Er der en læge tilstede eller andre der har et bud på hvad der står om en skade.

Startet af Tom Evan Mathiasen, 08 Jun 2012 - 22:29

Forrige emne - Næste emne

Tom Evan Mathiasen

Hejsa
Jeg et foto fra en side i en lazaret protokol, jeg vil gerne have et bud på sygdommen/skade denne soldat er indlagt med. Han dør nogle dage senere.

Det er øverste linie No:551 Menig Grønholm

På forhånd tak

[vedhæfting slettet af admin]
DIS Medl. 10114 - Online: http://www.t-e-m.dk/gen/ - Bruger "Legacy Family Tree v8" på "Windows 10".

Pia Sørensen

Fik fat i min svoger som er læge. Oversættelsen er

Vena Femoralis et Arteri Pedis dvs. vene i låret og pulsåre i foden.

Så det har nok været en blodprop.

Med venlig hilsen
Pia Sørensen
pia@stigaard.dk
www.dinfamilie.dk

Jakob Ramlau

Jeg savner et Par Præmisser:
"Lazaret" -- vides det præcist hvor? Jeg er tilbøjelig til at læse hans Dødsdato som 23/4 1851. Og der er Treaarskrigen slut. Men læser jeg korrekt? I vore Dage vil man vel ved Lazaret betegne den Funktion der ligger efter Forbindingspladsen nærmest Fronten og før et "rigtigt"  Hospital. I Tilknytning til en Kaserne vil man i Fredstid have et Infirmeri. Saa hvad var det?

Du benytter endvidere "Skade" -- det lyder for mig som et Traume, Krig eller Fred, og ikke som en Blodprop.

Jeg hæfter mig derefter ved at en af Kolonnerne hedder "Evac." altsaa evacueret, ført tilbage fra Lazarettet. Det tyder ogsaa lidt paa en krigerisk Begivenhed?

Dernæst staar der ganske rigtigt Vena femoralis et Arteri pedi. Skal jeg klandre min Embedsbroder, og var det Hovedarterien i Foden, hedder den Arteria dorsalis pedis: Arterien paa Fodryggen. Man kan nemt føle Pulsen i den. Maaske er det en Forkortelse, maaske er det Hastværk, maaske er det en underforstaaet Flertalsform for Arterier i Foden. En Venebetændelse/Blodprop i v. fem. kan let ende med en Blodprop i Lungen -- og Døden.. Men her hører Arterier i Foden ikke med. 
Jeg hælder altsaa til en større Skade paa Fod og Ben af voldsom Art. Dengang som nu er Overkørsel en hyppig Skade i Arméerne. Baade i Krig og Fred.



Pia Sørensen

http://www.pigvet.dk/klinisk_ordbog.htm

Lige dette link, hvis der er andre der støder på latinske navne for forskelligt ved deres aner.
Med venlig hilsen
Pia Sørensen
pia@stigaard.dk
www.dinfamilie.dk

Jakob Ramlau

Ja, Link´et rækker da et Stykke ---- men jeg vilde nu tøve lidt med at bruge Pig Veterinarian (Grise Dyrlæge) til mine Forfædre! De fleste af dem, ihvertfald..............
Spøg til Side.

Tom Evan Mathiasen

Det er Augustenborg Lazaret på Als og året er 1864 , han bliver såret d. 18/4, altså den dag stormen på Dybbøl finder sted. Jeg kan hellere ikke tyde det der står efter hans døds dato, men det er ikke årstallet, bud modtages gerne. ;D
Jeg har ham også i begravelses bogen for samme Lazaret.

Og jeg har læst mig til at 11. Regiment bevogtede Alssund kysten i tilfælde af fjenden ville gå over den vej. Så jeg går ud fra der måske er tale om et granat nedslag, da jeg ikke kan huske at ha læst noget om angreb over sundet.
DIS Medl. 10114 - Online: http://www.t-e-m.dk/gen/ - Bruger "Legacy Family Tree v8" på "Windows 10".

Jakob Ramlau

Saa rasler Tiørerne jo ned i tætte Byger. Augustenborg var vel det største Lazareth med 400 Sengepladser. Lazaretherne blev betegnet som af 1ste, 2nden og 3die Linie. Augustenborg var af 2nden Linie, medens de faste Hospitaler var 3die Linie. Jeg ved ikke om du har læst "Den Dansk-Tydske Krig 1864" udgivet 1892 af Generalstaben? Ihvorvel man undertiden, i Bagklogskabens klare Lys, kan fange den i Forsøg paa at snakke lidt udenom uheldige Dispositioner, er den meget detailleret. 11te Regiment var netop paa Als, dog placeret saa langt tilbage som Ulkebølle.
Jeg har kun Kopier af visse Uddrag -- og har intet om 11te Regiments Tabstal. Men de øvrige Tabeller lader mig formode at du vil kunde finde Detailler ogsaa om det. En Granatbeskydning vil jo f. Eks. nok have krævet flere Ofre.
Og der var intet Forsøg paa en Overgang til Sønderborg eller Als. Det endelige Tilbagetog over Flydebroer over Als Sund til Sønderborg af Resterne af Danske Styrker fra Dybbøl lykkedes hæderligt og Broerne blev afbrudt umiddelbart efter. Den ovennævnte Bog har gode Kortskitser af Terrainet og Befæstningerne.

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg tror, der ved hans død står :
23/4 Kl. 6 E.M.
og at det betyder: Klokken 6 Efter Middag

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Sofie Petersen

Jeg ved ikke, om nogen af jer kender Tom Buk Swientys bog Dommedag Als, der netop handler om tyskernes overgang til Als i 1864 og hvad deraf fulgte på øen?
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Tom Evan Mathiasen

Jeg fandt lige den side (se vedhæftet) i en bog der hedder "11 Bataillon i krigsårene 1848-49-50 og 1864" af Kaptajn E. Jenssen Tusch udgivet 1897.
Så jeg vil mene at Menig Grønholm er en af de 10 sårede/døde og jeg vil konkludere at han blev alvorligt såret i fod/ben i denne kamp.

Og det Jørgen skrev om notatet ved døds datoen lyder også fornuftigt i mine ører.

Så jeg vil gerne sige tak for alle jeres input.  :)

[vedhæfting slettet af admin]
DIS Medl. 10114 - Online: http://www.t-e-m.dk/gen/ - Bruger "Legacy Family Tree v8" på "Windows 10".