Heile larsen, Fladstrand, Hjørring født 1715

Startet af Vibeke Poulsen, 01 Dec 2010 - 18:54

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Poulsen

Kære DIS forum.

Jeg har søgt meget intenst efter Heile Larsen/ Lauridsens død, men nu må jeg bede om hjælp.

Jeg ved:
Heile er født 1715 (1690-1724, fladstrand, Hjørring opslag 135, nr. 2 barn.)
Heile er gift i 1756 (1753-1814, Åsted, Hjørring opslag 28) med Johanne Jensdatter
De får børn i Åsted, Faurholt (1753-1814) henholdsvis:
opslag 34: Jens
opslag 44: Lars
opslag 62: Else
opslag 78: Johanna
opslag 108: Oluf/Ole

Ft 1787:   Hjørring, Horns, Aasted, Fourholt Bye, , 35, FT-1787, A7091
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Heyle Larssøn 68  gift Mand Bonde og Gaardbeb: 
Johanne JensDotter 55  gift hans Kone 

Oluf Heylessøn 14  ugivt deres Søn af 1ste Egtesk:

Johanne Jensdatter begraves i Åsted, Faurholt( 1753-1814 opslag 290) 5. maj 1805 som enke.

I FT 1801 bor hun hos sin søn Ole hejlesen ( min ane) og er enke, 70 år.

Men jeg kan ikke finde Heile Larsen død. Det må jo være i tiden mellem 1787 og 1801.
Med venlig hilsen, Vibeke



   

Egon Hansen

Hej.
Åsted kirkebog er meget mangelfuld mht begravelsesindførsler. Jeg mangler Peder Christensen på Fuglsang. Jeg har et skifte, men intet fra kirkebogen. Prøv at finde et skifte. Skifteprotokoller er udgivet for langt de fleste godser på Frederikshavnegnen
Mvh Egon

Hans Poulsen



Hej Vibeke

Aasted sogn var også det første sted, jeg ville begynde for at finde begravelsen,

Da du har ledt forgæves i det sogn, ville jeg i dit sted gennemløbe samtlige de fem sogne, der *pakker* Aasted sogn godt og grundigt ind.

Dødsfald - og konfirmationer - er relativt let stof i kirkebøgerne.

Du kan tidsmæsssigt fastslå begravelsestidspunket til at være mellem 1787 og 1801, og da skal du lede efter en person, hvis alder ligger mellem ca. 68 år og 82 år.

Lader du blikket køre ned over kirkesiden, skal du blot lede efter den aldersgruppe, og er der *bid*, kan du tjekke navnet.

På den måde tager det ingen tid at løbe fem sogne igennem.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Vibeke Poulsen

Mange tak til dig Hans.
Jeg var ikke klar over at Åsted Kirkebog var så mangelfuld - så måske er det derfor at jeg ikke kan finde Heile Larsen død.
Jeg vil selvfølgelig prøve at gøre som du foreslår, gennemse de omkringliggende sogne til Åsted, det kunne jo være....
Jeg har heller ikke kunne finde ham i Knivholt skifteprotols navneregister ) Krabsen og www.jens-ejgil.dk)
Det samme problem har jeg i øvrigt med Heile Larsens far: Laurids Heilesen, som drukner 13/11-1741 - det ved jeg fordi jeg har fundet ud af at der er et skifte efter ham på Knivholt Gods d. 16/1-1742 ( jeg har endnu ikke set det i fuld omfang- så noget af sommeferien må gå til Viborg!)
Han drukner åbenbart sammen med 14 andre samme dag. Laurids Heilesen har jeg heller ikke kunnet finde død i Åsted ( måske fordi han er druknet?) og jeg har heller ikke kunnet finde ud af hvorfor alle disse mænd er druknet samme dag.

Måske er der nogle af DIS`s medlemmmer der ved det.
Mange hilsner, Vibeke.

Vibeke Poulsen

Også mange tak til dig Egon.                                                                                                      Det er altid dejligt når nogen vil hjælpe med gode råd og oplysninger, når man er kørt fast .
Mange hilsner, Vibeke.

Jens Ole Jensen

Har fået oplyst at Laurits skulle være begravet i Fladstrand 3/11 1741
Kirkebogen er lidt svær at læse
Fladstrand 1725-1790 Opslag 387 - men der står at dlre af dem er druknede.

Jens Ole Jensen
Aalborg

Vil gerne have en kopi af skiftet da min svigerdatter stammer fra Heile Larsen

Vibeke Poulsen

Hej Jens Ole.
Jeg har ikke været i Viborg og set skiftet så derfor kan jeg ikke give dig det.
Men skiftet er i Knivsholt Skifteprotokol nr. 8.( ingen sidenr.)
www.jens-ejgild.dk har et uddrag af Knivholt og i den står der at Lauritz Heilesen omkom på havet 13/11-1741.  Iflg. Skifteprotokollen omkom samme dag som ham 14 andre mænd. Jeg har ikke kunnet finde ud af hvordan ulykken er sket. Og det ærgrer mig. Men vi må udveksle oplysninger hvis en af os skulle få "hul".
På det opslagsnummer du opgiver i Fladstrand kirkebog er 3-4 af de omkomne mænd begravet. Måske er de andre ikke fundet.
Med venlig hilsen , Vibeke

Jens Ole Jensen

Tak for svaret
Jeg leder videre og giver dig besked hvis jeg finder mere
Jens Ole

Jens Ole Jensen

Jeg har fundet følgende om en af de døde:
Han druknede i den store storm den 13. november 1741, hvor 25 af Knivholts fæstere omkom, og hvor også en del af Bangsbos fæstere omkom.

Jens Ole

Jens Ole Jensen

Jeg har under andet forum (slægtsforskning, metode og teknik) oprettet et indlæg vedr. spørgsmål om stormen

Jeg har også fundet:
Klip fra nedenstående
Attesteres at hendes afgangne forige Mand afgl. Anders Christensen, var af de som i fior her fra godset i og uden Fladstrand 25 personer som paa Haved druknede og døde,

1742:

369 No 1699.
Christen Sørensen og Enken Kirsten Thomasdatter af Flade sogn, maa udi ægteskab sammenkomme, uanseet at hand og hendes forige ved døden afgangne Mand skal have været sødskende Børn. Christiansborg 7 septembr. 1742. Til Aalborg Hospital efter deres fattige vilkaar 1 Rdr.
Att. om Slægtskab:
Christen Sørensen paa Rimmen og Kirsten Thomasdatter sammesteds, som uden Fladstrand er beliggende, deres tilstand efne og vilkor, Attesteres at hendes afgangne forige Mand afgl. Anders Christensen, var af de som i fior her fra godset i og uden Fladstrand 25 personer som paa Haved druknede og døde, og tilstanden i hans stervboe var saa slet at der feylede 2 rd 3 mk 8 s, at gielden icke kunde blive betalt og blev i øfrigt da reservered udlæg til dend anden gield af boens ringe Løsøre. Hand er en fisker allene ved 28 aar gammel som har ingen fortieneste haft, uden ved fiskerie at søge brødet, hvis moder Hand har haft at underholde hos sig, der ogsaa nogle Aar har været i urolige tanker, og  sandserne betagen, der ej hidtil er restitueret. Saa det er altsaa fattige og ringe folck, der ved venners hielp meest maa have deres Befordring i hvis for dem rigtig være kand. Dette saalædes tilstaar efter begiæring. Knifholt d 11 octobr 1742. Sign.

Jens Ole Jensen

Vibeke Poulsen

Hej Jens Ole.
Nu blev jeg alligevel nysgerrig!
Hvem af Heile Larsen børn er ane til din svigerdatter. Min ane er Ole/Oluf Heilesen.
Det kunne jo være vi - din svigerdatter og jeg- anemæssigt er tættere på hinanden.
Jeg har bestilt ( hos Bangsbo museum) skifte og fæsteprotokol fra Knivholt. Måske er der nogle interessante ting. Du får selvfølgelig besked.
Venlig hilsen Vibeke

Jens Ole Jensen

#11
Min svigerdatter stammer fra Ingeborre Heilesdatter

Aasted 1753-1814 opslag 56
1763 Børn døbte
d. 1. Jaunary Hejle Larsen og Johanne Jensdtr af Faurholdts barn Ingeborre
F.: Ingeborre Pedersdatter af Bangsboe Mølle, Anne Sørensdatter af Faurholdt, Marqvar Larsen af Gaasted i Understed, Jesper G?? af Faurholt og Ole Larsen af Faurholt.


og de fik flg. datter hvorfra min svigerdatter stammer.
19/5 1809   Døbt
Datter af Niels Olesen og Ingeborg Hejlesdatter
Aasted opslag 343
Maii D. 19de blev Niels Olesen og Ingeborg Hejlesdatter deris barn døbt og ved daaben kaldet Johanne Kirstine


Jeg har skrevet til Bangsbo lokalarkiv og spurgt om de ved noget om stormen 1741 men har endnu ikke hørt noget

Jeg har fundet lidt flere børn end dig

6/3 1757   Ingeborg døbt i Aasted – begravet 10/7 1757 (opslag 32 som begravet)

4/6 1758   Jens døbt i Aasted opslag 34

2/11 1760   Lars døbt i Aasted opslag 44 – død 2/3 1830

1/1 1763   Ingeborre døbt i Aasted – begravet 11/6 1809

3/7 1764   Else døbt i Aasted opslag 62– begravet 30/7 1782

2/9 1767   Johanne døbt i Aasted opslag 78

14/7 1773    Ole døbt i Aasted opslag 108– død 23/7 1842

Jens Ole

Lone Olsen

Har lige fundet dette forum og faldt over denne tråd.

Jeg er direkte efterkommer af Ole Heilesen (min tipoldefar) via hans søn Christen Ol(e)sen. Christen endte nede på sydfyn (Øksendrup) hvor det meste af familien stadig holder til :)

Vh Lone Olsen