Afgang fra København 1894

Startet af Gitte Grandjean, 06 Jun 2012 - 14:42

Forrige emne - Næste emne

Gitte Grandjean

Hvor finder man oplysninger om personer, der forlader København (i dette tilfælde for at tage til Roskilde)?

Mvh
Gitte

Gunnar Martensen

Politiets registerblade. Måske står der noget der.

Gunnar

Bjarne Nielsen

Hej Gitte

Dit spørgsmål forekommer måske en smule difust. Jeg ville anbefale dig at fremkomme med lidt flere oplysninger om, hvad, hvem og hvor ? Det fremgår jo ikke af dit spørgsmål, om personen er født i 1894 eller om, hvorfor du mener af personen flytter i 1894.

Venlig hilsen
Bjarne Nielsen

Gitte Grandjean

Hej Bjarne

Det drejer sig om min farfar, Carlo Theodor Grandjean (født 1881), mit sidste "spor" af ham i København er FT 1885, hvor han bor hos sin moster Juliane Frederikke Bruhn (Rasmussen), jeg kan finde hans konfirmation i Roskilde i 1895 (han bor nu hos gårdejer Kristoffersen i Kamstrup), i FT 1901 bor han stadig i Roskilde og her er noteret at han er tilgået i 1894 fra København K. Jeg kan ikke finde ham i FT 1890. I politiets registerblade bliver man tilsyneladende først nævnt med eget navn, når man er fyldt 14 år, så her her kan jeg heller ikke se hvor han har været siden 1885.

Har du en ide til hvordan jeg "sporer" ham i det manglende tidsrum? iflg. "overleveringerne" skulle han have været hos "onkel Jakobsen og tante Marie", men en søgning på Jakobsen i Politets Registerblade, har heller ikke givet noget resultat.

Mvh
Gitte

Bjarne Nielsen

Hej Gitte

Det er en svær opgave du har stillet. Jeg har puslet lidt med personerne, men umiddelbart har jeg ikke noget forslag.

I FT 1885 bor han hos Lars Christian Rasmussen. Denne er anført som født i Vig. Men her kan jeg ikke finde ham født. Jeg ville forsøge at finde Lars Christian i Politietsregisterblade for at se, om din farfar var anført hos ham. Det er mig bekendt rigtigt, at børn ikke findes i registerbladene.

Din farfar er jo født på Fødselsstiftelsen af ugift kvinde, så han kan jo være anbragt i pleje flere forskellige steder.

Sommerhilsen
Bjarne Nielsen


Lise Østerberg Bahr

#6
Hej.

Jeg kan ikke åbne det registerblad, men på:

http://koudal.eu/slaegt/b245.htm#P19963 findes der en masse GrandJean´ner - måske noget relevant du kan bruge Gitte.

Poul Bredo GrandJean (dengang Rigsarkivet, el. det Kgl. Bibliotek - fik tilsendt en slægtsbog af min ane Georg Bahr, af trykt slægtsbog om :

Den Bahren von Schleswig Holstein, trykt i 1926, i Bremen, Poul Bredo Strasse (nuværende adresse)  med en gående bjørn i våbenskjoldet og på forsiden af bogen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Bjarne Nielsen

Hej Gitte

I henhold til ovennævnte registerblad findes din farfar i 1902 på adressen "Husumhøj" hos Holmberg.

I FT 1901  København, Husum By (Brønshøj) opslag 111 findes han ikke, men din farfar har altså i en kortere periode været ansat som tjenestekarl hos handelsgartner Anders Holmberg.

Området "Husumhøj" nedlægges omkring 1936/1937

Hilsen
Bjarne Nielsen

Gitte Grandjean

Hej Bjarne

Jeg havde set registerbladet, men vidste hverken hvad Husumhøj var eller hvem Holmberg var, så nu er der føjet endnu en brik til puslespillet.
Tusind tak for hjælpen.

Mvh
Gitte

Anne Mortensen

Hej Gitte

Du har ikke gjort opmærksom på at du har læst mit link og hvis du ikke kunne forstå teksten så er det bare at spørge.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Grandjean

Undskyld Anne, men jeg kunne godt læse det, men jeg vidste ikke at Holmberg var en gartner, og Husumhøj kunne jeg ikke finde, men det eksistrer jo så heller ikke mere.
Tak for din hjælp.

Mvh
Gitte

Vivi Winther

Hej Gitte jeg linker lige til din gamle tråd da der ligger mange gode info  ;)

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=17245.0

Carlo´s fødsel hvor hun står alene

1876-1886 Den Kgl. Fødselsstiftelse, Sokkelund, København opslag 127

jeg kan se Carlo´s moder dør i 1885 ifølge din gamle tråd, også at hun har flere børn.

Ifølge den tidligere tråd er han her i 1885

- kopi af tråd indsat -


Titel: Sv: Hjælp vedr. dødsfald i Århus
Besked af: Eva Morfiadakis på Torsdag 21 07 2011, 18:42
København, København (Staden), Lille Kongensgade (Ulige numre), No. 35, Matrikel 90, Stuen, 2, FT-1885, D3269
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Christian Rasmussen 23  Gift Husfader Skrædermester Vig, Holbæk Amt
Frederikke Johanne Juliane Rasmussen f. Bruhn 23  Gift Husmoder  Kjøbenhavn
Carlo Theodor Grandjean 3  Ugift   Kjøbenhavn
 
--------------------------------------------------------------------------------

Är detta din oldemors son, dvs din farfar?

Eva M


Eva har lavet et stort flot stykke arbejde i den gamle tråd, som jeg mener er værd at følge op på.


Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Gitte Grandjean

Hej Vivi

Eva har hjulpet mig utroligt meget, jeg har faktisk printet den gamle tråd ud, og bruger Eva's oplysninger som "opslagsværk". Det jeg er ude i nu, er at finde farfars færden fra 1885 (hvor han bor hos sin moster) til 1894 (hvor han ankommer til Roskilde).

Mvh
Gitte

Bjarne Nielsen

Hej Gitte

Hermed en lille brik. Din farfar Carlo Theodor Grandjean findes i

FT 1890  København   Borgergade 108-110  Opslag 179

hos en familie Jakobsen

Hilsen
Bjarne Nielsen

Anne Mortensen

Godt gået Bjarne - hvordan fandt du på at søge dem i Borgergade.
---------------------------

Har været inde og se på opslaget og hæfter mig ved at

Dorthe Marie Jakobsen, 44, født i Vig

Fra FT 1885 - Lars Chr. Rasmussen, 23, født i Vig


Mor og søn ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Dette kan være Dorthe Marie ?

lbaek, Ods, Vig, Vig, Vig By, 37, FT-1850, C7324
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Rasmussen 71  Gift  Daglejer, husfader Her i Sognet
Bodil Cathrine Hansdatter 72  Gift  Hans Hustru Her i Sognet
Anne Kirstine Pedersdatter 28  Gift  Deres datter Her i Sognet
Rasmus Larsen 29  Gift  Hendes mand Højby, Holbæk Amt
Dorthe Marie Rasmusdatter 5  Ugift  Deres barn Her i Sognet
Hans Rasmussen 1  Ugift  Deres barn Her i Sognet
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bjarne Nielsen

Hej Anne  og Gitte

Tak for de pæne ord, der er visse fordele ved at være født og opvokset i København.

Men i FT 1885 er der en fejl, for Lars Chr. Rasmussens alder er angivet til 23 år. Men han er altså 30 år for han er født i 1855.

Jeg fandt så Lars på Registerbladene, og her er anført  adressen Borgergade 108-110. Her er der iøvrigt også en fejl, idet 2 adresser er anført som Nørrebrogade. Skal være Nordborggade.

Nu vil jeg så mene, at vi har løst Gittes opgave, men jeg sidder med et spørgsmål. Hvordan og hvorfor bærer Carlo Theodor navnet Grandjean. Har der været en faderskabssag eller kendte hans mor til faderen ?  Han er jo ikke adopteret !.

Sommerhilsen
Bjarne Nielsen

Anne Mortensen

Hej Bjarne

Tak for dit svar.

Jeg er taster på Pol.Reg. og har fejlmeldt Nørrebrogade til Nordborggade.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Grandjean

Hej Bjarne og Anne

Ja, så faldt den sidste brik på plads, tusind tak for hjælpen.
Min farfars far, Carl Johannes Grandjean, har vedkendt sig faderskabet, jeg fornemmer ikke at der har været en sag, en af mine farbrødre er opkaldt efter ham og ved min farfars vielse i Roskilde Domkirke i 1903 (opslag 179) er han forlover.
Endnu en gang tusind tak for hjælpen.

Mvh
Gitte