Hvem var Johannes Christian Blomquists forældre???

Startet af Britt Blomquist, 07 Jul 2012 - 11:55

Forrige emne - Næste emne

Britt Blomquist

Jeg har tidligere forsøgt at få hjælp her til at finde flere oplysninger om min ane Johannes Christian Blomquist, og takket være jer fik jeg også nye oplysninger. Desværre har de ikke bragt mig nærmere på at finde ud af, hvem der var Johannes Christian Blomquists forældre, så nu håber jeg på nye input. Her er hvad jeg ved i forvejen:

Johannes Christian Blomquist er født ca. 1823 i København.
Han blev konfirmeret den 8. oktober 1837 i Garnisons Sogn, København, hvor der står noget om, at han er en blandt flere lærlinge og at han er fra fattigskolen.
Han er fundet i folketællinger i København i både 1840 og 1845, hvor han er grovsmedelærling og ugift.
Han bliver udlært grovsmedesvend i april 1849 hos mester Ringheim i København.
Han bliver gift den 9. februar 1949 i Trinitatis Sogn, København med Gertrud Elise Henriette Hostrup.
Jeg har fundet ham i folketællingen for 1850, hvor han er grovsmedesvend, gift og bor på Dronningensgade 227, Christianhavns Kvarter II i København.
Han får 6 børn i hhv. 1850, 1852, 1854, 1856, 1858 og 1860, der er alle er døbt i Vor Frelser Sogn, København.

Ved hans børns barnedåb er en af fadderne en Helene Blomquist, som jeg mistænker for at være hans mor. Helene Blomquist er fundet i folketællinger for både 1840 og 1850, hvor hun er enke. Hun er født Pedersen og skulle være født i København ca. 1795-1796. Hun dør den 8. august 1873 i København og bliver begravet på Garnisons Ass. Kirkegård. Alderen, efternavnet m.v. peger på, at hun er hans mor, men jeg mangler beviser...

Jeg har forgæves ledt efter Johannes' fødsel i alle de københavnske sogne inkl. fødselsstiftelsen, men jeg er heller ikke super til at læse gotisk, og særligt Trinitatis Sogn er ret svær at tyde for perioden omkring 1823. Jeg har også forgæves ledt efter hans død i begravelsesprotokollerne for København.

DERFOR... hvis der er nogen, der kan komme med idéer, der kan hjælpe mig videre - måske oven i købet finde oplysninger om ham og hans forældre, vil jeg blive superglad  :D.

Jeg vil nemlig rigtig gerne finde ud af, hvor mit efternavn kommer fra, men indtil videre er jeg som sagt kørt fast, når jeg ikke kan finde Johannes' forældre...

Eva Morfiadakis

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter II, Farvergade 150 A, 2 sal, 1071, FT-1850, C1886
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christopher Hansen 34  Gift  bøssemager wed armien Nyborg
Jensine Jacobine Hansen født Blomquist 29  Gift  hans kone Kbhavn

Skulle detta kunna vara en syster som du skulle kunna finna uppgifter om som leder dig till föräldrarna?

Eva M
Eva M

Henrik Brandt

Hej,

Jeg har prøvet at finde et skifte efter Helene Blomqvist. Jeg fandt hende her: Københavns skiftekommission, generalregister 1873, opslag 21. Lene Blomqvist, Enke, Lem, Prot. 38, p. 27. Det sidste er vist en henvisning til en hvidebog. Men pludselig fik jeg problemer med AO, så jeg er ikke kommet videre.

mvh Henrik

Eva Morfiadakis

Samma här inget på SA fungerar just nu.

Eva M
Eva M

Britt Blomquist

Henrik, jeg har slet ingen erfaringer med skifter. Hvad er det link, du bruger? Og hvordan/hvor kan man komme til at se selve skiftet?

Britt Blomquist

Eva, det kan sagtens være en søster. Der er dog overraskende mange Blomquist'er i København, hvoraf de fleste stammer fra Sverige. Det gør min familie ikke - i hvert fald skal man længere tilbage end 1823 og måske 1795, før folk eventuelt ikke er født i København. Har du idéer til, hvor jeg konkret kan kigge?

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag hade också tanken att det kunde vara ett svenskt efternamn, men sen la AO av. Hon bodde i en FT i Nyboder som änka. Kan hennes man ha varit anställd av Flottan, smed, timmerman etc?

Henrik har funnit skiftet i Andre arkivalier - Københavns skiftekommission intil 1919. Hon är fattiglem verkar det, och då brukar det bara vara en dödsanmälan. Är man fattiglem har man inget att skifte.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Adelgade, Huuset nr. 250, 2. Sal th., 246 F5, FT-1840, C5130
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Larsen 31  Ugift  Skoemagermester 
Peder Christian Rockman 28  Gift  Tømmersvend 
Christine Lovise Rockman født Blomqvist 14  Gift  hans Hustru 
Peder Christian Rockman 3  Ugift  deres Børn 
Vilhelm Ferdinant Rockman 1  Ugift  deres Børn 
Helena Blomqvist 44  Enke  ernærer sig af Haandarbeide

Det här är väl Helena Blomqvist som bor hos en dotter. Men kan dottern vara så ung?

Eva M
Eva M

Henrik Brandt

Hej Britt,

Skiftearkivalier findes på AO under Andre Arkivalier

Lene Blomqvist fra Vartov, der dør 1873,  ses i:
Københavns Skiftekommission, hvidebog 1872-74, opslag 373

Som Eva skriver, er det bare en dødsanmeldelse, fordi hun er fattiglem. Jeg havde håbet, at hendes søn havde anmeldt dødsfaldet, det ville være et bevis for slægtsforholdet. Men det er vist fattigvæsenet, som har anmeldt.

Der er en tråd om københavnske skifter her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,26034.0.html

mvh Henrik


Eva Morfiadakis

Christine Louise Blumqvist är 22 år när hon gifter sig den 16/8 1839 i Trinitatis (opslag 715). Det står inget namn på föräldrarna. Hon bor på Adelgade 254.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Det finns ett skifte för en Johan August Blumqvist opslag 34, Navneregistret 1838-1839. 1838 5B/628.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag tittade på FT 1840 Sankt Annae Vester II, Adelgade 250,   opslag 184. Modern heter Helena Blumqvist i FT.

Eva M
Eva M

Britt Blomquist

Tak for alle jeres input. Jeg kan dog stadig ikke bevise, at Helene Blomquist er mor til Johannes Christian Blomquist, selv om alt peger i den retning. Eva, hvordan finder jeg skiftet for Johan August Blomquist? Har fundet det i navneregisteret, men hvad betyder 5B/628?

Eva Morfiadakis


Hej!

Tyvärr vet jag inte hur man finner skiften i Kbh. Har precis beställt ett skifte från 1908 i Daisy hos Rigsarkivet. Fick hjälp av någon på DIS hur man ska tolka numret. Kanske någon kan hjälpa dig också. Skiften finns i fjärrmagasin och inte förrän i augusti kan man få arkivalier från fjärrmagasin.

Eva M
Eva M