Ordet moderator

Startet af Hans Poulsen, 13 Jul 2012 - 07:43

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen



Med frygt for at blive kaldt ikke blot *kværulant*, men *kværulantforrykt*,  ja, måske ende med at få karantæne, vover jeg endnu en gang at ride en af mine kæpheste.

Det drejer sig om ordet *moderator*.

Slægtsforskere, der i lang tid har benyttet DIS-grupperne, er ikke i tvivl om, hvad ordet moderator dækker over, men jeg kan befrygte, at nye slægtsforskere ikke kender ordet - i hvert fald ikke i den betydning, som vi er vant til i DIS-grupperne.

Det hænder ikke så sjældent, at nye slægtsforskere henvises til at se, hvad *moderator anbefaler i forbindelse med et nyt indlæg*.

Jeg fornemmer, at mange ikke aner, hvor de så skal se, og hvilken rolle en moderator spiller. En selvbestaltet person? En valgt person? En person med autoritet? etc.

*Redaktør af siden* siger måske lidt mere, men moderator sidder jo ikke og forhåndsgodkender indlæggene, så heller ikke den betegnelse er heldig.

Er der slægtsforskere, der har et godt bud?

Venlig hilsen til moderatorerne og alle, der læser og skriver i DIS-grupperne

Hans Poulsen
Kværulantforrykt
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Carsten Nielsen

#1
Min udgave af Politikens fremmedordbog siger:

Moderator
Latin moderator, en som sætter en grænse for noget,
leder, styrer, afl. af moderari holde i tømme, sætte
grænse for, styre, lede, rette.

Kan det ramme mere præcist ?

Udtrykket er almindeligt anvendt i diskussionsfora på nettet, og
forstås også på tværs af (i hvert fald de nordiske) landegrænser,
så hvorfor ikke bare kalde det, hvad det hedder.

Mvh
Carsten


Hans Poulsen



Hej Carsten

Tak for dit indlæg.

"Kan det ramme mere præcist ?".

Jeg ville i hvert ikke turde påtage mig den opgave at gøre det bedre.

Også jeg støder på ordet *moderator* i mange sammenhænge - ikke mindst i tysk tv, når jeg glæder mig over mit tyske favoritholds spil.

Skal du forklare en person, der aldrig har overværet en fodboldkamp, om regler m.v., nytter det ikke noget, at du fyrer løs med ord som libero, keeper, centerforward, nødbremse, hængende angreb, stempling, kontra, brænde et straffespark, holdet graver sig ned etc.

Alle ord, der er lige så uforståelige, som ordet *moderator* er for den slægtsforsker, der lige er stået på.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jette Frederiksen

//Det hænder ikke så sjældent, at nye slægtsforskere henvises til at se, hvad *moderator anbefaler i forbindelse med et nyt indlæg*.
Jeg fornemmer, at mange ikke aner, hvor de så skal se, og hvilken rolle en moderator spiller.//




En enkel løsning på problemet : I det e-mail med brugerinformation  hver enkelt får, når man bliver medlem af DIS kan man henvise til forummets regler og måske en lille information om hvem som er moderator.


bare et par ord fra mig.


MVH Jette Frederiksen

Hans Poulsen



Hej Jette

Tak for dit bidrag til festen

"når man bliver medlem af DIS".

Uden at ville genåbne diskussionen om *bruger* contra *medlem* vil jeg blot nævne, at ikke alle, der søger visdom i DIS-grupperne, er medlemmer.

Med venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tine Susanne Olsen

øhh medlem af Dis-Danmark, det er man da  først når  man har betalt  sit medlemsskab ellers er man bruger.
er du medlem det koster kun 200kr om året.

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Simon Rix Holländer Jensen

Er det en manglende definition af "moderator" du søger?

Man kunne både give en definition af moderator i velkomstbrevet OG som et "sticky-topic" i hvert forum, hvor det er muligt at se hvilket regelsæt moderator skal følge og måske, hvem moderator er?
Der kunne være episoder hvor nogen vil have behov for at kunne/skulle henvende sig til en moderator udover "anmeld"-knappen i indlæggene.

Jette Frederiksen

Citat fra: Hans Poulsen Dato 13 Jul 2012 - 11:21


Hej Jette

Tak for dit bidrag til festen

"når man bliver medlem af DIS".

Uden at ville genåbne diskussionen om *bruger* contra *medlem* vil jeg blot nævne, at ikke alle, der søger visdom i DIS-grupperne, er medlemmer.

Med venlig hilsen
Hans



Medlemsskab eller bruger ,under alle omstændigheder ,skal man være registreret for at skrive og dermed  modtager man også en e-mail med bruger information, der kunne DIS  henvise til forummets regler.

Vh  Jette Frederiksen

Poul Bæk

Citat fra: Hans Poulsen Dato 13 Jul 2012 - 07:43
Med frygt for at blive kaldt ikke blot *kværulant*, men *kværulantforrykt*,  ja, måske ende med at få karantæne, vover jeg endnu en gang at ride en af mine kæpheste.

Det drejer sig om ordet *moderator*.

Slægtsforskere, der i lang tid har benyttet DIS-grupperne, er ikke i tvivl om, hvad ordet moderator dækker over, men jeg kan befrygte, at nye slægtsforskere ikke kender ordet - i hvert fald ikke i den betydning, som vi er vant til i DIS-grupperne.

Det hænder ikke så sjældent, at nye slægtsforskere henvises til at se, hvad *moderator anbefaler i forbindelse med et nyt indlæg*.

Jeg fornemmer, at mange ikke aner, hvor de så skal se,

Her kunne den, der giver en sådan henvisning, eventuelt hjælpe med et link.

Citat
og hvilken rolle en moderator spiller. En selvbestaltet person? En valgt person? En person med autoritet? etc.

Hvis jeg var helt ny og ikke anede, hvad en moderator havde at gøre i et forum, ville jeg google ordene "forum" og "moderator" og bl.a. få dette link: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum. Moderatorer er omtalt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum#Moderators). Man kan få flere informationer andre steder på nettet, men ovenstående giver en god beskrivelse.

Citat
*Redaktør af siden* siger måske lidt mere, men moderator sidder jo ikke og forhåndsgodkender indlæggene, så heller ikke den betegnelse er heldig.

Er der slægtsforskere, der har et godt bud?

Jeg har desværre ikke. "Moderator" er i mine øjne en dækkende betegnelse.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Leif Thor Olsen


Jeg slutter mig til Poul. Betydningen af ordet moderator må man lære at kende, som så mange andre ord, når man giver sig i kast med internettet.

Det er en gammel betegnelse, som vi også brugte i gamle dage på use-net. Men vi er vist kun et par personer tilbage fra den tid. Ikke også, Arne?

Mvh. Leif

Hans Poulsen

#10

I kronologisk orden:

Tak til Tine, Simon, Jette, Poul og Leif fore jeres indlæg

Du, Poul, kommer tæt på med dit forslag: Lav et link til moderators vejledning øverst oppe i den respektive DIS-gruppe.

Drejer det sig om AneEfterlysning, er der et blåt felt med teksten:

VIGTIGT: Sådan skriver du et godt indlæg.

Fint, så er vedkommende på rette vej, men hvis han eller hun ikke aner, hvem Kathrine Tobiasen (undskyld, modrator) er, fremstår vejledningen ikke med den autoritet, som er ønskelig. *Den Kathrine er nok bare én af samme skuffe som ham Hans Poulsen*

Du fortsætter med:

*Hvis jeg var helt ny og ikke anede, hvad en moderator havde at gøre i et forum, ville jeg google ordene "forum" og "moderator" og bl.a. få dette link: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum. Moderatorer er omtalt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum#Moderators). Man kan få flere informationer andre steder på nettet, men ovenstående giver en god beskrivelse*.

Her indstiller du efter min mening kanonen alt, alt for højt. Jeg vil endda gå så langt som at anbefale ikke at benytte dine to links, da teksten begge steder er affattet på engelsk. Dejligt at beherske engelsk, men hvad bliver mon det næste: Henvisninger til tekst på spansk, italiensk eller *bare* tysk? Den går ikke.

Udgangspunktet er, at trådstarterne ønsker hjælp, og da er det hjælperens opgave at fornemme, hvor store doser spørgeren kan kapere.

For navnlig nye slægtsforskere er alene valget af rette DIS-gruppe problematisk, og at forudsætte, at vedkommende fx bare lige kan google den og den kombination af ord eller slå op i Ordbog over Det Danske Sprog, er en forudsætning, der nemt brister.

Har man som jeg en eller anden kontorbaggrund, er det nærmest en refleks i tvivlstilfælde at række ud efter ordbøger og fremmedordbøger og andre hjælpekilder, og mange af os har sikkert vænnet os til i de sidste ca. ti år at erstatte de fysiske bøger med de uhyre mange informationsmuligheder, som internettet stiller til rådighed - også inden for genealogien. Den kontorbaggrund er der mange, der ikke har, da deres kompetencer er blevet udnyttet andre steder i livet - områder, hvor jeg kan være tæt på at være helt blank.

Min fantasi er livlig nok til at undgå ordet *moderator* og alligevel formå at henvise til vejledningerne i de forskellige DIS-grupper - ja, jeg kunne nøjes med at skrive, hvis jeg ikke bare bruger linket, noget i retningen af: Se hvad Vejlederen af denne gruppe anbefaler os: + linket.

Kort:

Ordet *moderator* er jeg fortrolig med, men finder det mindre heldigt.

*Redaktør* har jeg foreslået, men selv forkastet.

En stund vil jeg holde mig til *Vejlederen*, så undgår jeg et fremmedord og opretholder den autoritet, som er nødvendig.

Venlig hilsen og god søndag til jer alle
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette Lund

Hej Simon

I Forumoversigten står der, hvem der er moderator for hver enkelt forumgruppe. Ved at klikke på navnene får du brugerprofilen frem og dermed også mailadresse for vedkommende.
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Simon Rix Holländer Jensen

Du skal huske Hans, at en moderator og en vejleder og for den sags skyld også en redaktør, er forskellige betegnelser, for forskellige roller.

En vejleder viser, hvordan man gør, f.eks. hvordan man slægtsforsker eller bruger et stykke IT.

En moderator skal "bare" sørge for at holde orden i forummet.


Tak Mette. Det var jeg ikke klar over :) Jeg har så heller aldrig haft brug for en moderator :)

Poul Bæk

Citat fra: Hans Poulsen Dato 15 Jul 2012 - 08:32

I kronologisk orden:

Tak til Tine, Simon, Jette, Poul og Leif fore jeres indlæg

Du, Poul, kommer tæt på med dit forslag: Lav et link til moderators vejledning øverst oppe i den respektive DIS-gruppe.

Drejer det sig om AneEfterlysning, er der et blåt felt med teksten:

VIGTIGT: Sådan skriver du et godt indlæg.

Fint, så er vedkommende på rette vej, men hvis han eller hun ikke aner, hvem Kathrine Tobiasen (undskyld, modrator) er, fremstår vejledningen ikke med den autoritet, som er ønskelig. *Den Kathrine er nok bare én af samme skuffe som ham Hans Poulsen*

Man kunne også klikke på "Forum spilleregler". Så får man et link til http://www.slaegtogdata.dk/andet/spilleregler. Her kan man få en fornemmelse af, hvad moderators opgave(r) bl.a. er i forummet.

Citat
Du fortsætter med:

*Hvis jeg var helt ny og ikke anede, hvad en moderator havde at gøre i et forum, ville jeg google ordene "forum" og "moderator" og bl.a. få dette link: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum. Moderatorer er omtalt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum#Moderators). Man kan få flere informationer andre steder på nettet, men ovenstående giver en god beskrivelse*.

Her indstiller du efter min mening kanonen alt, alt for højt. Jeg vil endda gå så langt som at anbefale ikke at benytte dine to links, da teksten begge steder er affattet på engelsk. Dejligt at beherske engelsk, men hvad bliver mon det næste: Henvisninger til tekst på spansk, italiensk eller *bare* tysk? Den går ikke.

Der er nu nok flere, der har kendskab til engelsk end spansk og italiensk, men okay, det er altid risikabelt at henvise til noget, der ikke er affattet på dansk.

Man kan også bare google "moderator". Det første link, der kommer frem, er http://da.wikipedia.org/wiki/Moderator. Det er ikke så omfattende som den engelske tekst, men turde dog give en idé om, hvad en moderators opgave er.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Kenneth Knudsen

Uanset hvad, så kan jeg ikke se, at vi hjælper nogen ved at udskifte den i disskussionsfora almindeligt anerkendte term moderator med en hjemmestrikket beskrivelse.

Selv sprogpuristerne i Norge bruger ordet moderator sammen med ord som nettsted (website) og nettleser (browser) og nedlasting (download).
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Hans Poulsen



Hej Poul og Kenneth

Tak for jeres deltagelse i tråden.

I skriver henholdsvis

"..Man kunne også klikke på "Forum spilleregler".."

"..at udskifte den i disskussionsfora almindeligt anerkendte term moderator med en hjemmestrikket beskrivelse..".

- og ja, det kan man, når *man* er én, der har en stor øvelse eller rutine i at jonglere fra sted til sted - uden mindste frygt og bæven.

Ikke alle, og da navnlig ikke dem, der lige er begyndt på slægtsforskningen og måske aldrig tidligere har haft med en pc at gøre, vover at springe frem og tilbage mellem alle mulighederne - det er faktisk dem, der er min *målgruppe* i denne tråd.


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kenneth Knudsen

Citat fra: Hans Poulsen Dato 15 Jul 2012 - 18:04
Ikke alle, og da navnlig ikke dem, der lige er begyndt på slægtsforskningen og måske aldrig tidligere har haft med en pc at gøre, vover at springe frem og tilbage mellem alle mulighederne - det er faktisk dem, der er min *målgruppe* i denne tråd.

Hej Hans

Jeg synes, du overser, at slægtsforskere kan bruge internettet til andet end lige slægtsforskning. Og som allerede nævnt, så mener jeg ikke vi hjælper de utrænede internet-brugere ved at kalde vores moderator for andet, end netop det. Hvis de ender i fora for folkedans eller dansktopmusik, så skal de alligevel gøres dus med begrebet.

Det sagt, så synes jeg personligt heller ikke, at moderator er et særligt godt ord. Jeg kender det ikke fra andre sammenhænge end netop diskussionsfora på nettet, og når nogen bruger ordet, danner det ingen billeder på min nethinde. Og ord, der ikke er billedskabende er principielt dårlige ord. Men DIS-Forum er nu engang et diskussionsforum på internettet og jeg anerkender, at der siden, der blev sat strøm til den første internetserver, har været en konvention om, at en person, der er med til at sikre kvaliteten af et diskussionsforum, kaldes en moderator.

Jeg tror ikke på, at ordet moderator skaber problemer for begynderne. Det handler til syvende og sidst om, hvordan vi andre hjælper dem på vej.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Helge Bay

Hej Hans

Jeg forstår godt din frustration over de mange fremmedord, der bruges på internettet. Ofte må jeg slå et ord efter i fremmedordbogen (sommetider forgæves) eller helt opgive at forstå meningen. I de hidtidige kommentarer i tråden har du heller ikke fået meget støtte eller forståelse.

Ordet moderator har jeg efterhånden vænnet mig til og betragter det næsten som dansk, selv om det selvfølgelig er importeret ligesom mange andre "danske" ord.

Men du efterlyser et godt dansk ord i stedet.
Må jeg foreslå det gamle (oldnordiske) udtryk "Ordstyrer". Ordet er i dag vist praktisk talt forsvundet fra det danske sprog, men det er nok kun 20-30 år siden, at det altid blev brugt om den person, der styrede diskussionsrunder bl. a. i fjernsynet. Desværre må jeg indrømme, at forslaget nok ikke har en jordisk chance for at blive accepteret her i DisForum. I et forum, hvor et diskussionsindlæg hedder en "besked", skal man nok ikke forvente nogen forståelse for den slags sproglige finesser.

Med venlig hilsen.

Helge

Hans Poulsen



Hej Helge

"..din frustration..".

Tak for dit indlæg og med en god ny glose, ordstyrer. Den vender jeg tilbage til.

Gudskelov er jeg ikke i nærheden af noget, der blot minder om frustration. Der skal møj-mere til.

At slå op i diverse værker, ofte meget lærde værker, hører til min dagligdag og har gjort det fra ungdommens dage, og så længe der er bare en lille smule aktivitet i de grå celler, vil jeg sandsynligvis fortsætte med det.

Humlen i min tråd kan koges ned til: *Er der et bedre ord end moderator*.

Normalt lægger jeg alvor ind i mine indlæg, men jeg lægger ikke så megen vægt og alvor i min trådstart, at jeg vil sammenligne forholdet med truslen om en Tredje Verdenskrig. Ender det med, at ordet moderator skal stå uantastet, vil det ikke bringe mig i nærheden af Rigshospitalets traumecenter - endsige indlæggelse dér.

I vore tinglyste vedtægter i den ejerlejlighedsforening, som jeg i 40 år har været medlem af, omtales den, der leder vore generalforsamlinger som *dirigent*; men et flertal finder det ord støvet og gammeldags, så nu hedder det udelukkende *ordstyrer* i skrift og tale. Den lille ændring har ikke fået mit blod til at løbe den forkerte vej. Ved revision af vedtægterne en skønne dag, stemmer jeg gladeligt for ændringen.

Ordstyrer er et godt ord, og det ville falde mig nemt at skrive til en lidt usikker spørger i en DIS-gruppe noget i retning af: "Prøv lige at læse den vejledning, som ordstyreren giver her" efterfuldt af et link. til skriftstedet.

Vi kommer ikke op at slås over ordet *besked* det pågældende sted, men jeg har forlængst slugt det og uden at få røde knopper på halsen.

Venlig hilsen 
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



"Jeg tror ikke på, at ordet moderator skaber problemer for begynderne. Det handler til syvende og sidst om, hvordan vi andre hjælper dem på vej".

Tak, Kenneth, for disse ord. Vi ser ens på formålet med vores forsøg på hjælp, og jeg tror heller ikke på, at ordet moderator har fået begyndere i slægtsforskningen til at opgive ævred og søge andre græsgange.

Venlig hilsen
Han
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Fisker

Hej Hans Poulsen

Jeg vover lige et enkelt pip.

Hvad med "rådgiver" der kunne evt. stå Rådgivning om brug af slægt og datas forums.
Så vil selv jeg der ikke er god til fremmeord og des lige kunne forstå det.

Ærligt talt læste jeg ikke de øverste indlæg da jeg startede for de sagde ikke mig noget!
Og i bund og grund skal vi jo alle "kravle" før vi kan "gå" og vi lære jo af vores fejl.

Venlighed og hjælpsomhed fra de garvede slægtsforskere var det der hjalp mig da jeg startede, ikke et indlæg med hvordan du skal befærde dig i forums.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Stadig grøn, men bliver vel moden engang!  :D

Hans Poulsen



"Stadig grøn, men bliver vel moden engang!"

Nyd det, Hanne, processen forløber langt hurtigere, end du aner, og man opdager temmelig hurtig i livet, at den grønne kulør er blevet falmet.

=====

Tak for dit indlæg, Hanne - du kommer med et særdeles godt ord, som jeg vil kunne tage til mit hjerte.

Til den lidt famlende begynder:

*Prøv at se, hvad Rågiveren skriver om et godt indlæg* - efterfulgt af linket til moderators blå bjælke foroven i den respektive DIS-gruppe.

Forskellem mellem små og store bogstaver fik jeg banket ind i 1948, så normalt burde rådgiver være stavet med et *r*, men for at lægge behørig autoritet ind, staver jeg det med *R*.

Tråden har nu været aktiv i nogle dage og mange gode impulser, forslag og henvisninger er kommet frem.

For mit eget vedkommende vil jeg lade Hannes indlæg være det sidste, og jeg vil sandsynligvis undlade at kommenetere de yderligere indlæg, der måtte komme.

Tak til alle, der har deltaget i tråden og tak til dem, der har læst med.

Med venlig hilsen - også til moderatorerne
Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jeanette Andersen


Jeg kan se, at ikke meget er ændret siden jeg sidst kom på dette site.

For mig virker det lidt som om, at I gør folk dummere end de er.

Hvorfor gå så meget op i, hvordan folk skal begærde sig på et forum? Får vi jævnligt besøg af dronningen? Hvor bliver forskningen af, fremfor pænheden? Det er jo ligesom forskningen vi er her for.

Jeg er gennem de sidste mange år kommet på mange forums, og ja, der findes regler på dem alle. Men det er godt nok første gang, at jeg oplever denne "du skal gøre sådan og sådan, ellers laver vi 100 tråde om emnet"-attitude, så kan du lærer det.

Giv dog folk noget kredit. Det er da ikke verdens undergang, om man kommer til at smide indlæg forkerte steder, og om vedligeholderen af siderne hedder moderator, vejleder eller redaktør er vel for så vidt lige meget.

Ja, undskyld mig, men her virker lidt fesen, som om, at man skal have visse stjerner i kasketten for at få lov at være her. Og ydermere ikke særlig velkomst-agtigt.

Men ok, jeg kan selvfølgelig også have misforstået hele tråden. Det virker bare på  mig som en milimeterpolitik er lige om  hjørnet.  ;)
Venlig hilsen

Jeanette Andersen
www.falster-aner.dk