Trumslagare Påhl Påhlsson Faron

Startet af Curt Pilros, 16 Jun 2012 - 13:04

Forrige emne - Næste emne

Curt Pilros

Hej!
Jag söker rötterna till avskedade trumslagaren Påhl Påhlsson Faron född ca 1709 död 1761 i Kjörsveka/Knäred s:n Halland Sverige.
Han gifter sig 1753 i Knäred socken med Karin Ifvarsdotter f.1719(Kjörsveka).

1753 finns i inflyttningslängden i Knäred socken följande notis:
Gifta karlen danska trumslagaren Påhl Påhlsson Faron från Köpenhamn Danmark flyttar till
Grefvabygget/Kjörsveka No3 i Knäred socken i Halland

Om någon har information så skicka gärna ett e-mejl till mig så kan jag ge mer upplysning om familjen.

mvh
curt pilros

Curt Pilros

Citat fra: Curt Pilros Dato 16 Jun 2012 - 13:04
Hej!
Jag söker rötterna till avskedade trumslagaren Påhl Påhlsson Faron född ca 1709 död 1761 i Kjörsveka/Knäred s:n Halland Sverige.
Han gifter sig 1753 i Knäred socken med Karin Ifvarsdotter f.1719(Kjörsveka).

1753 finns i inflyttningslängden i Knäred socken följande notis:
Gifta karlen danska trumslagaren Påhl Påhlsson Faron från Köpenhamn Danmark flyttar till
Grefvabygget/Kjörsveka No3 i Knäred socken i Halland

Om någon har information så skicka gärna ett e-mejl till mig så kan jag ge mer upplysning om familjen.

PS.
Hans blivande fru (kone) Karin Ingvarsdotter flyttar tillbaka till Kjörsveka från Köpenhamn 1750. Så jag förmodar att hon lärt känna Påhl Pålsson Faron i Köpenhamn under den tiden eftersom han sedan flyttar till Kjörsveka 1753 där de gifter sig.

mvh
curt pilros

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag tror det blir svårt att finna honom. Det finns en del församlingar i Köpenhamn, och det finns ingen folkräkning så tidigt för Köpenhamn. Såg namnet Faron på 1800-talet hos någon person född i Kalundborg. Faron är kanske hans svenska soldatnamn?

Eva M
Eva M