Peter Nicolai Thomsen født i Kappeln Slesvig

Startet af Jesper Dyring, 28 Maj 2012 - 01:37

Forrige emne - Næste emne

Jesper Dyring

Hej alle , Er der nogle der kan hjælpe jeg søger en Peter Nicolai Thomsen der er født 13 maj 1848 i en lille by der hedder Kappeln i nordslesvig, han flytter til fredriksberg i 1883 og medbringer en lille pige på ca 2 år, har han været gift?. Hvem er hans forældre og er der nogle søskende?.kan nogle hjælpe med evt nogle gode råd om hvordan jeg kommer videre Mvh Jesper Dyring

Christian Konstmann Autzen

Hej Jesper

Du skal en tur på landsarkivet i Aabenraa eller Rigsarkivet i Købehavn. Her kan du se kirkebøgerne for Sydslevig - på mirkrofiche. Der er særlige regler for at måtte se disse kirkebøger, så det er ikke umiddelbart muligt at få en anden til at tjekke dette.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Storm Aufeldt

Hej

Kan det være ham her, med kone og børn?

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Godthaabsvej (De Classenske Boliger), Frederiksberg, Godthåbsvej,Classenske Boliger Litra T No.1 - 8,Forhuus Stuen No.6, 4, FT-1885, C4142

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Nicolai Thomsen 36  Gift Huusfader Murerarbeidsmand Slesvig
Ane Christine Thomsen 25  Gift hans Kone  Uggeløse Sogn,Frederiksborg Amt
Marie Amanda Thomsen 4  Ugift deres Barn  Slesvig
Carl Frederik Thomsen 1  Ugift deres Barn  Frederiksberg
Alberta Borgstrøm Thomsen under 1 Aar  Ugift Pleiebarn  Kjøbenhavn

Mvh Helle


Hans Chr. Baagøe

Hej

På de to nævnte arkiver kan du også se lidt flere folketællinger fra Schleswig-Holsten, end du kan på internernettet.

Du kan formodentlig finde pigens fødesogn og måske dermed også moderen, når du finder hendes konfirmation og/eller vielse. Desværre ser det ikke ud til at hun er konfirmeret i "De Clasenske Boligers kirke", så det kan blive hårdt arbejde, da der i de fleste københavnske sogne er mange konfirmander.

Det skete også den gang, at nogle børn kom lidt for tidligt i forhold til brylluppet, og i det her tilfælde er det ikke sikkert, at moderen levede længe nok, til at de kunne blive gift. Oftest ville barnet dog komme til moderens forældre, men det kan også være af økonomiske årsager, at han fik pigen med.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

matthias lassen

Hej Jesper,
Kappeln ("Cappeln" then) er en sogn i sydslesvig og kirkebøgerne før Kappeln ligger i - Kappeln !
I can look up the birth in Kappeln when I will be there last Wednesday in May, but You as Dansk citizen will have more possibilities in Landsarkivet to look it up (we here can only do so with opening hours once a week !).
Please tell everyone if You get information till then otherwise I will look it up, it´s easy to find with the exacte birth date !
I have lots of Thomsens in my family, too, so it could be interesting for me too ...

Unskyld - min Dansk er dårlig, så jeg skriver på English !

m.l.

matthias lassen

 ... sorry, I will be there last wednesday in June (not tomorrow) !!
m.l.

Jesper Dyring

Hej til Helle  Hans og Matthias. Til helle ,Ja det er den familie jeg er igang med, og de bliver der i 40 år indtil Peter Nicolai Thomsen dør i 1925 ,jeg har noglelunde styr på hans kone og børn men mangler hans fødested som er Kappel i sydslesvig der er han født 13 maj 1848 ,det burde man kunne se i ddd,men der var ikke bid i ft, Til hans,ja du har ret der er mange kirkebøger i københavn(udfordring) men jeg kan intet finde hverken død eller konf, det burde være på fre.b og det er begrænset hvor mange kirker/sogne der kan være tale men hun er sunket i jorden!  P.S Hej Matthias det lyder godt jeg skal nok skrive hvis jeg finder ud af noget inden da  Mvh Jesper Dyring

Hans Chr. Baagøe

Hej

Med hensyn til folketællingerne fra Kappeln så mangler nogle endnu at blive indtast, her er hvad der er tilgængeligt på DDA:

Sydslesvig      Kappeln Landgemeinde    1803    C3344    
Sydslesvig      Kappeln Landgemeinde    1845    C9359
Sydslesvig      Kappeln Flække    1803    C0216    
Sydslesvig      Kappeln Flække    1845    C9358    
Sydslesvig      Kappeln Flække    1860    C5715

Du kan vel finde ud af, hvor pigen er ved faderens død? Det vil stå i skiftet efter ham, lige som det også vil være nævnt, hvis hustruen kan få lov til at sidde i uskiftet bo. 


Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jesper Dyring

 Hej Hans da Peter er født i 1848 er det kun den sidste folketælling der er intr men der er han ikke, jeg er meget ny i denne hobby så det med skifteprotokoler har jeg ikke prøvet, jeg ved endnu ikke hvordan man gør og ikke prøvet det. Mvh Jesper Dyring

Hans Chr. Baagøe

Hej Jesper

Hvis han er i Kappeln Landsogn i 1860, kan du ikke se ham på DDA, men skal have fat i selve folketællingen. Der er flere områder, der heller ikke er indtastet og søgbare, de er kun på arkiverne, ind til en barmhjertig forsker kaster sig over dem og får dem indtastet. Han kan sagtens være i et af de andre sogne, der heller ikke er indtast. Du ved jo kun, at han er født i Kappeln, og ikke noget om de andre steder, han måske kan have boet, inden han kom til København.

Indgangen til skifterne fra København og Frederiksberg finder du bl.a. på ArkivalierOnline under "andre arkivalier".

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jesper Dyring

Hej Hans tak for oplysningerne det må jeg prøve om jeg kan finde ud ad .Men mange tak Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej. Jeg prøver igen om der er nogle der ved noget om Peter Nicolai Thomsen og den lille pige han havde med fra slesvig, og hvem der er hans forældre. Mvh Jesper Dyring