggergården
Gl. Østergade
9400  Nørresyndby
eller
Hvorupgaardvej 18 A
Hvorupgaard
9400 Nørresundby
mvh K.Thidemann 9000

Ann Nygaard Sørensen

 Tak for oplysningerne, det vil jeg huske. Jeg fandt frem til i en artikel her på nettet, , at det hed Bech-Olsen ;O).
Se min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/AnnNygaard som handler om Vendsyssel og Vendeboen.
Fortællinger og fotografier m.m.

Poul Bæk

Citat fra: Hans Poulsen Dato 05 Aug 2012 - 18:03
Hej Poul

Hej Hans

Citat
Tak for dit svar.

Det var så lidt.

Citat
"..(En af mine tiptipoldemødre skulle være født i området, men det kan vist ikke bruges til ret meget.)..".

Hvis du giver mig navnet, kan det være, at jeg kan be- eller afkræfte.

Hmm, ved nærmere eftersyn ser det ud til, at jeg har været for optimistisk, hvad angår brugen af ordet "området". Det ser ud til at omfatte lidt mere end det område, du omtaler. Ifølge folketællingerne for Grejs sogn, Nørvang herred, Vejle amt er min ane født i Aalborg, og det er jo ikke helt det samme som Hvorup og Nørresundby sogne.

Men skulle du alligevel have lyst til at se, om du har noget på hende, er hendes navn Anne Marie Davidsdatter (med de sædvanlige forbehold for stavemåden) og hun er nok født omkring 1790.

Vi finder hende i folketællingerne for Grejs sogn:

FT 1834, opslag 14
FT 1840, opslag 17
FT 1845, opslag 12
FT 1850, opslag 15
FT 1855, opslag 2

De tre sidste opgiver som nævnt fødestedet som Aalborg.

Hun dør i sognet i 1855 (Grejs kirkebog 1852-1891, opslag 32).

Hendes ægteskab må være det, vi finder i Grejs-Sindbjerg kirkebog 1811-1814 på opslag 56-57. Her er hun dog "af Greis Mølle". Måske er hun flyttet til Grejs som barn?

En søgning i Dansk Demografisk Database for hele Aalborg amt i FT 1801, hvor hun skulle være omkring 10 år, giver intet resultat. Jeg har søgt på aldersgrupperne 1-9 og 10-19. Søgestrengen var an% ma% da%. Hun befinder sig derfor næppe i amtet på dette tidspunkt.
I Vejle amt er der en Ane Marie Dawidsdatter i Raarup sogn (Bjerre herred), men hun er hele 16 år. Der er også en Ane Marie Davidsdatter i Stouby sogn (Bjerre herred). Hun er 8 år og kunne være en mere sandsynlig kandidat, men jeg tror, det er hende, der findes i senere folketællinger for Stouby sogn. Og så er det ikke min ane.

Skulle du kunne kaste lys over sagen, er jeg meget taknemmelig.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Peter Myrup

Som ny i Forum læser jeg mange "gamle" tråde, og denne her vakte min interesse da min bedstemor og far en overgang boede på Kridtvej (jeg mener det var nr. 1).
FT - 1930 skriver Kridtvej lå i Sundby-Hvorup, men var det i Sundby eller i Hvorup Kridtvej var ???
Mvh   Peter Myrup