Jacob Peter Bødker døbt Roager 1. jan. 1809

Startet af Sofie Petersen, 18 Jul 2012 - 00:11

Forrige emne - Næste emne

Sofie Petersen

Jacob Bødker er døbt i Roager ovennnævnte dato og konfirmeret 1825 i Rejsby.
Er der nogen der kender hans videre skæbne?
Venlig hilsen, Sofie Petersen
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Hans Poulsen



KRABSEN

Tønder amt
Hviding herred
Roager sogn

Hej Sofie

Hvis du har haft vanskeligheder med at følge Jacob efter konfirmationen, kan det skyldes, at han i kilderne står under sit patronym, det vil sige faderens fornavn med et -sen tilføjet.

Arkivalieronline (AO)
Roager sogn
1672-1814
Opslag 170, højre spalte

Barnet døbes: Jacob Peter Bødker

- og du skal betragter alle tre navne som fornavne.

Faderens navn var Johan Peter Jacobsen,

så den første mulighed er, at Jacob skal findes som Jacob Peter Bødker Johansen

Anden mulighed er, at *faste familienavne* havde vundet indpas langt tidligere end normalt dér på egnen, så Jacob sklal søges under navnet Jacob Peter Bødker Jacobsen

Senere i livet er fornavnet Bødker måske gået hen og blevet familienavn, således at han er blevet til Jacob Peter Bødker.

Ingen har sagt, at vi slægtsforskere skal have det nemt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Sofie Petersen

Tak, Hans!
Det er ikke slægt, men lokalhistorie- hans far og et ægtepar fra Rejsby druknede sammen med to lokale mænd på Fiil sø d. 24. nov. 1828 og blev begravet deroppe, og jeg vil gerne se hvad der blev af børnene.
Det var et helt tilfælde og takket være en kursuskammeraat jeg i det hele taget hørte om ulykken- hernede har den ikke sat sig spor blandt efterkommerne til ægteparret. Og i kirkebogen er det af naturlige årsager ikke registreret.
Venlig hilsen- Sofie   
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Hans Poulsen



Hej Sofie

Lokalhistorie

Et par ord i dit første indlæg om, hvad det var, du i grunden søgte, kunne have levnet mig tid til at prøve at hjælpe en anden slægtsforsker.

"..og jeg vil gerne se hvad der blev af børnene..".

Det må da vist siges at være slægtshistorie, og AneEfterlysning derfor velvalgt.

"Og i kirkebogen er det af naturlige årsager ikke registreret".

Du vil ofte finde beskrivelser af dødsårsagen i kirkebøgernes begravelsesafsnit.

Har du forhørt dig på et lokalmusem eller -samling, om de har udklip eller anden form for hjælp?

Venlig hilsen og fortsat god jagt

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Sørensen

#4
Hej Sofie!

De er begge Begravet i Ribe amt Janderup 1828 opslag 124 nr.10

Det fremgår at de kommer fra Rejsby, der var 3 der druknede på Fiil sø 24 nov. 1828


Mvh.

Egon Sørensen

Sofie Petersen

Kære hjælpere!
Jeg havde ikke oplyst hvad der i forvejen var fundet frem om de mange dødsfald, fordi jeg ikke mente det var relevant i den sammenhæng- såsom kirkebog og politirapport. DEt var blot denne ene søn jeg gerne ville finde- de andre har jeg styr på.
Jeg har også været i skifteprotokollen for hans forældre.
Men mærkeligt nok er der ikke overleveret noget i familierne, heller ikke som en god historie. Jeg har også været i Ribe Stiftstidende, hvor ulykken eromtalt.
Men alle indlæg modtages stadig med taknemmelighed!
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Sofie Petersen

Af kirkebøgerne fra Oksby og Janderup fremgår, at der var i alt 5 der  druknede den aften, 3 fra Rejsby og 2 fra lokal-området. De blev alle begravet samme dag 30. nov.,  de 4 i Janderup og den femte i Oksby, hvor han kom fra. Jeg har vist også skrevet i andet indlæg, at folkene fra Rejsby ikke blev begravet i Rejsby, og at de derfor ikke har kunnet spores i vores kirkebog.
Hele historien ville jeg gerne fortælle i vores lille lokale foreningsblad- derfor spørgsmålene både om "et bøsseskud" og Jacob Peter Bødker (Johansen eller Jacobsen).
Jeg ville ikke gøre spørgsmålet længere end nødvendigt, men tak for hjælpsomheden, allesammen!
Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Egon Sørensen

Hej Sofie!

Jeg vil ikke sige bingo, men det ligner!


Samtlige personer i husstanden

ribe, Ribe, Seem, Karchegaard, et Huus, 18, FT-1845, C1468
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jakob Pedersen 37  Gift  Huusmand, Inderste og Dagleier Roager Sogn Haderslev Amt
Anemarie Jørgensen 38  Gift  hans Kone Her i Sognet
Idemarie Jakobsen 7   -  deres Børn Her i Sognet
Bodild Jakobsen 6  -  deres Børn Her i Sognet
Ane Jakobsen 4  -  deres Børn Her i Sognet
Johanne Jakobsen 2  -  deres Børn Her i Sognet


Idemarie er født i Seem sogn Ribe amt 1838 opslag 66 nr. 6.

Faderen er Jacob Peder Johansen født i Roager.

Håber det er ham du søger.


Mvh.

Egon Sørensen
   

Sofie Petersen

Tak, tak!
Så har jeg den krølle på historien!
Vh Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk