Sct. Peder, Næstved 1772 - Sandrue og Hammer

Startet af Lars Skovvang Larsen, 13 Jul 2012 - 08:47

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Sct. Peder sogn, Næstved, trolovede 1772 (AO ops. 397) - se vedhæftede billedfil.

"Fredagen D: 7 Augusti bleve i Sr Hammers Huus i Nestved uden foregaaende Troelovelse efter Kongl: Tilladelse dat: 28 Julii 1772 copulerede Skoleholder Jens Sandrue fra Fugleberg, og Jomf: Margaretha Hammer, som ForlöftningsMænd caverer
   ? Sandrue   ? Hammer"

Er der nogen, der kan hjælpe med initialerne for forloverne Sandrue og Hammer?
Evt. viden om forloverne modtages selvfølgelig også.

Den Hammer i hvis hus trolovelsen blev foretaget er værtshusholder Hans Peter Hammer, og han er næppe brudens far.

Mvh
Lars Skovvang Larsen, Faxe

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Asger Berg

Hej,

Mit bud (gæt) er: J B Sandrue og H Hammer.

Mht. til den første, så er der ved FT 1787 en præsteenke Hedevig Sandrug, 56, i Hammer sogn i Præstø Amt. Jeg ville lede efter en slægtning til hende.

Mvh
Asger 
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Lars Skovvang Larsen

Hej Asger

Tak for budene.
Vedr. forloveren Sandrue, så er det formentlig gommen Jens Sandrues bror Iver Boeslund Sandrue (ved folketællingerne 1787 og 1801 skoleholder i Gryderup, Boeslunde sogn) - det passer med I/J B Sandrue.
Hammer-forloveren er nok H P Hammer, altså ham der lagde hus til vielsen, og som formentlig er beslægtet med bruden; men næppe far til hende.

Helvig Sandrue ved jeg ikke hvordan hænger sammen med den øvrige Sandrue-familie.
Jens Sandrue kan du finde her: http://aneopslag.dk/alle/per00727.htm#4

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk