Niels Thorgaard født ca. 1719 bosiddende i Lyng Krog, Vejrum

Startet af Claudia Barbra, 26 Jun 2012 - 15:47

Forrige emne - Næste emne

Claudia Barbra

Hej,

er der nogen af jer, som er stødt på Niels Thorgaard bosiddende i Lyng Krog ved Vejrum, og som kan fortælle mig hvor han måske kan være født, eller hvor der ligger "Thorgårde" i Midtjylland?

Jeg ved flg. om ham:

Han er født ca. 1719 (FT 1787)

Ringkøbing, Hjerm, Vejrum, Lyng Krog, Lyng Krog, 77, FT-1787
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Niels Thorgaard   78    gift   Mand   Intet anført.   
               
Maren Jepsdatter   63    gift   hans Kone      
               
Jeppe Nielsen   16    ugift   Søn af dette Ægteskab      


Han blev gift med Maren Jepsdatter (jeg ved ikke hvor eller hvornår, det står ikke i Vejrum KB), og de bosatte sig i et hus i Lyng Krog, uden for Vejrum by. Niels dør i 1789 samme sted.

Selv om kirkebøgerne fra denne periode er meget velbevarede, er det ikke lykkedes mig at finde noget om ham, ej heller på Maren. Navnet Thorgård findes heller ikke blandt gårdene i lokalområdet, så han må komme "udefra".

I plejer at være rigtigt skrappe til den slags spørgsmål her i DIS, så jeg håber i måske har lidt oplysninger, som jeg kan arbejde videre på.

Med venlig hilsen

Claudia




Vibeke Poulsen

Hej Claudia.
Når man ser på AO FT 1787 Ringkøbing, Vejrum opslag 14, står der ikke Niels Thorgaard - men Niels Gregers 78, Maren Jepsdatter 63 og Jeppe Nielsen 16.
Jeg ved ikke om det har nogen betydning men mærkeligt er det da at ddd.dda ikke har samme efternavn.
Venlig hilsen, Vibeke

Astrid Løkke Jakobsen

Hej

Jeg mener de er trolovet og corpuleret i 1748 i Gimsing.
Ringkøbing Hjerm Gimsing opslag 80. På samme opslag får de en søn Jeppe døbt. i 1751 får de en søn Niels døbt.
Der er en Niels Jepsen i Gimsing. Jeg tror han er bror til Maren Jepsdatter. De er fadder til hinandens børn.
I 1754 får de en søn Jens døbt i Vejrum. Ringkøbing Hjerm Vejrum opslag 268.
I 1773 er Niels Thorgårds tvende sønner Jeppe og Jens faddere i Vejrum.
Den Jeppe som er 16 år i FT 1787 kan jeg ikke finde.
Iøvrigt en flot kirkebog den fra Gimsing!
Mvh
Astrid Løkke Jakobsen

Claudia Barbra

Hej Vibeke og Astrid,

tusind tak for jeres hjælp, det har givet mig nogle nye oplysninger at arbejde videre på.

Det skulle ikke undre mig hvis de kommer fra Gimsing og flytter til Vejrum, for lige præcis Gimsing flytter deres efterkommere til og bosætter sig, så der kan være en forbindelse. Navnet Thorgaard er formentlig knyttet til en gård et eller andet sted, og ikke hans rigtige efternavn.

Mærkeligt med uoverensstemmelsen mellem ddd og dda... den kan jeg ikke gennemskue lige pt.

Det er en spændende gåde at løse.

De bedste hilsener

Claudia