Fødsel Udbyneder 1774-1776

Startet af Birthe Mikkelsen, 22 Jun 2012 - 12:15

Forrige emne - Næste emne

Birthe Mikkelsen

Vedr. Randers, Gjerlev, Udbyneder kirkebog.

Jeg har nu gennem mange forsøg forsøgt at finde forældrene til min mands tiptipoldefar, Peder Rasmussen. Han bliver gift 26.0.1806 i Udbyneder med Birthe Mogensdatter og de får flere børn. Jeg har kigget på fadderne, men synes ikke, der var hjælp at hente. Han dør 8.1.1854 og hun dør 22.1.1856.

Jeg kan følge dem på FT i DDD 1834, 1840 og 1850. Iflg. FT er Peder Rasmussen født i Udbyneder. Året varierer i de 3 folketællinger mellem 1774-1776. FT 1787 viser ingen emner. FT 1801 viser en tjenestekarl. I Family Search fremkommer kun vielsen.

Jeg har ledt i kirkebogen 1772-1777 flere gange efter Peder med en Rasmus til far,  og det er mange opslag, da der kun er 2 på hver.

Er der nogle ideer til hjælp med at komme videre? Håber ikke jeg har overset noget.

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen

Asger Berg

Hej Birthe,

Du skriver: "Jeg kan følge dem på FT i DDD 1834, 1840 og 1850. Iflg. FT er Peder Rasmussen født i Udbyneder"

Da manden dør i 1854, er fødestedet Udbyneder antagelig kun skrevet i ovennævnte FT 1850.

Derfor er mit spørgsmål, om du også har set ham i FT 1845, og om fødestedet dér er det samme? Det var jo den første FT med fødested.

Mvh Asger

Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Birthe Mikkelsen

Hej Asger

Jeg fik ikke 1845 frem, når jeg spurgte på alle år, derfor glemte jeg det år, men jeg har nu været i AO på folketællingerne for Udbyneder i 1845. På opslag 12 står familien, og selv om det ikke er særlig tydelig skrift, mener jeg helt sikkert,  at der som fødested står "her i sognet".

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen

Ingelise Modis

Hej.
Pröv at se paa AO Udbyneder-Kastbjerg 1731-1786 opsl.215
der faar en Rasmus ??? en sön döbt Peder
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Asger Berg

Hej,

Enig med Ingelise. Jeg tror, der står: 

1 Søndag efter Hellig Tre
Kongers Dag, d. 7de Januarij
Rasmus Kroerman* en Søn
til Daaben kaldet Peder, Fad-
dere: Just Pedersøn, Peder Kroer-
man*, Peder Lund, Kroerman(-)
dens* Pige Marie Hans
Daatter og Christen Brattes
Hustrue her af Byen

* Kroermand = kromand, jf. http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Kroer-&query=kroermand

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Birthe Mikkelsen

Hej Asger og Ingelise

Tusind tak til jer begge. Jeg havde været forbi dette opslag flere gange, men havde sat mig i hovedet, at der stod Marinus.. Jeg er meget glad for jeres indsats og vil prøve at gå videre derfra.

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen