Oplysninger om voldsomme dødsfald

Startet af Claus Funch Hansen, 17 Jul 2012 - 14:24

Forrige emne - Næste emne

Claus Funch Hansen

Hej..

Jeg er interesseret i at få nogle forslag til hvor, hvordan og hvilke oplysninger jeg kan finde omkring to dødsfald i Frøslev sogn, Stevns herred, Præstø amt.

Dødsfaldene er to søskende, Hans Peter Hansen og Karen Sofie Hansen, der begge bliver dræbt ved to forskellige ulykker på Mariehøj hovedgård.

De to søskende er børn af mejeriforpagter Ole Hansen og hustruen Birthe Kirstine. Ud fra oplysningerne i kirkebogen, formoder jeg at der er tale om to arbejdsulykker i forbindelse med mejeriet. Begge børn lider en voldsom død i en centrifugeaksel. Ole Hansen, hustruen og to efterlevende børn, forlader kort tid  efter mejeribranchen og slår sig ned i St. Heddinge.

Havde det nu været i nyere tid, så havde arbejdstilsynet og politiet helt sikkert været indblandet og det havde været slået stort op i alverdens aviser!!

Hvor, hvordan og hvilke informationer kan jeg gøre mig håb om at finde frem?

De to dødsfald findes i kirkebog: Frøslev sogn, Stevns herred, Præstø amt, 1847-1891

Hans Peter Hansen
Opslag 193 nr.4

Karen Sofie Hansen
Opslag 207 nr.4

Claus Funch Hansen
8800 Viborg
Medlem nr.11524

Mike Lyng

Du skriver ikke et nærmere årstal for ulykkerne. Er det sidst i perioden 1847-1891 så se i aviser.

Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Sofie Petersen

Kære Claus!
Der kunne nu godt ligge en politirapport.
Som gammelt "mejeribarn" husker jeg, at remme, aksler og andet "arbejdende gods" ikke var beskyttet langt op i trediverne. Min bror fik f. ëks. en fod slemt læderet i noget maskineri, der bare var fældet ned i gulvet. (En anden gang skoldede han samme fod, også i mejeriet- og for at det ikke skulle være løgn, trådte min onkels ene hest på samme fod! Altsammen i slutningen af trediverne.)
En mejerist blev nærmest skalperet, fordi hans "svingpjattehår" kom i en rem.
Og jeg kan ikke tænke mig, at min far ikke levede op til de regler der måtte være dengang.

DEt kunne tænkes, at børnene er blevet kvalt i en løbende rem, men det ved jeg jo ikke.
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Jørgen Green

Hej Claus

Det fremgår af kirkebogen, at der er udarbejdet en medicolegal dødsattest i henholdsvis 1896 og 1897. Det er særlige attester, som skal udstedes i forbindelse med ulykker, selvmord, mord og lignende.

Disse attester skulle indsendes til Sundhedskollegiet i København og befinder sig i Sundhedsstyrelsens Arkiv.

Du kan bestille dem via DAISY:

Arkivskaber: Sundhedsstyrelsen
Arkivserie: dødsattest

Vælg dødsattester »Øerne 1890-1915« og bladrer ned til dødsattesterne for »Sjællands Søndre«, som dækker bl.a. Præstø og bestil pakken med dødsattester for henholdsvis 1896 (nr. 127) og 1897 (nr. 135).

Som regel ligger de medicolegale attester for sig selv i pakken under dato.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Claus Funch Hansen

Mange tak for forslag og info, til jer alle  :)
Claus Funch Hansen
8800 Viborg
Medlem nr.11524