Fødselsdato smed Constantinus Petrus Strøier, Præstø

Startet af Henning OB Andersson, 17 Jun 2012 - 19:09

Forrige emne - Næste emne

Henning OB Andersson

Huusmand /Smed af Eenegaard Constantinus Petrus Strøier født ca 1773.  død 1831-11-24 (68). (KB Skibinge 1814-1831 opslag 273)

Gift (Trolovet 1798-03-09. Copulerede 1798-06-22 i Skibinge Kirke) (KB Skibinge 1793-1814 opslag 32) med Kirsten Olsdatter  født 1780 Døbt 1780-05-21 i Skibbinge Kirke (KB Skibinge 1727-1792 opslag 94).

Ved vielsen var Petrus Strøyer smed i Eenegaarde og Kirsten fra Eenegaarde. Begge forlovere: Ole Christensen og Peder Nielsen, var fra Eenegaarde i Skibbinge.

Noteret i FT-1801 Skibinge opslag 13

Jeg kan ikke finde fødselsdag og fødested for Petrus, som også noteres som Peder/Peter. Constantinus bruges ikke så meget, men indgår som mellemnavn ved flere efterkommere.

Kan nogen hjælpe mig med Petrus fødsel, vil jeg være meget taknemmelig.

Med venlig hilsen
Henning Andersson


Sanne Andersen

Hej Henning

Smeden kan jeg ikke hjælpe dig med men jeg kan fortælle dig at Eenegaard/Endegård/Enegårde er en lille landsby som ligger ca. 2 km fra Præstø by. Hvorfor det hører til Skibinge Sogn aner jeg ikke men det har det altid gjort. Jeg er selv født og opvokset dér og konfirmeret og sikkert også døbt i Skibinge Kirke.

Med venlig hilsen
Sanne Andersen

Henning OB Andersson

Hej Sanne

Tak for informationen,

Du er jo for ung til at kende smeden, men nåske støder du ind i én, der har hørt om ham. Man kan jo altid håbe.   ::)

Med venlig hilsen

Henning

Mia Gerdrup

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Henning OB Andersson

Hej Mia

Jeg har tidligere besøgt 'aneopslag', men der er jo også kun nævnt 'omk 1773' som fødselsdato og der er ingen forældre. Desuden har jeg meddelt indehaveren af denne hjemmeside nogle rettelser til informationerne om fam Strøier.

Jeg kommer derfor ikke videre pt. Men tak for interessen.

mvh  Henning


Sanne Andersen

#5
Hej igen Henning

Prøv evt. at kontakte Præstø Lokalhistoriske Arkiv, tlf. 55 36 31 09, lokal@praesto-arkiv.dk.

De har bl.a. en stor avissamling af Præstø Avis som starter i 1858 og er komplet fra 1872 - 2005 (og det er "rigtige" aviser i kæmpestore mapper).

Med venlig hilsen
Sanne Andersen

Henning OB Andersson

Hej Sanne

God ide. Har kontaktet arkivet i dag

mvh

Henning ;)

Sanne Andersen

Så krydser jeg fingrer for positivt svar.

Vær opmærksom på at de kun har åbent mandage kl. 13-16, så måske hører du først fra dem mandag.

Hilsen Sanne

Henning OB Andersson

Hej Sanne

Jeg fik positivt svar, men de skal på ferie og tager det op etfer denne.

Henning

Sanne Andersen

Hej Henning

Det lyder spændende - jeg håber at du får noget ud af det.

Hilsen Sanne

Henning OB Andersson

Citat fra: Henning Andersson Dato 17 Jun 2012 - 19:09
Huusmand /Smed af Eenegaard Constantinus Petrus Strøier født ca 1773.  død 1831-11-24 (68). (KB Skibinge 1814-1831 opslag 273)

Gift (Trolovet 1798-03-09. Copulerede 1798-06-22 i Skibinge Kirke) (KB Skibinge 1793-1814 opslag 32) med Kirsten Olsdatter  født 1780 Døbt 1780-05-21 i Skibbinge Kirke (KB Skibinge 1727-1792 opslag 94).

Ved vielsen var Petrus Strøyer smed i Eenegaarde og Kirsten fra Eenegaarde. Begge forlovere: Ole Christensen og Peder Nielsen, var fra Eenegaarde i Skibbinge.

Noteret i FT-1801 Skibinge opslag 13

Jeg kan ikke finde fødselsdag og fødested for Petrus, som også noteres som Peder/Peter. Constantinus bruges ikke så meget, men indgår som mellemnavn ved flere efterkommere.

Kan nogen hjælpe mig med Petrus fødsel, vil jeg være meget taknemmelig.

Med venlig hilsen
Henning Andersson


2012-09-30: Jeg har fået god hjælp af Jørgen og Marianne Olsen Strøyer og god inspiration fra FamilySearch.

Så jeg mener jeg har fundet nogle ting, som kan hjælpe mig frem til Petrus Constantinus Strøirs fødselsdato og forældre:

Sandsynligvis er Petrus bror til Husmand m jord, Smed Martin Strøier f. ca 1758  1802-06-09 (46) Fuglebæk i Sværdborg Sogn.  Gift  (1786-10-15 i Sværdborg Kirke) (KB Sværdborg 1739-1893 opslag 115) med Kirsten Olsdatter f ca 1760.  efter 1802 i Skaverup, Sværdborg Sogn. Er nævnt i (FT-1787 Sværdborg opslag 5 fam 26) og (FT-1801 Sværdborg opslag 7 fam 15).

I KB Vemme¬tofte 1755-1847 opslag 38 er nævnt at en dreng, der 1959-09-09 er født uden for ægteskab og er døbt MARTIN. Moderen er Karen Mortensdatter og udlagt far er Caperal Mats Pedersen.

Karen Mortensdatter og Mads Pedersen Stroyer troloves 1759-11-14 i Sønder Dalby Kirke, hvor Karen bor. Mads er corporal ved Major Broches Compagnie. (KB Sdr Dalby 1747-1777 opslag 14)

Ifølge (KB Næstved St Morten 1731-1805 opslag 175) er Christina Maria Strøer i Hammer døbt 1769-12-29. Far er vagtmester Ströer, hvilket godt kunne være vor corporal Mads Pedersen Stroyer.

Jeg håber at jeg her har fundet Petrus forældre, en bror og en søster. Så mangler jeg blot at finde Petrus dåbsdag.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med det.

Med venlig hilsen

Henning Andersson




Henning OB Andersson

En slægtning til Constantinus Petrus Strøier har meddelt mig dåbsdag og dåbssted, så nu er sagen for min side afsluttet.

Tak til alle der har hjulpet til

MVH  Henning Andersson

Lars Skovvang Larsen

Hej Henning og evt. andre interesserede.

Jeg sidder og kikker lidt på dåbe i Fakse sogn, og er her faldet over en dåb i 1761:

"Nov - Festo Om? - [døbt] Corporal Strøyers Datter i Elsborre-huuset, kaldet Anne Cathrine. Baaren af Jens Mortensens Hustru. Testes: Jens Smed, Ole Larsen, Hans Olsen."

Om der er familiær forbindelse til fadderne ved jeg ikke. Jens Mortensen var på det tidspunkt husmand i Fuglsang og gift med Anne Knudsdatter (gudmoderen); han kan navnemæssigt være bror til Strøyers kone Karen Mortensdatter. Jens Mortensen var født omkring 1726 og er muligvis konfirmeret i Fakse i 1747 som værende af Fuglsang.

Så Strøyerfamilien har altså i en periode boet i Fakse sogn. Elsborghuset lå ved Fuglsang. Fuglsang hører nu til Hylleholt sogn.

Vil du løfte sløret for hvor og hvornår Constantinus Petrus blev født?

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk