Fødested Henriette Vilhelmine Lund 13. februar 1847

Startet af Ivan Lindegaard, 01 Dec 2010 - 15:15

Forrige emne - Næste emne

Ivan Lindegaard

Jeg søger fødested for min oldemor Henriette Vilhelmine Lund. Ved FT 1901 St. Kongensgade 100, København AO 360 står hun som enke gift Crillesen og født 13 02 1847 i København. Det er det eneste sted med konkret fødedata, og i øvrigt det seneste sted, jeg har fundet hende. Kender ikke hendes dødsdata/dødssted.
Hun var gift 2 gange. Først før 1870 med en kobbersmedesvend Laurits Carl Christian Dam født omkring 1840 og død mellem 13 02 1878 (seneste fællesbarn - døbt i Trinitatis) og 1880, hvor hun står som enke. Ved FT 1870, 1880 bor hun Adelgade 37 København. Ved 1870 er hun anført som gift, men bor uden ægtemand. Hun bor muligvis med sin mor Sophie Sjunger (i 1880 Sjunker). Hun blev i 1810 gift med Hans Crillesen i Garnisionskirken. Ved de første barnebåbe optræder en Nielsine Lund som fadder, men dette har heller ikke hjulpet mig endnu.
Jeg "mener",  at jeg har søgt alle tænkelige kirkebøger igennem, men kan ikke finde hendes fødsel.

Mvh  Ivan Lindegaard

Hans Poulsen

#1

Hej Ivan

"..født 13 02 1847 i København..".

Ft. 1885 kunne tyde på, at Henritte var fem-seks år ældre, så du må i gang med kirkebøger nok en gang.

Ft. 1885 ser således ud:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Nørrevoldgade (Lige numre), Kjøbenhavn Nørre Kvarter, Nørrevoldgade 8,matr.221 Forhus 2.Sal, 3, FT-1885, C8638
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Christian Frederik Beck 67  Ugift logerende fhv.Handlende,Kapitalist Egebjerg,Holbæk Amt
Henriette Vilhelmine Lund 44  Enke Husmoder  Kjøbenhavn
Elisabeth Hansine Lund 23  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Henriette Christiane Lund 22  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Hans Christian Lund 21  Ugift Søn Bogbinderlærling Kjøbenhavn
Valdemar Regnar Lund 18  Ugift Søn Volontair Kjøbenhavn
Holger Leontius Lund 13  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Olaf Einar Lund 12  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Ane Sophie Petersen 24  Ugift Tjenestepige  Bloustrød Sogn,Frederiksborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------

Der er et utal af data, der råber på at blive tjekket, og i den slags processer dukker altid nye spørgsmål og svar op.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Flemming A. Aasklint

Hej

Det første ægteskab her:

Helligånd
1858-1873
Opslag 235
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Ivan Lindegaard

Kære Hans !

Det er ikke min Henriette, du har haft ulejlighed med at finde til mig.

I 1880 boede min oldemor Adelgade og bar den afdøde ægtemands efternavn.

Henriette Dam 32  Enke  Lever af håndarbejde København
Albert Dam 9  Ugift  Hendes barn København
Sophus Dam 7  Ugift  Hendes barn København

Men ellers tak for indsatsen.

Mvh Ivan  ::)

Ivan Lindegaard

Kære Flemming !

Jeg har kigget på det anførte opslag i Helligånd 1858 - 1873 opslag 235.
Hvilket punkt, mener du, er interessant. Jeg kan ikke umiddelbart se det, men jeg er heller ikke byens bedste tyder af denne gamle skrift.
Mhh Ivan

Flemming A. Aasklint

Citat fra: Ivan Lindegaard Dato 01 Dec 2010 - 17:03
Kære Flemming !

Jeg har kigget på det anførte opslag i Helligånd 1858 - 1873 opslag 235.
Hvilket punkt, mener du, er interessant. Jeg kan ikke umiddelbart se det, men jeg er heller ikke byens bedste tyder af denne gamle skrift.
Mhh Ivan

Hej

Beklager - det skulle være opslag 233, no.54
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Ivan Lindegaard

Flemming !

Jeg siger MANGE tak.  Så blev jeg lidt klogere, selv om der jo ikke er så mange informationer at hente i kirkebogen ved bryllupper på det tidspunkt.

Mvh Ivan

Anne Mortensen

Se

København
Den Kgl. Fødselsstiftelse 1846-1849
opslag 22
1842
13.2.
Henriette Wilhelmine
ingen forældre nævnt.

Se for videre søgning:
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ivan Lindegaard

Anne !

Jeg siger da så mange TAK. Det ligner jo til forveksling den Henriette Wilhelmine, jeg søgte.
Min næste opgave i relation til hende må så være, at forsøge at finde ud af, hvor hun kom i pleje - fik navnet LUND.
IGEN lærte jeg noget, - og en dag, hvor man lærer noget nyt omkring søgning, er en god dag.

mvh. Ivan  :)

Anne Mortensen

#9
København
Skt. Paul 1859-1891
Konf.
opslag 125
1861
Lund (Schunker) Henriette Wilhelmine
Borgergade 77
Ugift Sofie Ane Schunker, udlagt fader afdøde Skoma-
gersvend Lund
13.2.47
Stiftelsen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770