Mads Rasmussen født i V. Skerninge, Svendborg 1. okt. 1785. Hvor død?

Startet af Kim Gade, 14 Jun 2012 - 21:03

Forrige emne - Næste emne

Kim Gade

Mads Rasmussen fødes i Vester Skerninge den 1. oktober 1785 og døbes den 9. s.m. (Vester Skerninge kirkebog 1760-1814 opslag 50).

Han konfirmeres 1801 (Vester Skerninge kirkebog 1772-1813 opslag 72).

6. august 1814 vies han i Harndrup kirke (Odense) til Dorthe Marie Clausdatter (Harndrup kirkebog 1814-49 opslag 98). Har fundet 3 børn af dem. Anne Kathrine født 1826, Maren født 1828 og Hans født 1830.

I FT'erne 1787, 1801 og 1834 befinder han sig i V. Skerninge. I 1840 er konen alene med de 3 børn i V. Skerninge. Hun betegnes som gift. I 1845 er hun der alene med sønnen Hans. Stadig gift. I 1850 er hun der sammen med ældste datter. Heun hedder her fejlagtigt Hansdatter. Nu står hun som enke.

Hvor er Mads efter 1834? Hvorhenne og hvornår dør han? Har nogen en god idé? Jeg har ikke fundet ham død i V. Skerninge 1834-1850. Dorthe dør februar 1880. Hun er her på fattiggården (Vester Skerninge kirkebog 1874-91  opslag 156)
Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

Viser lige omtalte FT'er (og kan så se, at jeg glemte at nævne datteren Karen).

Svendborg, Sallinge, Vester Skerninge, Vester Skerninge, et hus, 40, FT-1834, B1812


Navn:                                                   Alder:     Civilstand:   Stilling i husstanden:      
Mads Rasmussen                       49     Gift      inderste og daglejer   
Dorthe Marie Clausdatter   43     Gift      kone   
Karen Madsdatter                       11     Ugift      datter   
Anne Catrine Madsdatter     8     Ugift      datter   
Maren Madsdatter                          6     Ugift      datter   
Hans Madsen                              4     Ugift      søn

Svendborg, Sallinge, Vester Skerninge, Vester Skjerninge, et Huus, , FT-1840, C2853


Navn:                                               Alder:      Civilstand::   Erhverv:   
Dorthe Marie Clausdatter   47      Gift      Insidderske Almisselem   
Anne Kathrine Madsdatter   14      Ugift      hendes Børn   
Maren Madsdatter                       12      Ugift      hendes Børn   
Hans Madsen                               10      Ugift      hendes Børn

Svendborg, Sallinge, Vester Skerninge, Vesterskjerninge Bye, do [et huus], , FT-1845, b6656


Navn:                                             Alder:      Civilstand:   Erhverv:                   Fødested:
Dorthe Marie Clausdatter   52      Gift      Indsidderske                      -
Hans Madsen                            14      Ugift      Hendes søn                    V. Sk. [Vesterskjerninge]

Svendborg, Sallinge, Vester Skerninge, , et Huus, 45 F2, FT-1850, C6706


Navn:                                               Alder:      Civilstand:   Erhverv:                       Fødested:
Dorthe Marie Hansdatter   58      Enke      Indsidderske                      Harrendrup
Anne Katrine Madsen                  24      Ugift      hendes Datter                 V. Skjern.
Knud Bonnesen                                 27      Ugift      Hjulmands Lærling   Sælland
Mvh.
Kim Gade

Annette Christiansen

Måske er det ham, jeg har fundet i FT1840, Vester Skerninge, opsl. 15 - den sidste under 105 en gaard:

Mads Rasmussen, 55 år, gaar paa omgang i sognet.
Det ser endvidere ud som om "ugift" er rettet til "gift".

Jeg har ikke kunnet finde ham efterfølgende, hverken i jævnførelser i kirkebøgerne eller via DDD, men måske har du mere held.

Med venlig hilsen
Annette
Annette Christiansen
rudal1945@gmail.com

Kim Gade

Hej Annette

Tak for dit indlæg. Jeg har nok sprunget ham over på DDD, fordi der her står Ugift ved ham. Om der på opslag 15 står Ugift og det så er rettet til Gift, har jeg svært ved at tyde. Umiddelbart ville jeg da sige, at der står Enkemand.

Alderen passer jo præcis. Men hvordan "Gaar paa Omgang i Sognet", hænger sammen med, at han har kone og børn i sognet, kan jeg ikke lige se. Med mindre det har slået psykisk klik for ham og konen ikke kan passe ham. Så kunne han være endt på en anstalt og død her. Havde man tosseanstalter dengang? Så burde det vel være i Svendborg eller Odense? Hvis han kom på en anstalt, så kunne det måske også være en grund til, at han ikke står som afgået fra sognet? Det er jo rent gætteri, men umiddelbart ser jeg ikke andre muligheder.
Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

Han må leve i 1845. Ved børnenes konfirmationer står der: Hjemme hos Moderen og under Forældre, står der begge forældres navne. Ved sidste konfirmation i 1845 står der blot Hjemme og under forældre står der Mads Rasmussens hustru Dorthe Marie Clausd. i Wester Skjerning. Der står ikke enke.
Mvh.
Kim Gade

Annette Christiansen

Jeg har fundet dette vedr. Gaar paa Omgang i Sognet:
"Gaar paa Omgang i Sognet = Dvs. at vedkommende går fra sted til sted og bliver forsørget"
Kilde: Landsarkivet, læsehjælp, stillingsbetegnelser.
http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/hjaelp/ord/erhverv.htm

Måske ved du det i forvejen - men for en sikkerheds skyld.

Med venlig hilsen
Annette
Annette Christiansen
rudal1945@gmail.com

Kim Gade

Ja tak, skal du have Anette. Men du har ret. Jeg vidste godt, hvad der mentes med det. Det var som regel handicappede eller idioter (som man så venligt kaldte den dengang), som ikke kunne forsørge sig selv. Jeg har selv i en anden gren en blind mand, som bor hos moderen. Da hun så dør, "Går han på omgang" blandt hans søskende. Så er stødt på udtrykket før.

Min formodning var derfor, at han var blevet "idiot" og konen ikke kunne klare ham. Derfor skiftedes de øvrige landsbyboere til at tage sig af ham. Måske kunne han hjælpe lidt til. Hans sindstilstand kan så være blevet forværret og han er kommet på tosseanstalt. Her er han død mellem 1845 og 1850.

Dette er dog kun en teori. Har nogen en anden teori eller ved, hvor han eventuelt kan være blevet anbragt, hører jeg det gerne.
Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

Nu har jeg lige haft FT-1840 til tydning. Svaret var, at der er skrevet Enkem., som så er rettet til Gift. Så jeg er ikke i tvivl om, at personen, som Anette fandt, er den rigtige. Spørgsmålet er så, hvor er han i 1845, hvor han stadig burde være i live.
Mvh.
Kim Gade