Riisgaardsted

Startet af Daniel Boe Riisgaard Nielsen, 16 Jun 2012 - 23:57

Forrige emne - Næste emne

Daniel Boe Riisgaard Nielsen

Er der nogen der ved, hvor gården riisgaardsted i gl. Rønbjerg lå? hvilken adresse i dag?

Jens-Christian Emborg

Hej Daniel

Hvis du går ind på denne hjemmeside http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=dkfor kan du finde Risgaardsted på gammel kort, hvor der i dag ligger en gård der hedder Risgård, ca. 300 meter stik syd for Rønbjerg kirke.
Adressen du finder gården på er Præstevejen 61, 7800 Skive.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Inger Huus

#2
 hej Daniel

Jeg har lige fået et link om Riisgården
www.huriisgaard.biology.sdu.dk/slægt.Riisgaard
her er der billeder af gården ,jeg har en formodning om at min tipoldefars 1. kone kom derfra  han hed Jens Madsen født ca .1763 ,men hvor ved jeg ikke  hun hed Gjertrud Christensdatter de blev viet 9.11.1810 i Staun .
håber du kan bruge det
Hilsen Inger Huus

Inger Huus

Hej igen
Det ser ud til det link jeg sendte dig ikke virker mere ,beklager jeg ikke har kopieret det ,men der er meget på google om gården
Hilsen Inger Huus

Jens-Christian Emborg

#4
Til Inger

Jeg tror du beskriver en Riisgård der ligger mellem Løgstør og Nibe.
Den Riisgaardsted ved Rønbjerg der søges adressen på ligger, som jeg ser det, derfor 50 km fra den du prøver at give et link til.

Når jeg slår op i Postadressebogen fra 1921 er der 16 gårde der hedder "Risgaard", så der er flere, bl. a. en i Farstrup sogn, men der er kun en der hedder "Risgaardsted" og den skulle ligge i Rønbjerg sogn, som der står i bogen.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Daniel Boe Riisgaard Nielsen

Tak for hjælpen! Inger, Jens-Christian har ret, det er den forkerte slægt, men tak hjælpen alligevel. Jens det var en stor hjælp. Jeg har fundet min slægt, og sporet den tilbage til 1740-  David Jacobsøn og maren Jensdatter, boede på gården og senere ejede den. Så jeg manglede lige hvor gården lå. Hvor kan man ellers finde flere oplysninger om Riisgaardsted, tror du?

MVH
Daniel

Jens-Christian Emborg

Hej Daniel

Jeg ved ikke hvor du kan få noget viden om den gamle gård.

Jeg kan se, at den blot er nævnt som en af de fritliggende gårde på denne hjemmeside:
http://www.ronbjerg-borgerforening.dk/lokalhistorie.html
hvor de afsluttende skriver, at hvis man har lyst til at læse mere om Estvad og Rønbjergs historie, kan de anbefale denne bog:

"Estvad og Rønbjerg sogne"
Af Svend Laustsen
Skive Museums Forlag, år 2000

Det kunne da være, at de på Skive Museum kan henvise til et arkiv, hvor der er billeder af gården.

Jeg kan se på internettet (www.ois.dk) at det nyværende stuehus og bygninger på stedet er bygget i 1979-82 og har sidst været handlet i 2006.

Har du haft søgt på www.danpa.dk
her fandt jeg, at der ligger dette under Aviser og udklip, på Sundsøre Lokalhistoriske Arkiv, måske af interesse:

"Slægten Riisgård fra Riisgårdsted i Rønbjerg 1721 ff "

Jeg har set om der står noget i Tingbogen der ligger på OA, men det er andre oplysninger end dem du spørger efter.

På det gamle matrikelkort på Kort & Matrikelstyrelsen's hjemmeside, kan du jo kun se de arealer som gården har, men ikke gården, men der står ejernes navne på gården og det ser ud til at Matr. 11 er ejet af en Mikkel Davidsen på kortet fra 1817-49, han er måske kendt af dig.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Inger Huus

Hej jens Christian
Den Riisgård jeg troede det var lå i Farstrup, Hilsen Inger