Et bryllup i Ramme - eller? ca 1782

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 07 Jun 2012 - 08:01

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Didriksen


Nu ved jeg ikke hvordan man titulerer en Adelig  :-\  men jeg prøver med et
Hej!

Ja, den er god nok!!
Det var ikke ment i sjov! Der findes et "Roi" hus i Trans i FT-1787


Fkt-1787; Trans - Roihuus ; 34; husmend
124; Maren Nielsdatter; k; 51; enke,1; ; ; madmoder


Trans ligger jo helt ud til Vesterhavet og hvis man kigger på gamle kort over strandinger, kan man se at der på kysten gennem tiderne har været en MÆNGDE skibsforlis!

Hvis der er noget om det Royale? kan man måske tænke sig at en Kongelig/Adelig er blevet redet i land og blevet "genoplivet" i et fiskerhus ved kysten, hvorefter det naturligt i folkemunde kom til at hedde "Roi-huset"   ;D Ren gætteri, men måske?

Underdanigst
Kirsten

Karl-Peter Dammeyer

Jamen-jamen-jamen!

Det var jo en rigtig god historie, endda med et gran af virkelighed. Man har da lov at bruge fantasien i konstruktiv retning!

Men i det hele taget, er der nogen steder/instanser det er muligt at få sporet den danske oprindelse af familienavnet - Roi?

Bare
Karl-Peter

Kirsten Didriksen

" Bare Karl-Peter"  :o Hvad bliver det næste ;D!

Her er lidt mere til at dokumentere  min påstand.


  Fkt-1801; Trans - Røj Huus ; 20; Røj Huus
113; Christen Lauredsen; m; 33; ugift; ; ; Huusbonde / Har fistel i laaret
114; Maren Nielsdatter; k; 64; enke,1; ; ; Hans moder
115; Maren Lauredsdatter; k; 28; ugift; ; ; Hans søster

  Fkt-1850; Trans - ; 46; Roihuset, et Huus
214; Christen Simonsen; m; 51; gift; her i Sognet; ; Skrædder
215; Else Kjerstine Sørensdatter; k; 48; gift; Houe Sogn, [Ringkjøbing Amt]; ; hans Kone
216; Søren Christensen; m; 20; ugift; her i Sognet; ; deres Barn {Forstanden berøvet fra Fødslen}
217; Else Christensen; k; 17; ugift; her i Sognet; ; deres Barn
218; Sarah Christensen; m; 13; ugift; her i Sognet; ; deres Barn
219; Mariane Christensen; k; 8; ugift; her i Sognet; ; deres Barn
220; Maren Christensen; k; 4; ugift; her i Sognet; ; deres Barn
221; Kjersten Benjaminsdatter; k; 25; ugift; Nees Sogn, [Ringkjøbing Amt]; ; Skrædderlærling

  Fkt-1860; Trans - Roihuus ; 36;
163; Christen Simonsen; ; 61; gift; Her i Sognet; Lutheran; Skrædder
164; Else Kjertsine Sørensdatter; ; 58; gift; Houe S., Rkb. A.; Lutheran; Hans kone
165; Maren Christensen; ; 14; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Deres datter
166; Niels Chr. Nielsen Raa. . .??; ; 30; gift; Gudum S., Rkb. A.; Lutheran; Svigersøn, dagleier
167; Else Christensen; ; 27; gift; Her i Sognet; Lutheran; Hans kone, skrædderske
168; Niels Christian Nielsen; ; 1; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Deres søn
169; Jens Christian Madsen; ; 18; ugift; Ferring S., Rkb. A.; Lutheran; Skrædderlærling

  Fkt-1890; Trans - Trans ; 6; Roihus, et Hus
27; Christian Henrik Marius Lauersen; m; 29; gift; Flynder Sogn, Ringkøbing Amt; Folkekirken; Husfader / Dagleier
28; Maren Jensen; k; 27; gift; Dybe Sogn, Ringkøbing Amt; Folkekirken; Husmoder
29; Maren Johanne Jensine Laursen; k; 3; ugift; Dybe Sogn, Ringkøbing Amt; Folkekirken; Barn

Jeg har også "Set i kortene" og sender dig to med spændende navne!
Det ene ligger helt ude mod vest og kunne godt underbygge mit forslag  ;).

Regnvejrs hilsen fra det Vestligste Jylland.

Karl-Peter Dammeyer

Til Kirsten 1

Det må man sige, nu er der ikke noget at være i tvivl om.

Men nu kommer det næste spørgsmål så:
Min, Mads Jensen Roi *ca. 1740, men hvor? - han døde og blev begravet i Ramme.
Skulle han mon være født i Trans - i Roi Huus, og derefter har indtaget Roi i sit navn?

Lyder det helt tosset?

Karl-Peter

Henrik Jensen

Hej.

Jeg ved ikke, om du har set mit seneste svar til dig i denne tråd, men hvis Roi´s oprindelse skulle være jysk, kan du måske spørge Jysk ordbog. Den er kun færdig A-H, men du kan spørge om resten af ordene (som man nu har klar) på denne mailadresse: jyskordbog@hum.au.dk

Mvh. Henrik.

Karl-Peter Dammeyer

Hej Henrik!
Det var et godt forslag, nu har jeg sendt en mail, så vi får se hvad det bringer  1

Vh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jeg har fået svar fra "jyskordbog", men de kunne ikke hjælpe mig, men gav mig derimod en mail adr. til Kønenhavn universitet vedr. navneforskning.
Jeg giver dig her adressen som du måske selv en dag kan få brug for:
navneforskning@hum.ku.dk

Hilsen
Karl-Peter

Henrik Jensen

Hej.

Tak skal du have.

Mvh.
Henrik.

Karl-Peter Dammeyer

En forklaring til alle der har fulgt med på denne tråd, og læst om navnet Roi.

Her er en forklaring fra Kbh. Universitet:

Den mest nærliggende forklaring på efternavnet Roi, er at det er det sønderjyske dialektord "roj" som er meget udbredt i sønderjyske stednavne (Danmarks stednavne bind 3-7). Ordet "roj" går tilbage til det gammeldanske ord "roth" som betyder "rydning". Ordet er måske bedst kendt i en anden dialektal form, nemlig "rød" som findes i en række nordsjællandske bynavne (Hillerød, Allerød osv.).
Roi falder fint i tråd med den lange række af én stavede efternavne (og mellemnavne) som er udbredt i Danmark, fx Lund, Skov, Dal, Dam osv.
Måske er forfædre kommet til egnen fra Sønderjylland og bragt navnet med derfra, evt. med husnavnet Roihuus som mellemstation.

På matrikkelkortet mener man i Kbh. at der står "Morten Roj", og at det er ham der har fået tildelt et jordstykke, hvor huset Roihuus har ligget.
Det ville være intersesant, om det var muligt, at finde frem til stedet ude ved Trans!

Venlig hilsen
Karl-Peter

Henrik Jensen

#39
Hej Karl-Peter.

Interessant - tusind tak.

De gamle matrikelkort ligger på: http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Der står Morten Roj ved No. 22 (Rød skrift - helt ude ved havet) på dette matrikelkort fra 1817-1853: http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=8219&mode=2&elav=1250951

Læg mæke til husets indtegning på det østlige jordstykke og Röy Agre, ejet af Niels Christensen - lidt ØSØ for No 22.

Mvh. Henrik.

Karl-Peter Dammeyer

Hej Henrik!
Fint, fint, tak, der er lige noget andet først, inden jeg går i krig med kortet
Vh.
Karl-Peter