Søger vielse: Frands Nielsen & Mette Kathrine Guldbjerg Højrup el. Jernved sogn

Startet af Vagn Hansen, 02 Apr 2012 - 15:21

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Kære DIS_forum læsere.

Jeg søger vielsen mellem Frands Nielsen f. 30.12. 1855 (opslag 18,9) i Jernved sogn, Ribe amt

og

Mette Kathrine Guldbjerg f. 14.6. 1857 i Arnum, Højrup sogn, Tønder amt

De fik disse børn:

Kirstine Nielsen f. 21.5. 1889 (
Marie Magdalene Nielsen f. 10.7. 1892
Ester Marie Nielsen f. 18.8. 1895

De er alle født i Vester Vedsted sogn, Ribe amt

Jeg har forgæves ledt efter forældrenes vielse, hvorfor jeg håber på jeres hjælp.

Jeg har fundet hele familien i FT-1901 på AO på opslag 212.

Mvh, Vagn Hansen, Billund

Mari-Ann Herløv

Hej Vagn..

Sikken én.. Den er svær, kan godt forstå du har problemmer!!

Jeg har desværre ikke fundet Frands og Mette Kathrine´s vielse... Men har fundet ud af at, der er "fejl" i FT1901..

Den ældste datter Kirstine Nielsen er IKKE født i Vester Vedsted... Slog hendes fødsel efter i kirkebogen, men hun var der ikke...Så fandt jeg hendes konfirmation op (16. april 1905, det er opslag 173)..

Her hedder hun Marie Kirstine Nielsen, datter af Husmand Frands Nielsen af V. Vedsted og hustru Kathrine Guldberg (nu kommer det interresante): Hun er født 21. maj 1890 Roager sogn, Tønder Amt / døbt 15. juni 1890, sammested. (opslag 66)...

Iflg. FT1901 er forældrene viet i 1888?? Har set efter i kirkebogen i Roager sogn, her er det ikke !!
Måske der i et af nabo sognene.. Roager ligger jo heller ikke lang fra Kathrine´s fødselssogn..

Selv om jeg ikke knækkede koden, for dig.. Håber jeg at, dette hjælper dig lidt på vej..
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Vagn Hansen

Kære Mari-Ann.

1000 tak for dine interessante fund, som jeg slå efter i morgen. - Jeg er selv født på disse kanter og kender udmærket sognede omkring Roager f.eks. Seem, Rejsby, Vodder for bare at nævne et par stykker.

Men interessant bliver det.

Jeg havde også konstateret, at Kirstine ikke var født som opgivet i FT, men jeg har ikke ledt mere efter hende. - Men nu fandt du hende så for mig. Tak for det.

Mvh, Vagn

Mari-Ann Herløv

Hej igen Vagn..

Har lige en tilføjelse... Der står også i FT1901 at, familien først har taget ophold i sognet (V. Vedsted) i 1892 og de kom fra Sønderjylland.. Måske er det også en indikation på du skal kigge efter vielsen i Tønder Amt..

Forsat held og lykke i jagten..
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Anne Mortensen

Parret kan være viet i
Hørup sogn - Arnum

Vielser i 1888 er ikke i kirkebogen.
En af fadderne ved første barns dåb er Skrædder Jannik Guldbergs Hustru i Arnum - en bror ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Vagn Hansen

Kære Mari-Ann og Anne.

Tak for jeres mange bidrag til gåden omkring denne vielse, som jeg stadig leder efter.

Det er utrolig træls, at der tilsyneladende er et hul i KB over vielser i Højrup sogn i 1888, hvor vielsen formodes at kunne være foregået.

Jeg har nu skrevet til arkivlederen i Højrup sogn i håbet om, at de evt. kan hjælpe mig.

Er det ikke nopget med, at kirkebøgerne blev ført dobbelt og ikke måtte opbevares under samme tag?

Hvis dette er korrekt, kan jeg jo håbe på, at arkivet i Højrup har et bedre eksemplar, end det der er adgang til på AO!

Hvis dette og min egen søgning ikke giver noget, kunne jeg måske bede om hjælp via DIS-Forum "Hjælp til opslag" og anmode en, som alligevel skal på Landsarkivet i Aabenraa, om hjælp.

Nå, det skal nu nok lykkes en gang.

Mvh, Vagn

Gitte Johansen

Hej Vagn

Jeg ved ikke, om du har fundet vielsen, ellers er den her.

Ribe, Vilslev, 1880-1891, opslag 83, nederst.


PS. Har en del om Frands far, hvis det har interesse.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Vagn Hansen

Hej Gitte.

Vi er lige kommer hjem fra ferie (Nordkap/Lofoten), hvorfor jeg først reagerer nu.

Tak for vielsen og JA TAK, jeg vil gerne se, hvad du har på Frands ' far.

Mvh, Vagn

Gitte Johansen

Hej Vagn

Jeg har sendt det pr. mail, men jeg kører det lige ind her.



Niels Thomsen:

Jernved kb2: Født 25.10.1815, hjemmedøbt 28.10., i kirke 26.11.
Søn af Thomas Nielsen og Mette Kjerstine Pedersdatter, husfolk i Gredsted. Konfirmeret 1830 i Jernved.
Gift med Maren Kirstine Frandsdatter, fik 30.12.1855 en søn Frands Nielsen.
Folketælling 1850: Niels Thomsen, 35 år, født i sognet, inderste og dagleier, gift med Maren Frandsen, 27 år, født i Jandrup sogn.
Line Christine Nielsen, 3 år, født i sognet, deres datter.

Fkt. 1880, Et hus, Niels Thomsen, 65 år, gift, født i sognet, arbejdsmand i agerbruget.
Maren Kjerstine Thomsen, 57 år, gift, født i Janderup sogn, hans kone.
Jernved kb: død 17.5.1893 i Gredsted, begravet 22.5., husmand, boede i Gredsted. Gift med Maren Kirstine Frandsen. 78 år.
1.en søn, Thomas, født 16.12.1844, død 12.1.1845.
2.en datter, Line Kirstine Nielsen, født 22.6.1846
3.en søn, Frands Nielsen, født 14.2.1849, død før dåbens publikation. Død 27.2.1849.
4.en søn, Thomas Nielsen, født 18.2.1850.
5.en datter Dorthea Nielsen, født 23.2.1853 i Sejstrup
6.en søn, Frands Nielsen, født 30.12.1855.
7.en datter, Line Kirstine Nielsen, født 9.11.1857, død 29.5.1861 af mæslinger.
8.en søn, Anders Nielsen, født 21.11.1859, død 6.5.1866.
9.en søn, Simon Nielsen, født 1.8.1862, død 6.5.1866 samme dag som Anders Nielsen. Årsag ikke nævnt.
10.En datter, Line Kirstine Nielsen, født, 1.3.1865, gift 9.3.1888.


Frands Thomsen:
Konfirmeret 10.4.1870 i Jernved.
Gift i Vilslev den 7.3.1890 med Mette Kathrine Guldbjerg, pige af Arnum, Højrup sogn, født 14.6.1857, datter af husmand Jakob Jensen Guldbjerg.


Frands fik 18.6.1892 skøde på V. Vedstedvej 137.



Direkte afskrevet efter Personer i Jernved sogn af Magne Juhl.



Jeg håber I har haft en god ferie. Hvid du har flere i Jernved, så sig til snart, inden jeg afleverer bøgerne igen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com