Næstved byfoged, skifte, hvilken protokol henvises til?

Startet af Birthe Hollingbery, 10 Jul 2012 - 09:41

Forrige emne - Næste emne

Birthe Hollingbery

God morgen

Ved begyndelsen til skiftet efter brændevinsbrænder Christen Knækkenborg

Næstved byfoged skifteprotokol 1809 - 1822 opslag 205

er skrevet nogle henvisninger No 101 Tr? 56 abc 243 N ?

Hvad henviser det til? Jeg kan ikke finde noget relevant i samme skifteprotokol folio 101-

Hjælp!

Venlig hilsen
Birthe Hollingbery

Anna N Rasmussen

Hej Birthe,

Efter en uge har du ikke fået respons på denne, og jeg har desværre heller ikke svaret. Men jeg har et gæt, og det er, at der måske henvises til skiftedokumenter, altså løse blade af forskellig art (breve, vielsesattest, regninger mv) som er pakket i en kasse for sig. Ved skifter af en vis størrelse er der ofte tilhørende skiftedokumenter. Forrest i protokollen (opslag 2) kan du se, at den oprindelig var nummereret 101, så det kan være en henvisning til "dokumenterne som relaterer til protokol 101". Men hvad Tr, abc og N så henviser til, har jeg hverken viden eller fantasi til at regne ud.

Men, det er i så fald denne kasse som du skal have fat i:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=n%C3%A6stved&b=skiftedokument&c=&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=1742067&henid=1742067&epid=1742067&faid=11&meid=2172994&m2rid=5810889&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Under alle omstændigheder, så kan dokumenterne være et kig værd, for der kan, uanset om min teori holder stik, være noget der relaterer til Chr. Knækkenborgs skifte i kassen.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Birthe Hollingbery

Hej Anna.

Du skal have mange tak, fordi du forsøger at hjælpe, og du har nok ret i, at jeg må en tur til Rigsarkivet.

Jar har i et par år ledt efter Christen Knækkenborgs død; men nu har jeg ved hjælp af skiftet fundet ud af, at præsten ved Skt Mortens Kirke i Næstved må have skrevet hans brors navn i kirkebogen i stedet for hans.

Selve skiftet er interessant, men det vil selvfølgelig være endnu mere interessant at læse de vedlagte dokumenter.

Venlig hilsen og tak.

Birthe

Birthe Hollingbery

Hej Anna.

Jeg har nu været på Rigsarkivet og fundet selve skiftedokumentet. Det indeholder en afskrift af den kongelige tilladelse og bevilling for enken til at føre brændebiinsbrænderiet videre.

Det kan godt nok undre at Frederik den siette af Guds Naade Konge til Dannemark og Konge af Norge, de Venders og Gothers, hertug af Sleswig, Holsten, Stormarn og Dittmarske og Oldenburg skasl bekymre sig om videreførslen af et brændevinsbrænderi i Næstved i 1813 - nu da han ellers har travlt med at føre krig!

Nu må jeg igang med at transskribere hele teksten.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Birthe Hollingbery