Hvem blev Chresten Knudsen gift med(Svendborg)

Startet af Jytte Qvist Jensen, 16 Jul 2012 - 19:47

Forrige emne - Næste emne

Jytte Qvist Jensen

   


                Jeg søger hvem Chresten Knudsen gift med,det jeg ved er,
                Bor i Svendborg og dør 15 Oktober 1781.
                Sct.Nicolai Kirkebog 1736-1814 Opslag 145.
                Jeg ved der er en søn,Hendrich Christensen Knudsen
                Sct.Nicolai Kirkebog 1736-1814 Opslag 5.
                Hvem kan hjælpe mig.
                MVH
                Jytte

Hans Poulsen


Hej Jytte


"Jeg ved der er en søn,Hendrich Christensen Knudsen               
Sct.Nicolai Kirkebog 1736-1814 Opslag 5".

- Hvad motiverer dig til at give ham to *efternavne*? Hendrich var søn af en Christen, og hans patronym var derfor Christensen.

Knudsen var fader Christens patronym.

Hendrich Christensens konfirmation
(Opslag 192, venstre side, nr. 1 på siden)
18. april 1751
Christen Knudsens Søn    Hendrich


Christen Knudsens begravelse fandt sted, jævnfør opslag 145, den 15. oktober 1781, og han var da 78 år gammel - det vil sige, at han er født og døbt omkring 1703.

Hvis Christen Knudsen overhovedet blev døbt i Svendborg, og hvis dåben fandt sted i Sct. Nicolai Kirke omkring 1703, skal dåben findes i tidsintervallet 1677-1719 - omkring opslag 210 - plus/minus skal vi sige 10 opslag.

Hvis Christen Knudsen blev viet i Svedndborg, vil jeg skyde på, at vielsen fandt sted omkring 1730-1736. Prøv at se, om du kan finde vielsen - og om der var andre børn i ægteskabet end Hendrich.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jytte Qvist Jensen



    Hej Hans.

Jeg er gået helt død i Christen Knudsen.

Sønnen er jo født 1 Januar 1736
Sct Nicolai Kirke,Kirkebogen 1736-1814opslag 5.

Hvorfor 2 navne ,det kaldes han flere steder.

Christen Knudsen,bor Brogade 35 fra 1761 og til sin død.
Oplysning(Bogen Bevaringsværdige huse Svendborg)

Jeg har en Karen Madsdatter som skulle være født Ca.1686
og død 15 maj 1759,kan ikke finde det i kirkebogen,
men skulle hun være Christen Knudsens Kone,må hun
jo være en del år ældre,det er måske mig der stirre mig
helt blind.

Sct.Nicolai kirke kan ikke finde vielser 1719-1736.

MVH
Jytte

Hans Poulsen

#3

Hej Jytte

"..Sønnen er jo født 1 Januar 1736
Sct Nicolai Kirke,Kirkebogen 1736-1814opslag 5..".

Opslag 5 oplyser ikke noget om en FØDSEL 1. januar 1736, men fortæller, at barnet blev DØBT den 21. november 1736.

"..Hvorfor 2 navne ,det kaldes han flere steder..".

Begrebet NAVNE er et stort og nærmest uoverskueligt emne i slægtsforskningen, og du kan ikke altid regne med, at det er den store logik, der råder. Fejl forekommer ret ofte. Kilder inden for den samme kirkebog kan operere med forskellige navne - ét sted benyttes patronymet, et andet sted det navn, som vedkommende er kendt under i lokalsamfundet, fx familienavnet, et tredje sted tages for en sikkerheds skyld både patronym og familienavn med.

"..(Bogen Bevaringsværdige huse Svendborg)..". Dette værk kender jeg ikke; men i genealogien kan du ikke tillægge det autoritet - du må finde dokumentation i de kilder, som slægtsforskere benytter, og selv ved læsning af kilderne skal opmærksomheden være skærpet og den kritiske sans fremme.

"..Sct.Nicolai kirke kan ikke finde vielser 1719-1736.."..

Arkivalieronline, Tabeloversigten, omfatter tilsyneladende ikke vielser i perioden 1719-1736, men du kan ikke altid regne med, at der er overensstemmelse mellem tabeloversigtens informationer og selve kirkebogens indhold, så du bliver lige nødt til omhyggeligt at løbe kirkebogen igennem for at se, om vielserne alligevel er smuglet ind et sted, hvor de ikke forventes at stå.

Svendborg, Sct Nicolai Sunds Svendborg Svendborg, Sct Nicolai  1719 1735       X  

Måske fandt vielsen sted i en kirke ikke langt fra Sct. Nicolai Kirke, måske fandt den sted i Hjørring, på Rømø eller i Neksø, jævnfør hvad jeg skrev i mit tidligere indlæg: "..Hvis Christen Knudsen blev viet i Svedndborg..".

"..Karen Madsdatter som skulle være født Ca.1686..".

Skulle være? Hvem har fortalt dig det? Udelukker du på forhånd, at hun kan være født og døbt i Bøvling sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt, i Roskilde eller i Grenå?

Hvis denne Karen skulle være mor til Christen, ville hun være omkring 50 år gammel ved nedkomsten.

Jeg tør ikke udelukke det, men er skeptisk over for det udsagn.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

#4
Hej Jytte!

Du skal vist lige tjekke dine kilder endnu engang.

I værket:
Bevaringsværdige huse i Svendborg købstad (1975) ses han ikke i listen over ejere af Brogade 35 (side 74) - ejerlisten begynder i denne bog i 1782 med Rasmus Ejlersen.

Til gengæld ses Christen Knudsen i bogen, Gamle huse i Svendborg (Otto Jonasen, 1983, side 24) som ejer af Brogade 35 (Brandkassenr. 47) fra 1761 og står som ejer af samme endnu i 1781 - i denne bog ses Rasmus Eilersen som ejer i 1791.

Bemærk – der står intet om, at Christen Knudsen skulle bo i nuv. Brogade 35, kun at han var ejer af huset (matr.nr. i 1975 = 612 og samme matr.nr. i 1867).
Selvfølgelig er det meget sandsynligt, at han boede i nævnte hus, men det kan man jo ikke være helt sikker på.


-----------

Glemte lige.
I listen over ejere (af Brogade 35) ses før Christen Knudsen en Hendrich Alsing (ses i 1723)
- kunne denne mon være Knudsens svigerfader? og, at Knudsen måske har overtaget huset ved ægteskab?

Fornavnet Hendrich "lugter lidt" af muligheden.

-----------

Ved at google lidt kreativt finder man noget om denne Alsing - bl.a. her
http://www.kt.mono.net/upl/9303/AncestorsofGreteFog.pdf
Her ses Hendrich Lauritsen Alsing, død 1733 i Svendborg

mon ikke der kunne være et skifte efter ham ( Svendborg byfoged)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Ja – nu "lugter det" altså meget af, at en jomfru nn Hendrichsdatter Alsing var gift med Christen Knudsen i Svendborg.
For det er jo netop hans kone, du søger!

Ludvig blev gift med Johanne Dorothea Hendrichsdatter Alsing den 15 Jan. 1738 i hjemmet, Svendborg.
Ægteskabsnotater: KB St. Niklolaj copulerede 1738, opsl. 230:
Onsdagen d 15 Jan skal Monsr. Ludvig Hansen Qvist og Jomfrue Johanne Dorothea Alsing efter kongl: tilladelse
copuleres i Huset, og at de begge ere fri for ægteskabs løfte til andre, der om vil hand self og tillige med ham
underskrevne tvende Forløftninge mænd efter kongelig Majsts: Forordning forsikkre:
Hans Pedersen Qvist og Christen Knudsen


Kilde: http://www.kt.mono.net/upl/11229/AnebogKarenBarfoed.pdf - side 42

--------------------

Og Jytte – blandt "dine" faddere har du jo også en jomfru Alsing (dis-indlæg juni 2012).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#6
Ang. mit: Og Jytte – blandt "dine" faddere har du jo også en jomfru Alsing (dis-indlæg juni 2012).

Indsætter lige tråden om fadderen i Svendborg i 1763, jomfru Karen Alsing - glemte det før.

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,38342.0.html

-------

og i 1765 er hun jo også fadder til Knudsen-familien

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=38581.0

------------------------

Lige lidt om "patronym-forvirring"

Hvis en borger var lidt "indenfor musikken", overtog og brugte børnene ofte faderens patronym nærmest som et slægtsnavn.
Det har jeg mange eksempler på i min 30-årige slægtsforskning.

Så, at Hendrich Chistensen kaldte sig Hendrich Christensen Knudsen - efter sin far, Christen Knudsen er ikke helt hen i vejret, for var han ikke skipper? (og måske også købmand?).


Forresten må Christen Knudsen da have indløst borgerskab.
I borgerskabsprotokollen er som oftest anført fødested. Står der intet, kan man for det meste gå ud fra, at fødestedet er i den købstad, borgerskabet er indløst.

Husker ikke lige, om navneregister for Svendborg købstad er lagt ud på nettet.
Men ellers findes protokollen på Landsarkivet i Odense.


Her er dog lidt - http://www.fynhistorie.dk/node/12391#comment-436






v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Jytte Qvist Jensen



    Hej Hans og Thestrup-Bjørn.

Jeg er meget glad for jeres hjælp,der er mange ting at få styr på,                                                        håber at jeg kan sætte tingene sammen.

Faktisk er det i søgen efter min Oldefader,som forlod sin familie
i Fredericia 1889,ham har jeg også søgt her.
(Chresten Marius Nielsen Qvist f.i Frederikshavn13 okt.1855,Kirkebogen 1850-1859 Ops.23)
Jeg kom i forbindelse med en som også Slægtsforsker i familien,han var længerer fremme
end jeg var,så vi flettede vores træer sammen,det skulle jeg aldrig have gjort,da jeg så
gemmengik det hele,var det en forkert gren.så jeg er igang med at rette.

Christen Knudsen Skipper og Købmand,er født omkring 1703
han dør,og bliver begravet 15 Oktober 1781,Sct,Nicolai Kirke
Kirkebogen 1735-1814 Opslag 145,
jeg kan ikke se om han stadig er gift.

Alsing er ganske rigtig han Svigerfar.(Efterslægtsberetning for Svendborgskipperen Ludvig Sperling Hansen qvist 1710-1794   4 generationer)der har jeg oplysningen.

Jeg har prøvet Folketællingen 1787 ,både Brogade og Kullinggade 12
men når man ikke har et navn,er det svært.
jeg sidder med begge omtalte bøger,men er dem ikke igemmen.

Karen Madsdatter er en fejl.

Sønnen Hendrich Christensen Knudsen gifter sig med Giertrud Chirstine Pedersdatter Qvist
Svendborg Frue Kirkebog 1687-1793 Opslag 127.
Finder ikke søskende til Hendrich,men ikke under Knudsen.

Mvh
Jytte