Hvordan finder jeg døde i kirkebogen 1801 1817 Harridslev

Startet af Bente Jørgensen, 09 Jun 2012 - 14:18

Forrige emne - Næste emne

Bente Jørgensen

Er der en der kan hjælpe med en vejledning til hvordan jeg skal forstå kirkebogen,

Randers Amt - Støvring herred - Harridslev -Ålbæk sogne 18o1 - 1817

Jeg leder efter en Maren Andersdatter for at finde hendes død

Hun lever ved FT1801 hvor hun bor hos svigersønnen Christopher Andersen

Hun er ved Ft. 1801 70 år, så der må være stor sansynlighed for at skulle finde hende død indenfor det tidsrum kirkebogen dækker, men jeg kan ikke hverken finde hoved eller hale i den kirkebog, den er bestemt ikke som andre.   Håber en eller anden kender den og kan hjælpe mig.

Hilsen Bente

Helle Thor Hirschmann

Når man kommer før 1814, så bliver det en "anelse" mere besværligt. :)

Så vidt jeg kan se, er kirkebogen nogenlunde læselig. Og fra folie 1 - 120 er der "blandede arkivalier" - det vil sige at de forskellige kirkelige handlinger er blandet.

Det betyder i nogle kirkebøger at fødte, konfirmerede, viede og døde er ført ind i kronologisk orden - altså efter det tidspunkt den gamle dame døde, parret blev viet eller de unge konfirmeret (indført 1737).

Men jeg tror præsten har været venlig i Harridlev og ført fødte for sig, viede og døde for sig, så det er vist bare at finde 1801 og bladre et par sider frem og så se på de døde.
I de fleste kirkebøger er der en venlig sjæl der har understreget navnet på den person det handler om.

Men det er selvfølgelig krøllede bogstaver. Men med lidt tålmodighed, så er det muligt ;)

Helle

Vibeke Weilby Bach

Hej

Det ser ud til at den er ført i alfabetisk orden. På opslag 52 er der 2 Maren Andersdatter der er døde en enke efter Jens Christensen 11 nov 1802. Den anden enke efter en Rasmus død 6 maj 1810.

Nu skriver du ikke hvad hendes mand hed.

Hilsen Vibeke

Bente Jørgensen

Tusinde tak skal i have begge to.

Det må være hende der er enke efter Jens, for deres datter som er gift med Christoffer Andersen hedder Anne Jensdatter

Tusinde tak.

Håber ikke det er en kirkebog jeg skal bruge mere - jeg kan altså bare ikke "greje" den, har siddet og rodet rundt i den en times tid uden at forstå et suk af systemet i den.

Hilsen Bente

K. Thidemann

Citat fra: Bente Jørgensen Dato 09 Jun 2012 - 14:54

Håber ikke det er en kirkebog jeg skal bruge mere - jeg kan altså bare ikke "greje" den, har siddet og rodet rundt i den en times tid uden at forstå et suk af systemet i den.

Hilsen Bente

Hej Bente

I kirkebøger før 1814 "orienterer" jeg mig altid på et af de første opslag.
I den aktuelle kirkebog kan du se "indretningen af bogen" på opslag 2.
Det er desværre ikke det bedste eksempel.


Prøv at se denne kirkebog

Thisted amt, Vester Han Herred, Kollerup sogn 1772 - 1823 - opslag 1

Indretningen af kirkebogen er skrevet i "vor tid" med skråskrift.


mvh K.Thidemann 9000

Bente Jørgensen

Tak Ketty

Jeg plejer også at kikke kirkebogen forreste sider med oversigt over indholdet, og da der var en "udvidet" oversigt troede jeg at bogen ville minde om de ofte ganske hæderlige sønderjyske kirkebøger, hvor i præsten eller hvem det nu var, noterede en stor del af slægten, hvilke børn der var i familien osv.
forrest, og jeg blev så glad, men desværre...............

Nå men jeg har kikket de to andre  fra Harrislev sogn 1770  til 1814 hvor Maren andersdatters død også er nævnt, og her står endda hvem hun er datter af - hvad kan man mere forlange - luksus i 1802 - jo altså de kunne jo have skrevet hvilket sogn hun var født i  :D

Der er også kirkebog 1814 - 1850, så jeg undgår/kan undgå den "umulige" kirkebog - man skal bare lukke øjnene op og ikke lige snuppe det første man ser  ;D ;D ;D

Hilsen Bente