Min morfars mor

Startet af Katrine Kjeldsen, 15 Jul 2012 - 18:40

Forrige emne - Næste emne

Katrine Kjeldsen

Hej allesammen

Jeg har siddet i et stykke tid og søgt data om min morfars mor og hendes forældre. Jeg har fundet et match i mit stamtræ, men vil ikke kopiere dataen derfra fuldt ud, da jeg helst vil finde informationerne selv.

Men nu er jeg altså kørt tør i min morfars mor.
Jeg ved at min morfars Danmark inden han endte i Kværkeby ved Ringsted på Sjælland, hvor min morfar er født. Jeg troede først min morfars mor også var derfra, men jeg har nu fundet ud af, at Aksel Kjeldsen og Kirsten Marie Jensen har mødt hinanden inden Kværkeby.
Heldet var dog med mig, for kirkebogen for Kværkeby kirke gik så langt op, at jeg fandt min morfar i den. Og ved hans dåb står der, at hans mor og far blev viet i Agersted Kirke den 6. maj 1926. Hurra! tænkte jeg.
Men så kørte jeg fast, for Agersted kirke er åbenbart blevet slået sammen med Voer Kirke under Voer sogn, Dronninglund, Hjørring, og den går kun op til 1918. Æv.

Da jeg så gik igang med at lede efter Kirsten Marie Kjeldsen, født Jensen's forældre, gik jeg endnu mere i stå.
Så nu skriver jeg her.

Jeg leder efter Kirsten Marie Kjeldsen, født Jensen. Hun blev født 9. november 1901 af parret Jens Jensen og Johanne Marie Jensen, født Jensen.
Jens Jensen skulle angiveligt være født i 1861 og Johanne Marie Jensen født i 1862.
Dette er informationer jeg har fra min morfar, men han husker ikke sin yngre barndom så godt, og han har ikke haft så meget med slægten i nordjylland at gøre, da han er født i 1943, og kontakt med folk i Nordjylland dengang blev betragtet som et langdistanceforhold :P
Om Jens Jensen har haft et mellemnavn ved jeg ikke, og om Johanne Marie Jensen har heddet andet end dette, ved jeg heller ikke. Jeg ved alle kaldte Kirsten marie Kjeldsen for Marie hele hendes liv, så derfor kan der være mulighed for det samme har gjalt med hendes mor.

Jeg håber nogen måske kan hjælpe mig med at komme videre :)
På forhånd tak :)

Heidi Paaske Christensen

Hvis du går ind på DDA og søger i folketællingerne i år 1870 i Hjørring, Dronninglund, Voer kommer der en pige ved navn Johanne Marie Jensen, 7 år gammel. Kunne det være hende? :)

Judith Olsen

#2
Hej Katrine

Allerførst - velkommen til  :)

Og så - åh jo, du kan finde vielsen.

Kig godt på listen over kirkebøger for Voer Sogn - de er ikke anført i årstals-orden.

Find så bogen 1919-1932 - og kig på opslag 150, nederst på siden. Der har du vielsen mellem gartner Aksel Kjeldsen og husassistent Kristine Marie Jensen, som ifølge vielsen er født den 29. november 1901.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Gitte Johansen

#3
Hendes forældres vielse er i Voer, 1881-1890, opslag 147.


Johanne Maries dåb er i Voer 1853-1865, opslag 80, nr. 19.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

Et råd - lade være med at skrive morfars mor og lign.
Skriv deres navne.
Din morfars mor er faktisk din oldemor  - sådan kan man også forklare det, men lad det efterfølge med et navn.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

Jens Jensen er døbt i Hjørring, Dronningborg, 1860-1869, opslag 26, nr. 48.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Judith Olsen

Kristine Marie's dåb finder du i Voer sogn 1899-1905, opslag 114
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Katrine Kjeldsen

Sikke mange svar, og så endda så hurtigt :O

Jeg siger mange tak. I har fået det til at se så nemt ud, så er nu helt rød i hovedet over jeg ikke selv kunne finde dem :P

Tak for infoen om Voer sogns kirkebøger... rart at vide kirkebøgerne også kan stå i uorden ;)

folketællingen på DDA fra 1870: jo det er hende, rart også at kunne sætte lidt søskende på :)

Så var der nogle ting der faldt på plads i stamtræet :) og nye spørgsmål rejser sig :)

Ind til videre skal i have tak for hjælpen :) Jeg kommer jo nok til at skrive og spørge igen en anden gang :)

Helle Thor Hirschmann

Katrine - velkommen på klinikken for den "uhelbredelige syge" :)

Der er kun en kur - at lede efter flere gåder.

Slægtsforskning er: søg at løse en gåde og find minimum 2 nye - i bedste Agathe Christie's Miss Marple still. :D

Helle

Heidi Paaske Christensen

Godt du kunne bruge det ! :D Held og lykke med det hele

Katrine Kjeldsen

Citat fra: Helle Thor Hirschmann Dato 16 Jul 2012 - 19:10
Katrine - velkommen på klinikken for den "uhelbredelige syge" :)

Der er kun en kur - at lede efter flere gåder.

Slægtsforskning er: søg at løse en gåde og find minimum 2 nye - i bedste Agathe Christie's Miss Marple still. :D

Helle

Hej Helle

Tak for velkomsten :)
Super sted det her :D

Hvad angår det at finde gåder, så har jeg rigeligt at komme med :P
Men starter ud med min morfars slægt her.
Har allerede skrevet endnu et oplæg om min oldemor's mormor, Jenny Johannesdatter.
Og jeg jeg har rigeligt af andre historier at komme med.

Og jo, det er som en forfærdelig sygdom. Det værste er nok frustrationen, når man ikke selv kan komme videre :P

Katrine

Helle Thor Hirschmann

Velbekommet Katrine.

Det med det frustrerende det kender vi alle.
Du har sikkert ikke set min tråd med min oldefars andet ægteskab, men der fortæller jeg til sidst at ENDELIG efter 34 år har jeg fundet hans anden hustru og deres datter.

Og det er kun ca. 3 år siden jeg fik adgang til mine morforældres vielse - i 1945 - de blev borgerligt viet og bogen blev ikke afleveret før.

Alle gode ting kommer til dem der venter. :D

Helle