Søren Christensen og hustru Maren Nielsdatter, Refsvindinge, deres dødsfald?

Startet af Anne Margrethe Jensen, 21 Jul 2012 - 13:59

Forrige emne - Næste emne

Anne Margrethe Jensen

Søren Christensen f. ca. 1722 - er aftægtsmand i FT 1801 Refsvindinge - Vindinge - Svendborg 79 år
hans hustru Maren Nielsdatter f. ca. 1715 er aftægtskone i FT 1801 - 86 år
de bor hos sønnen Rasmus Sørensen og hans hustru Karen Jacobsdatter.
Jeg har prøvet at lede i kirkebøgerne - men jeg er ikke så god til at læse skriften.
er der nogen der kan hjælpe mig at finde deres dødsfald?
Jeg ved heller ikke hvor og hvornår de er blevet gift. Måske er der nogen der ved noget om det?
Mvh
Anne Margrethe Jensen
Anne Margrethe Jensen

Hans Poulsen



Hej Anne Margrethe

Det skulle ikke være helt umuligt at finde de to dødsfald - og vielsen med - men sagen er, at Arkivalieronline *er nede* i øjeblikket, så du må bevæbne dig med lidt tålmodighed.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Thor Olsen

Hej Anne Margrethe.

Det er en ringe trøst, men havde der nu været en frisk fynbo, der kunne slå et slag ind omkring Landsarkivet i Odense, havde det været let at lave et par opslag i de alfabetiske registre over vielser og begravelser til de fleste fynske kirkebøger.

Hvis du har flere spørgsmål til dine fynske aner, så saml den sammen: Der er ikke så langt fra Vestsjælland til Odense.

Mvh. Leif i Svendborg - som ikke kommer til Odense med første.

Hans Poulsen



Hej Anne Margrethe

Arkivalieronline er fortsat ikke samarbejdsvilling, men jeg er sikker på, at allerede i morgen er kilden igen tilgængelig og det endda i forbedret udgave.

God søndag og venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jens Jørgen Christensen

Hej Anne Margrethe

Kirkebøgerne er nede for tiden, men mon ikke det deres fødsler der er her:

Name: Soren Christensen  Gender: Male 
Baptism/Christening Date: 27 Feb 1724 
Baptism/Christening Place: REFS-VINDINGE,SVENDBORG,DENMARK 
Birth Date: 
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Christen Jensen 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: 
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 
Indexing Project (Batch) Number: C20460-1 
System Origin: Denmark-ODM 
Source Film Number: 52770 
Reference Number:

Name: Maren Nielsen 
Gender: Female 
Baptism/Christening Date: 06 Jan 1716 
Baptism/Christening Place: REFS-VINDINGE,SVENDBORG,DENMARK 
Birth Date: 
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Niels Magelund 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: 
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 
Indexing Project (Batch) Number: C20460-1 
System Origin: Denmark-ODM 
Source Film Number: 52770 
Reference Number:

Hilsen Jens-Jørgen

Hans Poulsen


Hej Anne Margrethe

Ft. 1801 sætter jeg lige ind for at få lidt samling på tropperne:

Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Vindinge, Refsvindinge, Refsvindinge, , 24, FT-1801, b3615
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Sørensen 35  Gift hosbonde bonde og gaardbeboer  
Karen Jacobsdatter 28  Gift hans kone  
Peder 7  Ugift deres børn  
Søren 2  Ugift deres børn  
Margarethe 1  Ugift deres børn  
Anna Hansdatter 16  Ugift tienestepige  
Søren Christensen 79  Gift mandens forældre aftægtsfolk og nyder almisse af sognet  
Maren Nielsdatter 86  Gift mandens forældre aftægtsfolk og nyder almisse af sognet  
 
--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har løseligt løbet dødsfald efter 1801 i Refsvindinge sogn igennem uden at finde hverken Sørens eller Marens dødsfald og begravelser.

Jens Jørgens oplysninger fortæller, at begge ægtefæller hver kun havde ét fornavn.

Ægtefællerne var unægtelig en del oppe i årene ved ft. 1801, så man skulle næsten forvente, at deres dødsfald skulle kunne findes inden for 10-15 år.

Måske var de flyttet til en anden søn eller datter for at fortsætte aftægten dér.

Har du tjek på alle ægteparrets børn?

I bestræbelserne på at blive et bedre menneske vil jeg i de kommende dage slå mig ned hos milde, glade fynboer, så jeg vil ikke kunne vende tilbage til din tråd lige med det første. Jeg håber, at andre i mellemtiden kommer dig til undsætning.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kim Gade

"Jeg har løseligt løbet dødsfald efter 1801 i Refsvindinge sogn igennem uden at finde hverken Sørens eller Marens dødsfald og begravelser."

Jeg gjorde det samme i morges med samme resultat. Så vi må nok regne med, at de ikke er døde i sognet, når der har været 4 øjne på. Jeg stoppede dog 1814, da jeg ikke lige så et formål i at gå længere frem. Helt udelukkes kan det dog ikke, at i hvert fald Søren levede efter 1814. Men Maren er sandsynligvis død inden.

Min tanke var den samme, som den Hans giver udtryk for. At de er flyttet til  en anden søn/datter i et andet sogn. Det kan dog også være, at hele familien er flyttet. men det tror jeg nu ikke. Sønnen Rasmus befinder sig nemlig stadig i sognet i 1834. Nu som enkemand. Så skulle han være kommet tilbage igen.
Mvh.
Kim Gade