Humørikoner

Startet af Flemming Willum Petersen, 23 Jul 2012 - 20:00

Forrige emne - Næste emne

Flemming Willum Petersen


Hej

Jeg har et stykke tid undret mig over humørikonerne ude til venstre i forum.
Helt ude til venstre når man ser oversigt over trådene er der to kolonner, ën hvor man kan se om man har indlæg i emnet eller ej, og én til højre for denne, hvor der sædvanligvis vises et stykke papir, men også indimellem forekommeren smiley, en tommelfinger opad, eller andet blikfang.

Så er mit spørgsmål: Betyder disse ikoner noget specielt?
Er det nogen man selv kan lave når man opretter sit indlæg?
I givet fald, hvordan gør man så dette?

Tak for at opklare dette lille mysterie
Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Anna N Rasmussen

Haha, jeg har ofte spekuleret over præcis det samme, så jeg lytter lige med her, og håber at der kommer en forklaring. Jeg kan sagtens både forstå og selv indsætte ikoner i selve teksten, men "emne-ikonerne" har også undret mig - hvorfor og hvordan gør man det? - så du er ikke ene, Flemming  :)  ???  ;)  ;D

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Christian Grøndberg

Hej Flemming,

Når du opretter et nyt emne, så kan du under indtastningsfeltet til overskriften angive et beskedikon via en drop-down-menu.

Med venlig hilsen
Christian

Flemming Willum Petersen

Hej Christian

Tak for hjælpen.

Det er jo slet ikke så mystisk, når man ved det :)
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Hans Poulsen



For flere måneder spugte jeg om tegnene i samme række, men fik ikke svar på mit spørgsmål.

"..angive et beskedikon via en drop-down-menu..".

Tak for orienteringen - nu forstår jeg meningen.

[Her måtte jeg lige ty til Retskrivningsordbogen, da jeg kom i svare tvivl, om ordet ikon er fælles- eller intetkøn. Selv siger jeg *en ikon*, men RO giver valgmulighed: ikon sb., -en el. -et, -er].

Selv vil jeg afstå fra at placere en beskedikon i de emner, som jeg opretter. Åbenbart er de ikke så kendte, at alle forstår dem, og jeg vil just ikke påstå, at de letter tilegnelsen af teksten.

Jeg vil ikke gøre det til en livsopgave at bekæmpe beskedikoner - så må jeg hellere bekæmpe mine egne unoder i de tekster, som jeg skriver. Blandt dem er at placere tankestreger inde midt i en sætning i stedet for at benytte en af de to anerkendte tegnsætningssystemer.

Den livskloge Lise Nørgaard skriver et sted, at for hende er et sprog på krykker en pestilens, og med sprog på krykker mener hun et utal af overflødige tegn i form af citationstegn, tankestreger, adskillige udråbstegn, ditto spørgsmålstegn etc, etc, Helt så puritansk er jeg heldigvis/ulykkeligvis ikke.

Vi slægtsforskere kan sommetider forfalde til at dadle andre slægtsforskere for snart sagt alt muligt, men ét er vi tilsyneladende 100 % enige om:

Vi udtrykker os, som vi bedst kan lide, og sidder ikke med den røde blyant og sætter streger - bare fordi én har glemt at stave *Grøndland* og *gjordt* uden *d*!

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bettina Bendix Andresen

Hej Hans,

humørikonindsættelsesproceduren blev sat på plads og vi kan så hygge os med det fremover!

Du skriver:
"Vi slægtsforskere kan sommetider forfalde til at dadle andre slægtsforskere for snart sagt alt muligt, men ét er vi tilsyneladende 100 % enige om:

Vi udtrykker os, som vi bedst kan lide, og sidder ikke med den røde blyant og sætter streger - bare fordi én har glemt at stave *Grøndland* og *gjordt* uden *d*!"

Nu nyder jeg jo altid at læse dine indlæg - såvel for dine gode råd, som for din humor, selverkendelse og viden indenfor interessefelt. Du har så ganske ret i, at der skal nemlig ikke gå dansklærer i vores tilgang til andres indlæg. Hvis nogen finder på at spænde ben for andres spørgsmål ved at sidde og rette er en alvorlig misforståelse af foreningens formål (jeg har i hvert tilfælde ikke fundet noget, der byder os at udtrykke os korrekt).
Vi accepterer jo også rask væk, at der bliver kommunikeret på både norsk og svensk (jeg vil så samtidig rette en varm tak til mine forældre for, at jeg voksede op i københavnsområdet i 1970'erne med rigelig adgang til svensk tv, så jeg kunne lære det smukke svenske sprog!).

Hmmm...! Nå, jeg har ikke mere at sige.

Vh
Bettina