Ridefoged Thomas Pedersen i Børglum og Aalegaard. Død 1672 Skræm sogn

Startet af Birgitte Delfs, 07 Nov 2017 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Delfs

Jeg søger oplysninger om Thomas Pedersen (F. ca. 1609), der kan være bror til en af mine aner, Anna Pedersdatter (F. ca. 1610). Anna bliver gift og lever i Norge i
Arendal/Grimstad. Hun er gift med en handelsmand/skibshandler dér, der hedder Søren Hansen Strandfjorden. Han er søn af en dansk præst i Norge, Hans Sørensen Kerteminde, Hommedal, Landvik.

Thomas Pedersen er interessant, fordi han måske kan lede tilbage til sine og Annas forældre.  Thomas bliver trolovet med Maren Hansdatter i Skræm sogn, Øster Han Herred, Hjørring amt i 1647. Parret skænker et par alterstager i malm til Skræm kirke i 1667, "de" skænker/bekoster altertavlen til Skræm kirke i 1679. Parret bor i Aalegaard, Skræm sogn.
1642 skulle Thomas Pedersen være ridefoged på Børglum Kloster.

Er der nogen, der er stødt på Thomas Pedersen i deres forskning enten i Børglum eller Aalegaard? Nogen der kender til hans forældre eller en bror til Anna og Thomas, der hedder Niels Pedersen i Holbæk?

Mvh.

Birgitte

Grethe Elten Mortensen

Hej

Fundet følgende på nettet:


Thomas Pedersen

Boede:
 
Ålegård, Skræm sogn, Hjørring amt


I familie med Johanne Olufsdatter (1649 - )
Vielse:
 
05-03-1676 Øland, Øland sogn, Hjørring amt

Bliver "din" Thomas Pedersen gift igen?

Thomas Pedersen nævnes i Nygårds sedler som forpagter på Ålegård i 1672.

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Birgitte Delfs

Hej Grethe

Tak for respons. Jeg har netop fundet samme oplysninger som dig i Kjærulfske Studier s. 210. Jeg mente, at Thomas Pedersens kone, Maren Hansdatter, var længstlevende af de to. Men jeg vil undersøge sagen nærmere.

Bedste hilsner

Birgitte

Lillian Larsen

Hej

I Han Herreds Tingbøger kan du finde oplysninger om Thomas Pedersen - desværre har jeg ikke not. disse oplysninger, men husker at Thomas har en bror i Gøttrup ved Navn Hans Pedersen - altså Gøttrup i Vester Han Herred.
Jeg ser lidt nærmere på alle mine notater.

MVH
Lillian

Birgitte Delfs

Hej Grethe og Lillian

Tak for respons til jer begge.

Den Thomas Pedersen i Aalegaard, jeg er interesseret i dør 1. juni 1672, 63 år gammel, og begraves i Skræm Kirke d. 11. juni (Opsl. 108, Skræm KB). Han kan således ikke være blevet gift med den langt yngre kvinde, Johanne Olufsdatter, i Øland i 1676 (Opsl. 334, Øland KB).

Lillian, den Thomas Pedersen, du nævner, der har en bror i Gøttrup, er det "min" Thomas Pedersen, eller er det navnebroderen, der bliver gift med Johanne i 1676?

Bedste hilsner

Birgitte

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Birgitte
"Thamiss Piersön paa Aalegaard" og hans søskende finder du f.eks. nævnt i tingbogen 25. november 1667 (150a).

http://www.wadschier.dk/arkivalie/%C3%B8ster-han-herredsfoged-justitsprotokol-1667/23818/154/
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lillian Larsen

Hej Birgitte

Her er lidt oplysninger om Thomas Pedersen:
Han Herreds tingbog 10/5 1652
Thomas Pedersen paa Aalegaard paa sin Broder Christen Pedersens vegne (ang. slagsmaal i Gøttrup

14/9 1663 Gældsbrev fra Hans Pedersen til kære Broder Thomas Pedersen i Aalegaard 32 Rd.
25/11 1667 Thomas Pedersen paa Aalegaard paa Maren Pedersdatter vegne tjener Velb Fru Bodil Maaneskjold til Slette og hans søster Berit Pedersdatter i Klim Præstegaard sal. Anders Andersen Eilersens efterleverske samt flere navne - som ikke tilhører familien tog i Jens Vognsen i Nr. Torup hans Haand og gav ham fuldmagt at tiltale sal. Søren Nielsens Hustru Maren Pedersdatter i Væstrup og hendes børn  Peder-Niels- Erik-Christen og Kirsten.

MVH
Lillian

Birgitte Delfs

Hej Lindy og Lillian

Mange tak for link, oplysninger og for "oversættelse" af teksten - en stor hjælp. Der er mere at arbejde med nu, hvis jeg vil finde frem til Pedersen familiens aner.

Kender nogen af jer Maren Hansdatters forældre? Hun var hustru til Thomas Pedersen. Det må være hende, der på hendes og hendes afdøde mands vegne skænkede altertavlen til Skræm kirke i 1679.

Bedste hilsner

Birgitte

Lillian Larsen

Hej Birgitte

Se Skræm kirkebog 1647 - opslag 5 - her har Niels Ibsen et barn til dåben bl. faddere er Thomas Pedersen på Orlufgaard (Aalegaard) Maren Hansdatter og Mette Nielsdatter fra Drøstrup i Gøttrup sogn, hun er gift med Hans Pedersen bror til Thomas.
Tingbogen 4/5 1668: Palle Gries til  Slette (Hjortdal sogn)  hans kones pige Maren Pedersdatter ønsker i stedet for Thomas Pedersen i Aalegaard-Jens Vognsen i Nørgaard til Værge - Thomas Pedersen overleverer arven som han har fået af Søren Nielsen til Væstrup -denne Søren Nielsen er gift med søsteren Maren Pedersdatter den ældre arven er på 297 sl.dl

MVH
Lillian

Birgitte Delfs

Hej Lillian

Igen mange tak for dine oplysninger. Allerede efter nogle af de første, du sendte mig, fandt jeg frem til forældrene til Pedersen børnene. Præsten Peder Madsen i Klim er far til børnene. Han fik 8 sønner og 8 døtre. Var gift to gange og anden gang med min ane, Bodil Jensdatter, hvis mor var ud af Mørk slægten, Saltumgård. Jeg har ikke fundet ud af, hvor navngivningen af "Thomas" kommer fra. Det kunne være en morfar til Thomas, som han er navngivet efter, men PM's forældre og fødested er ikke opgivet .

Wibergs præstehistorie giver nogle oplysninger om Peder Madsen: http://wiberg-net.dk/671-72-Klim.htm

Mener du, at ældre og yngre Maren Pedersdatter er søstre? Jeg har læst, at den yngre Maren angives at være født i ca. 1645, da var Peder Madsen død og hans kone ikke længere i den fødedygtige alder :) . Eller er de blot nært beslægtede?

Finder du ud af mere om slægten, så send det endelig til mig. Jeg kan se, at du er velbevandret i genealogien og kilderne i Thisted amt :)

De bedste hilsner

Birgitte

Lillian Larsen

Hej Birgitte

I HVETBO HERRED II af Carl Klitgaard er der spændende oplysninger om de to søstre - Maren den ældre og Maren den yngre.

Den ældre gik det ikke så godt for, hun druknede sig i Nols Sø - Maren den yngre købte en del af Vestrupgaard og blev gift med Anders Sørensen fra Saltumgaard.

MVH
Lillian

Lillian Larsen

Hej Birgitte

Se Gøttrup kirkebog 1682-1724 -opslag 161 -Mette Nielsdatter gift med Hans Pedersen.

MVH
Lillian

Birgitte Delfs

Hej Lillian

Mange tak for dine beskeder. Jeg vil prøve at låne bogen af  C. Klitgaard.

Bedste hilsner

Birgitte

Lillian Larsen

Hej Birgitte

Hvis du ikke kan låne HVETBO HERRED - så sig til - så kan jeg kopiere til dig.
Hvorfor mon Maren den yngre skifter værge? er hun måske ikke søster til Thomas, når jeg læser tingbogen så nævnes først Maren den yngre og hans søster Birgit Pedersdatter - der står ikke at Maren er hans søster.

MVH
Lillian 

Birgitte Delfs

Hej Lillian

Maren Pedersdatter den Ældre ser ud til at være født omkring 1633 efter hendes dødstidspunk og aldersangivelse, som jeg har fundet angivet til 1705, 72 år gl. (Saltum KB opsl. 209). Jeg undrer mig over den "sene fødsel" i fht. hendes mors og fars alder, men jeg ser jævligt forkerte aldersangivelser i KB ved dødsfald. Maren d. Æ.'s børn har jeg ikke undersøgt fødselsår på.
Maren den Yngre dør i 1701, 56 år gl. (Saltum KB opsl. 208). Jeg har ikke set evt. skifte efter damerne.

Det er usædvalig med to "levende" søstre, der navngives med samme fornavn især, hvis de har samme mor.
Måske betyder det ikke så meget med de to X Maren. Jeg har fundet Pedersen-børnenes far og mor (Her tænker jeg på præsten Peder Madsens ægteskab nr. to) samt hendes familie.
Måske finder du eller jeg en arkivalie, der fortæller om slægtskabet mellem navnesøstrene på et tidspunkt.

Jeg må prøve at bestille de nævnte bøger hjem. Siger til, hvis det ikke lykkes.

Hvis du falder over Peder Madsens aner, må du gerne sige til. Foruden at være præst i Klim (1594-1636), var han måske rektor i Thisted inden 1594.

Bedste hilsner

Birgitte


Lillian Larsen

Hej Birgitte

I Bispearkivet har jeg fundet en del papirer med oplysninger om præster i Han Herred, om Peder Madsen står der at han dør i 1636, den næste præst bliver udnævnt den 2. November 1636.

Er du interesseret i flere oplysninger om Christen og Hans Pedersen?

MVH
Lillian

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Birgitte og Lillian

Undskyld min nysgerrighed, men hvor mange af de 16 (8+8) præstebørn, deres ægtefæller og efterkommere har I navnene på?

Jeg har en del aner (og deres efterslægt) i Klim!

Birgitte Pedersdatters søn Jens Andersen var gårdfæster i Klim og gift med Birgitte Tygesdatter, datterdatter af sognepræsten i Hjortdal Jørgen Knudsen Riber (min tip8).

Desuden har jeg aner i Drøstrup (nabo til Vester Drøstrup i Gøttrup sogn), og deres efterslægt i Lille Drøstrup og Øster Drøstrup i Kettrup sogn, den ene af dem var gift med en søster til en præst.
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Birgitte Delfs

Hej Lindy

Tak for info om Birgittes søn, Jens. En anden af hendes sønner, Anders Andersen Klim, efterføger sin far som præst i Klim, men det ved du sikkert.

Jeg har fundet fire døtre til præsten Peder Madsen i Klim og fire sønner. Jeg ved dog ikke med sikkerhed, om det er hans børn.
Som du kan se længere oppe i tråden, er der to gange Maren, der siges at være søstre, og søskende til Thomas Pedersen i Skræm. Søstrene er "født noget sent" i forh. til forældrenes alder. Det er en større udredning med børnene og jeg har ikke alle kilder nedfældet. Har du læst hele tråden?

Er du bekendt med, om en eller flere af Peder Madsens børn er blevet i Klim og evt. er blevet gift der? Jeg har trods alt kun 8 navne ud af 16 og kun Birgitte Pedersdatter, synes at blive i Klim.

Navnene, jeg har beskæftiget mig med, er: Anna, Thomas, Niels, Maren X 2, Christen, Hans og Birgitte.

Bedste hilsner

Birgitte

Birgitte Delfs

Hej Lillian

Jeg vil meget gerne høre mere om Christen og Hans Pedersen. Sidstnævnte har du allerede ledt mig godt på vej til at undersøge. Hans kone var præstebarn, som han selv. Christen har jeg ikke fundet meget på.

Ja, Peder Madsen dør i 1636, det er min "bekymring" i forhold til især Maren den Yngre :)

Peder Madsens svigersøn overtager embedet i Klim i 1636 og derefter hans barnebarn.

Mvh.

Birgitte

Lillian Larsen

Hej Birgitte

Se Gøttrup kirkebog 1697 - opslag 189 - ang- Karen Nielsdatter i Gøttrup Nørgaard der har været gift med Christen Pedersen.

Jeg har arvet mange oplysninger om Han Herred og beboerne af min gamle ven Peter Rønn Christensen, som arbejdsløs lærer i 1930 sad på rigsarkivet og afskrev tingbøger - Mandtal m v.

Men det er et materiale der er svær at arbejde med - man skal være meget stedkendt for at forstå alle forkortelser.

MVH
Lillian

Lindy Kirkensgaard Kær

#20
Hej Birgitte
For os med slægt i Hanherred, har Lillian's (og Bent) viden og indsamlede materiale om hannikernes familieforhold, været guld værd i efterhånden rigtig mange år, for mit eget vedkommende siden midten af 80'erne.
Hendes fotokopier af Rønn Christensen's uddrag (ekstrakter) af Hanherreds tingbøger, er som sagt svær at læse, især de mange forkortelser, som hvis man fortolker dem forkert, kan give ens slægtsforskning fatale fejl, det er derfor nødvendig, at kunne læse teksten i den originale tingbog, for at få den rigtige ordlyd, men som register til at slå op i tingbogen, er uddragene fantastiske!
Peter Rønn Christensen brugte indimellem, det han fandt i tingbøgerne til at skive artikler, f.eks. i Vendsysselske Aarbog 1933, side 50-53:  OVERFALD PAA HERREDSFOGDEN I HAN HERRED 1639.
Niels Eskesen (min tip8), var far til Karen Nielsdatter gift med Christen Pedersen i Gøttrup Nørgaard.

[vedhæfting slettet af admin]
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Birgitte Delfs

Hej Lillian og Lindy

Tak for jeres indlæg. Jeg arbejder videre :)

Mvh.

Birgitte