Marie Larsdatter gift m/Niels Larsen Farum og dernæst Peder Larsen, Hirschholm,

Startet af Alita Tind, 17 Jul 2012 - 00:19

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg søger hjælp til at finde ud af hvor Niels Larsen og Marie Larsdatter er fødte – hvor de er blevet viet og hvor Marie Larsdatter ender sine dage?

Her er hvad jeg har fundet ud af om dem - med god hjælp fra flere af jer:

Niels Larsen bliver gift med Marie Larsdatter  - men hvornår og hvor?
Han begraves 24. dec. 1811: KB Farum sogn, Frederiksborg amt 1789-1814 opslag 137
1811 No. 16:
Torsdagen? den 24 Dec. blev Indsidder Niels Larsen i Brægnerød begraven 35 aar gl.
Han er altså født omkring 1776 – men hvornår og hvor?

Niels Larsen og Marie Nielsdatter børn?:

Marie Larsdatter føder en datter efter Niels Larsens død:
Farum sogn, Frederiksborg amt 1789 – 1814 opslag 74
1812 No. 12:
Den 6. S. e. Tr. den 5 Julii lod Niels Larsens enke Marie Larsdatter, Indsidder i Brægnerød
sin den 14. Junii hiemmedøbte Datter kaldet Marte

Marte dør 14 uger gammel (opslag 138)

No. 15 ... lod Marie Larsdatter, Niels Larsens enke i Bregnerød begrave en datter Marte 14 uger gl.

Endnu en datter begraves:
1812 i Farum (opslag 137 højre side):
Den 7. Juni 1812 lod enken Marie Larsdatter i Brægnerød en datter med navn Johanne Frederikke 7 aar gl.
Hun er født ca 1805 – men hvornår og hvor, og er Niels Larsen fader?

Lisbeth Nielsdatter – f. 18 marts 1810 i Farum – opsl 66
Hun konfirmeres i Hørsholm 1825 –KB 1815-1844 opsl 370, her angives faderen til at være Peder Larsen
Lisbeth vies i 12. juli1829 til Andreas Philipsen i Hellebæk – KB 1824-1841 opsl 157. Peder Larsen er her angivet som stedfar.


Marie Larsdatter gifter sig altså igen med Peder Larsen, og de får børnene:
Lars Peder Pedersen – dåb 8. maj 1814 i Hørsholm - 1784-1819 Hørsholm Lynge-Kronborg Frederiksborg - opsl 126
Niels Peder Pedersen f. 19. juni 1816 Hørsholm - 1815-1844 Hørsholm Lynge-Kronborg Frederiksborg - opsl 6 nr. 17:
August Pedersen f. 2 august 1818 Birkerød - 1814-1837 Birkerød Lynge-Kronborg Frederiksborg – opsl 20
Marthe Marie Magdalene Pedersdatter f. januar 1827 i Birkerød - 1814-1837 Birkerød Lynge-Kronborg Frederiksborg - opsl 170
De må altså være viet i perioden 1812-1814

I FT 1834 Birkerød, Usserød by, finde Ane Marie Larsen, 52 år  enke inderste ernærer sig ved at spinde, sammen med hendes børn: Lars Peder Pedersen 20 år, August Pedersen 14 år og Marie Pedersen 7 år

Peder Larsen er altså død mellem 1826 og 1834, og dør – måske – 1833 40 år gammel 1815-1844 Hørsholm opsl 508 nr. 5.  Han er altså født ca 1793 og måske lidt for ung til enken Ane Marie Larsdatter, som er født ca  1782?

Da Lisbeth Nielsdatter døbes er en af fadderne Mad. Lind fra Brægnerød, som kunne være denne:

Frederiksborg, Ølstykke, Farum, Brægnerød Bye, , 1 Familie, FT 1801, A9226
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jørgensen Lind 63 gift Husbond Kromand og Gaardbeboer
Marie Elisabet Adler 50 gift hans Kone
Johannes Fridrich Lind 18 ugift Deres Børn af sidste Ægteskab
Børge Andreasen Lind 12 ugift Deres Børn af sidste Ægteskab
Gotfred Adamsen 25 ugift Tienestefolk Gevorben Soldat
Jens Christensen 40 gift Tienestefolk
Kirstine Christensdatter 41 ugift Tienestefolk
Bendte Marie Hubert 16 ugift Tienestefolk

Ved gennemgang af KB for Farum sogn 1724-1789 stødte jeg på Niels Lind på Brægnerød som  i 1772 lader sin søn Ole bære til dåben – opsl 98. Blandt fadderne er en Lars Pedersen, Lille Værløse, som måske kunne være fader til Marie  Larsdatter eller Niels Larsen. Det har jeg imidlertid ikke kunnet få bekræftet ved at søge i KB og måske er der ingen forbindelse.

Jeg har forsøgt at finde skifterne efter Niels Larsen og Peder Larsen men forgæves.

Det var en ordentlig mundfuld og nok lidt rodet, men jeg er lige nu på Herrens Mark og vil blive meget glad for alle gode råd og tips

Venlig hilsen

Alita Tind








,


Med venlig hilsen
Alita Tind

Hans Poulsen



Hej Alita

"Han er altså født omkring 1776 – men hvornår og hvor?"

Her er et forsigtigt bud på, hvem din Niels Larsen eventuelt er.

Prøv om du gennem adskillige opslag kan bekræfte eller afkræfte min svage teori.

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Uggeløse, Wadsingerøds Bye [Vassingrød], , 54, FT-1787, C0722
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Olsen 36  Ugift husbond bonde og gårdbeboer 

Lars Nielsen 54  Gift har afstået gården opholdes og er til medhjælp 
Maren Willumsdatter 49  Gift hans kone opholdes og er til medhjælp 
Karen Larsdatter 20  Ugift deres børn   
Anna - 17  Ugift deres børn   
Niels Larsen 12  Ugift deres børn


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alita Tind

Hej Hans

Tak for tippet - hvordan bærer du dig ad så hurtigt?
Jeg kommr nok ikke så lant i aften - men skal nok sørge for at undersøge nærmere :)

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Hans Poulsen



Hej Alita

"..hvordan bærer du dig ad.."

Lægger fra kaj her, idet jeg benytter dine egne ord: "Han er altså født omkring 1776"

http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp

Aha, så må han være med i ft. 1787 som ca. 10-12-årig,

- så jeg vælger aldersintervallet ude til venstre 10 - 19 år

- derefter satser jeg på, at familien er forblevet i Frederiksborg amt, men undlader at skyde på herred og sogn

Navnerubrikken udfylder jeg på denne måde: Niels L%

Jeg går kun efter én eneste folketælling, så jeg anfører:  = 1787

Køn:  Mand

- og så går den vilde jagt.

Frem kommer 8 hits, hvoraf kun to drejer sig om 12-årige

Ved den ene af de to 12-årige står der *skaansk* - så ham lader vi ligge

Tilbage er så kun

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Uggeløse, Wadsingerøds Bye [Vassingrød], , 54, FT-1787, C0722
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Olsen 36  Ugift husbond bonde og gårdbeboer 
Lars Nielsen 54  Gift har afstået gården opholdes og er til medhjælp 
Maren Willumsdatter 49  Gift hans kone opholdes og er til medhjælp 
Karen Larsdatter 20  Ugift deres børn   
Anna - 17  Ugift deres børn   
Niels Larsen 12  Ugift deres børn 

Galant overlader jeg så alt slid og slæb til dig med at finde ud af, om  jeg har fundet frem til den rigtige Niels, eller om jeg har ydet dig en gedigen bjørnesteneste, der forgæves har kostet dig måske 10 opslag.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alita Tind

Hej Hans

Tak or "opskriften" - det er faktisk også den jeg selv bruger, bortset fra at jeg har skreve "Larsen" i stedet for "L", men det er nok de mange timer foran pc´en der har gjort mig blind ???

Det er slet ikke umuligt at det er den rette Niels du har fundet, for ved Marie og Peder Larsens datter Marthe Marie Magdalenes dåb i 1827 er der en "Willumsen" der er fadder:

Januar
Marthe Marie Magdalene
27 May
Hsmd Peder Larsen og Hstr
Marie Larsdatter i
Usserød
Poul Rudolphs Hstr, Poul Rudolph,
Hendrick Rudolph I Usserød og
Peter Willumsen i Hirschholm

Jeg har fundet Niels Larsens dåb i Uggeløse i 1775, men vil sende den til tydning, for jeg kan ikke tyde det hele.

Desværre når jeg nok ikke mere i dag  :( - der kommer familiebesøg fra Jylland  :)

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind