Ane Kirstine JAcobsdatter - forældre søges - får en søn 1794 i Ormslev - Ning He

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 27 Jun 2012 - 22:07

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Jeg har ikke kunne knække denne nød

Ane Kirstine Jacobsdatter bliver viet den 20 Dec 1797 i Aarhus Domkirke med Styrmand Mathias Mathiasen

3 1/2 år tidligere havde hun fået en søn Mathias i Ormslev - Ning Herred i Aarhus amt. Selvom hendes efternavn ikke er angivet  ved dåben i 1794 - opslag 54 i Ormslev kirkebog er jeg forholdsvis sikker på at det er hende - da det passer med oplysningerne i FT 1801

Dette  kunne også være hende - aarhus, Framlev, Galten (Sønder), FT 1787
Ane Kirstine Jacobsdatter 23 ugift Tjenestefolk

Men hvem er hun - og hvor kommer hun fra - hvem kan hendes forældre være

De andre børn bliver givet navnene
Jacobine Elisabeth - født i April 1798 i Aarhus
Bodil Marie - født nov 1799 i Aarhus - begge døbt i Vor Frue Kirke.

Jeg ville sætte pris på lidt hjælp og ideer med at finde Ane Kathrines aner - først og fremmest hendes forældre

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont


Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Elisabeth

Denne Ane Kirstine kunne være en mulighed. Fremlev og Ormslev ligger kun få kilometer fra hinanden.

Name:   Ane Kirstine Jacobsen
Gender:   Female
Baptism/Christening Date:   21 Feb 1768
Baptism/Christening Place:   , HARLEV, AARHUS, DENMARK
Birth Date:   
Birthplace:   
Death Date:   
Name Note:   
Race:   
Father's Name:   Jacob Snedker

Father's Birthplace:   
Father's Age:   
Mother's Name:   
Mother's Birthplace:   
Mother's Age:   
Indexing Project (Batch) Number:   C21944-1

System Origin:   Denmark-ODM
Source Film Number:   43902
Reference Number:   


mvh
Ruth

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Ruth

Tak for et godt bud - det er da en mulighed selvom denne Anne Kirstine er lidt yngre end hende jeg søger efter - men man har jo set aldersfejl før.

Desværre kan jeg ikke finde hende i Harlev KB fra 1768 - ej heller i de nærmeste andre år.
Så det undrer mig hvor Familie Search har deres oplysninger fra ?

Selv er jeg faldet over en Kirstine Poulsdatter som får et uægte barn i Ormslev i 1765 - men der er ingen faddere nævnt.
Dette kunne jo også være en mulighed.

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Jeg må have været lidt søvnig i går aftes - men har nu fundet Jacob Snedkers datter døbt Anne Kirstine i Harlev d. 22 Feb 1768 - det var opslag 237 helt nede på siden

Er der nogen der kan se hvem der bar hende.

"Min Anne Kirstine" er jo nok en af disse to piger - men hvem ? hvordan kommer jeg videre

Elizabeth i Vermont

Inge Lind

Hej.

Selv om hun er blevet styrmandsfrue i Aarhus, vil hun måske alligevel opkalde en af sine døtre efter sin mor, sådan som man plejer at gøre på landet.  Hun følger i hvert fald skikken lidt ved at kalde den ene datter Jacobine, når der nu ikke kom en søn til, der kunne få morfars navn. Kan du finde Jacobs snedkers giftermål, så du har konens navn?

Er der slet ikke nogen faddere, der kan bruges ved sønnens dåb i Ormslev - eller ved døtrenes i Aarhus?

Nu skriver du ikke, hvem af ægtefællerne, der dør først, og om du har fundet et skifte, men ellers kunne der være nævnt en broder eller svoger som lavværge, hvis manden dør først.

Venlig hilsen

Inge.

Elizabeth Høilund Buffet

#5
Hi Inge

Tak for din interesse -

Først må jeg lige rette at Anne Marie Jacobsdatter ikke blev styrmandskone - jeg fik skrevet forkert - hendes mand er skipper i Aarhus - det var sønnen der blev styrmand.

Ikke at det hjælper os videre.

Jeg gik pigernes faddere igennem endnu en gang - der er mange mellem dem der hedder Schmidt, men de hører vist mest til købmandsfalien Schmidt i Aarhus.
Der er to faddere med navnet jacob, mne den ene er skipper og den anden er skolelærer men begge i trediverne - så for unge til at være farfar.

Sønnens navne giver heller ikke noget -

Jeg har været igennem KB for Harlev - Ormslev, Kolt og Framlev - uden resultater.
Jacob Snedker dør i 1772 i Harlev - men jeg har ikke fundet andre børn, og jeg har heller ikke fundet ham gift.

Den anden mulighed som mor Kirsten Poulsdatter får endnu et uægte barn i Ormslev - Jens i 1771 (udlagt far Rasmus mødt på Aarhusvejen) -  heller ikke her var der noget at hente.

Forloverne ved brylluppet var Rasmus Malling og  Peder Andersen Schmidt. I FT 1787 boede Mathias hos Peder Schmidt

Jeg ved at Ane Kirstine dør i 1829 - og Mathias i 1831 - begge i Aarhus - men skifterne ligger ikke på Nettet, og der er langt fra Usa til det arkiv i Danmark hvor det skifte befinder sig.

Mange hilsener fra

Elizabeth i Vermont