Rasmus Frederik Hansen Ellman, f. 1858 i Assens Møllehuse - hvor blev han af?

Startet af Gitte Maybritt Mortensen, 24 Jun 2012 - 20:01

Forrige emne - Næste emne

Gitte Maybritt Mortensen

Jeg søger oplysninger om Rasmus Frederik Hansen, senere Ellman, og hans efterkommere.

Rasmus Frederik Hansen bliver født den 18. april 1858 i Assens Møllehuse. Han bliver døbt i Assens kirke den 20. maj 1858.  Forældrene er daglejer Hans Rasmussen og hustru Ane Marie Hansen.
(AO, kirkebog for Assens sogn, Båg herred, Odense amt 1841 – 1863, opslag 111)
Under anmærkninger står der skrevet: "I henhold til Kjøbenhavns Overpræcidents Navnebevis 4. maj 1907 er hans fulde Navn Rasmus Frederik Ellman".

Den 7. april 1872 bliver han konfirmeret i Verninge kirke (AO, Kirkebog for Verninge sogn, Odense herred, Odense amt 1841 – 1880, opslag 208). Jeg læser det som at familien er bosat i Gravene i Verninge sogn.

Den 6. oktober 1894 bliver Rasmus Frederik Hansen viet til Maren Sofie Christiansen i Ruds Vedby kirke (AO, kirkebog for Ruds Vedby sogn, Løve herred, Holbæk amt 1892 – 1906, opslag 119):

"Enkemand, stabs-sergent Rasmus Frederik Hansen, søn af indsidder Rasmussen Hans og hustru Anne Marie Hansen. Født i Møllerhus ved Assens den 18. april 1858, døbt i Assens kirke den 2. maj 1858, konfirmeret i Verninge kirke, Odense amt den 7. april 1872. Bosiddende i København.
Pigen Maren Sofie Kristiansen, datter af gårdmand Anders Kristiansen og hustru Karen Jensen. Født i Ruds Vedby 1. april 1869, døbt i Ruds Vedby kirke den 5. juni 1869, konfirmeret 1. april 1883 i Vedby kirke. Opholdende sig hos forældrene på Vedby Mark.
Forlovere: gårdmand Anders Kristiansen, Vedby Mark, og smed Peder Christensen, Sæby".

Jeg har fundet Rasmus Frederik Hansen i databasen over Dannebrogsmænd på AO:

Efternavn:  Hansen
Fornavn:  Rasmus Frederik
Fødselsdato:  18. April 1858
Fødeby:  Assens
Erhverv:  Guide i Generalstaben
Dekoreret den:  D.M. 29. Jan. 1903
Faders navn:  Hans Rasmussen
Moders navn:  Anna Maria Jessen
Vielsesdato:  7. Oktb. 1894
Hustrus navn:  Maren Sophie Christiansen
Hustrus datoer:  1. April 1869
Hustrus fødeby:  Ruds Vedby.
Kilde:  FS1903 Side i FS:  P800.1

Jeg har 2 billeder af Rasmus Frederik Ellman og hans hustru Maren Sofie Christiansen, som jeg vedhæfter her. Begge billeder er taget i København, andre oplysninger haves ikke. I familiens eje findes ligeledes et foto af en ung mand, hvor der på bagsiden er skrevet Christian Frederik Ellman. Det formodes, at denne unge mand muligvis kunne være søn af Rasmus Frederik Ellman og Maren Sofie Christiansen.

Jeg har ikke kunnet finde yderligere oplysninger om Rasmus Frederik Ellman; jeg har søgt flere navnekombinationer i folketællingerne bredt i landet, men uden held. Jeg har søgt i kirkebogen for Ruds Vedby sogn for at se, om han og hustruen skulle være blevet dér, men uden held. Jeg har tjekket FamilySearch og udvandredatabasen, også uden held. Jeg har søgt generelt på nettet, men ikke fundet noget spor, og jeg har ingen anelse om, hvad der bliver af Rasmus Frederik Ellman og hans hustru Maren Sofie – er der nogen af Jer, der mon kan lede mig på sporet af Rasmus Frederik Ellman, vil jeg være meget taknemlig.

På forhånd tak for hjælpen - med venlig hilsen Gitte Mortensen.

[vedhæfting slettet af admin]



Gitte Johansen

I ft 1911, København, Reberbanegade, opslag 40, finder du dem med Christian Thorvald.


Det gør du også i 1921, opslag 31.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Maybritt Mortensen

Hej Gitte,

Jo, det er ham - og hans søn også! Tusinde tak for det! Jeg har ikke erfaring med Politiets Registerblade, men det må jeg se at få. Jeg kigger lige lidt nærmere på det, som du har fundet frem - og endnu engang tusinde tak  :)

Ingelise Modis

Hej.
I FT 1930 finder du dem stadigväk i Reberbanegade 14 opsl.169 og i opsl.165 finder du sönnen Wilhelm med familie.

Du finder hans död i Garnisons 1928-1935 opsl.57
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Gitte Johansen

Du finder hans sønner.

København, Garnison, 1888-1891, opslag 197. Læg mærke til moderen her!!

København, Garnison, 1892-1897, opslag 114.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingelise Modis

Hej.
Den äldste sön Frederik Albert finder du i Köbenhavn, Sundby 1885-1889 opsl.56
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Ingelise Modis

Hej.
Her en FT 1885 med 1. hustru


Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Geislersgade (Lige numre), Sundbyerne, Geislersgade 18,Matr.ab 1.Sal, 4, FT-1885, C6017
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Frederik Hansen 26  Gift Husfader Sergent Assens
Maren Rejnholdtsen 25  Gift Husmoder  Kjølstrup,Odense Amt
Marie Hansen 3  Ugift Datter  Marslev,Odense Amt
Drengebarn Uden Navn under 1 Aar  Ugift Søn  Amager
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Gitte Maybritt Mortensen

Kære Gitte og Ingelise

Rigtig mange tak for alle de oplysninger, som I har fundet til mig omkring Rasmus Frederik Ellman og hans familie  :) Det er en stor glæde for mig at få mere viden om ham og hans familie, og jeg glæder mig til inden ret længe at få tid til at få gået lidt i dybden med det. Endnu engang tusinde tak  :)

Mange hilsner fra Gitte.