FT 1880 Draaby, Horns, Frederiksborg

Startet af Vibeke Carøe, 16 Jul 2012 - 20:29

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Carøe

Ved folketællingen bor ægteparret Carl Johan Jonassen, 32, og Johanne Christiane Rasmussen, 33,  i et hus i Nederdraaby med tre børn: Carl Christian Larsen, Jens Villum Carlsen og Niels Rasmus Carlsen.

FT (ao) 1880 Draaby, Horns, Frederiksborg: Opslag 35, nr. 8.

Kan nogen se, hvor hustruen er født?

Hilsen Vibeke Carøe
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Carsten Bach Kristiansen

Hej,

I FT1860 bor hun hos sine forældre i Skibby Sogn, hvor hun også er født

Samtlige personer i husstanden

frederiksborg, Horns, Skibby, Bonderup Old, 1 Huus, 105, FT-1860, C4736
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Nielsen 44  Gift Fæstehuusmand og Træskomand  Her i Sognet
Ane Nielsen 30  Gift hans Kone  Skuldeløv Sogn
Johanne Christiane Rasmussen 15  Ugift deres Barn  Her i Sognet
Sidse Kjerstine Rasmussen 13  Ugift deres Barn  Her i Sognet
Niels Peter Rasmussen 11  Ugift deres Barn  Her i Sognet
Maren Sophie Rasmussen 9  Ugift deres Barn  Her i Sognet
Ane Margrete Rasmussen 7  Ugift deres Barn  Her i Sognet


I FT1850: samme her.

Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Horns, Skibby, Bonderup Old, et Huus, 111, FT-1850, C4729
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Nielsen 34  Gift  Træskomand Her i Sognet
Ane Pedersdatter 29  Gift  hans Kone Valsölille pr. Ringsted
Johanne Christiane Rasmussen 5  Ugift  deres Barn Her i Sognet
Sidse Kirstine Rasmusdatter 3  Ugift  deres Barn Her i Sognet
Niels Peder Rasmussen 1  Ugift  deres Barn Her i Sognet

Hilsen
Carsten

Vibeke Carøe

Tak for hjælpen, Carsten.

Hilsen Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Nils Anker Carlsen

Hej Vibeke

Omtalte Carl Johan Jonassen er åbenbart også enkemand på trods af, at han her er markeret som "ugift". Han indvandrede i 1846 som 22-årig fra Ljungby i Småland til Dråby. I 1851 som tjener på Jægerspris blev han gift med Ellen Bjørnsen (1823 - 1875) og de fik i Dråby sønnerne 1851: Hans Johan Carlsen, 1856: Christian Ferdinand Carlsen (min oldefader) og 1858: Anders Alfred Carlsen.

Iøvrigt optræder parret Carl Johan og Johanna Christiane Jonassen også i Dråby ved FT 1890 med yderligere 2 sønner: Oluf Einar Carlsen, 9 år og Christian Ingemann Carlsen, 5 år.

M.v.h.

Nils Anker Carlsen
Rørhønevej 21
2970 Hørsholm

Vibeke Carøe

Hej Nils.

Tak for input - jeg sad faktisk lige og undersøgte familien igen...og fandt Carl Johans skifte på AO Skiftearkivalier, Horns Herred, Herredsfoged 1897-1903, opslag 179 (19.9.1899), hvor jeg kunne se, at han havde været gift før. Johannes stedsønner, herunder din oldefar, lod hende sidde i uskiftet bo. Spændende at din oldefar på det tidspunkt var i Leipzig og var cirkusartist!

Min stedfar og halvbror er efterkommere af Carl Christian Larsen, en søn af Johanne og hendes første ægtemand, Jens Villumsen Larsen, som døde som 31-årig af lungebetændelse.

Jeg kan dog ikke finde Johannes dødstidspunkt og -sted. Har pløjet Draaby KB igennem indtil 1937 uden held. Så nu ved jeg ikke lige, hvor jeg skal lede.

Mange hilsner
Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark

Nils Anker Carlsen

Hej Vibeke

Tak for din henvisning til skiftearkivalier. Det var meget nyttigt for mig som nystartet amatørslægtsforsker. Angående min oldefar Christen/Christian Ferdinand kan vi her se, at familieoverleveringen om, at han bl.a. var løvetæmmer lyder sandsynlig. Senere var han krovært i Mullerup og cigarhandler på Amager sammen med sin hustru nr. 2, Louise, der netop stammede fra Leipzig.

Jeg har desværre ingen gode råd til at finde Johanne Christianes dødsdato og -sted, som du sikkert ikke selv har prøvet, men held og lykke med søgningen.

Hilsen
Nils

Vibeke Carøe

Hej Nils.

Spændende mand, ham C. Ferdinand!! Også held og lykke til dig med dit projekt. Du kan godt glæde dig til mange spændende, endog nogle gange frustrerende timer med denne hobby.

Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Carøe
Medlem af DIS-Danmark