Slægten Seibæk i viborg - daugbjerg ???

Startet af tina seibæk, 27 Jan 2012 - 19:57

Forrige emne - Næste emne

tina seibæk

hej.hjælp  :o jeg er gået i stå og kan ikke komme længere bagud i slægten. jeg har fundet en anders seibæk, tilfældigt som faddere flere gange i daugbjerg fjends,viborg, men kan ikke finde sammenhæng med Peder seibæk.
jeg kan ikke finde peter eller peder seibæk, længere tilbage. Han var gift med else kathrine seibæk og fik flere børn.

Er der nogen der kan hjælpe mig til at finde peter/peder seibæks dåb/konfirmation og forældre?

skal de findes i daugbjerg eller ??

Navn: Peter Seibech   Alder: 39   Civilstand: Gift
Erhverv: Dagleier   
Kilde: FT-1834  Amt: Viborg   Herred: Nørlyng   Sogn: Viborg Købstad   Stednavn: Søndersogns Kirkestræde
Matr.nr/adresse: No 189   Husstands-/familienr: 189 F3   Indtastningsnr: B1956   Løbenr.: 1571

Navn: Else Kathrine Seibæk   Køn: K   Alder: 52   Civilstand: Gift
Fødested: Dollerup Sogn, Viborg Amt
Kilde: FT-1880  Amt: Viborg   Herred: Nørlyng   Sogn: Viborg Købstad   Stednavn: Viborg Købstad
Matr.nr/adresse: Lille Sct. Mikkelsgade 8, matr. nr. 364, Forhuset   Husstands-/familienr: 301-F1   Indtastningsnr: D3786   Løbenr.: 4369

mvh tina
           


Susanne Lund Pedersen

#1
Hej Tina

Er der ikke tale om to forskellige Peder Seibæk?

Ham du viser i FT 1834 er gift med Elisabeth Ulstrup:

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Søndersogns Kirkestræde, No 189, 189 F3, FT-1834, B1956
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Seibech   39    Gift      Dagleier   
Elisabeth Marie Ulstrup   35    Gift      hans Kone   
Niels Peter Christian   7    Ugift      deres Barn   
Christen   5    Ugift      deres Barn   
Diderich   3    Ugift      deres Barn   


Samtlige personer i husstanden
Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Wiborg Kjøbstad, LL Sct Hansgade, 334, FT-1845, C0551
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Seibech   52    Gift      Dagleier   Dauberg sogn
Elisabeth Ulstrup   44    Gift      Hans kone   Viborg
Diderik   14    Ugift      Deres søn   Viborg
Lise   7    Ugift      Deres datter   Viborg
Marie Bolette   6    Ugift      Deres datter   Viborg


Samtlige personer i husstanden
Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, 2den Qvarteer, Rosenstræde, 90-F3, FT-1850, D3025
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Sæibæk   57    Gift      Dagleier   Kjøbenhavn
Elisabet Ulstrup   51    Gift      hans Kone   Viborg
Lise Sæibæk   12          hans Datter   Viborg
Marie Bulette Sæibæk   10          hans Datter   Viborg________________________________________


I FT 1845 står der han er født i Daugbjerg sogn og i FT 1850 i København. Han er født omkring 1793.


Den anden, der hedder Niels Peter Christian Seibæk er født i Viborg omkring 1828 og er formodentlig søn af ovenstående. De´t er nok ham der er nævnt i FT 1834.

Samtlige personer i husstanden
Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Viborg Købstad, Lille Sct. Mikkelsgade 8, matr. nr. 364, Forhuset, 301-F1, FT-1880, D3786
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Peter Christian Seibæk   52    Gift   Skomagermester      Viborg
Else Kathrine Seibæk   52    Gift   Husmoder      Dollerup Sogn, Viborg Amt
Elisabeth Seibæk   21    Ugift   Tjennestepige      Viborg
Adreas Seibæk   19    Ugift   Skomagersvend      Viborg________________________________________


Med venlig hilsen Susanne

Hans Poulsen



Hej Tina

Navnene Anders og Andres kan dække over én og samme person. Hvad siger du til den 19-årige Andreas?

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Viborg Købstad, Lille Sct. Mikkelsgade 8, matr. nr. 364, Forhuset, 301-F1, FT-1880, D3786
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Niels Peter Christian Seibæk 52  Gift Skomagermester  Viborg
Else Kathrine Seibæk 52  Gift Husmoder  Dollerup Sogn, Viborg Amt
Elisabeth Seibæk 21  Ugift Tjennestepige  Viborg
Adreas Seibæk 19  Ugift Skomagersvend  Viborg
 
=====

"..else kathrine seibæk..".

Else Kathrine blev gift Seibæk. Det er vigigt, at du finder hendes pigenavn (patronym eller efternavn), da det er det navn, der fortrinsvis blev brugt i kilderne på 1800-tallet.

=====

Var Peder Seibæk gift mere end én gang? Hvad siger du til denne FS-udskrift:

PETER SEIBAEK Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  HANSINE MARIE DORTHEA MORTENSEN  Family
  Marriage06 FEB 1877    Domsognet, Viborg, Viborg, Denmark

Venlig hilsen
Hans 



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Susanne Lund Pedersen

Hej igen

Hvis det er Peder Seibæk den ældre du leder efter er ham her måske et bud:

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Fjends, Daugbjerg, , Seiben, 42, FT-1801, A0012
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Chresten Pedersen 39  gift huusbonde bonde og gaardbeboer 
Bodil Nielsdatter 40  gift hans kone   
Peder Christensen 8  Ugift deres barn   
Maria Bolette Chrestensdatter 7  - deres barn   
Niels Chrestensen 3  - deres barn   
Chresten Pedersen 24  ugift tjenestefolk   
Jacob Pedersen 24  - tjenestefolk   
Ole Chrestensen 14  - tjenestefolk   
Kiersten Nielsdatter 34  ugift tjenestefolk


Hvis du kigger i AO folketællinger 1801, Viborg, Daugbjerg sogn, opslag 6, så tror jeg der står Seibek og ikke Seiben. Så måske er han født Peder Christensen og kaldes Seibek efter hans fødested?

Med venlig hilsen Susanne

tina seibæk

hej og tusind tak for jeres hjælp.

jeg har haft stærk mistanke til det opslag 6 i FT1801 som du omtaler, men hvordan bliver man sikker på at det er den rette familie?
navnene i familien seibæk, går igen og igen i generationer eks. elisabeth, diderik,andreas, niels peter christian osv.

peder christen seibæk var gift med elisabeth marie jensdatter ulstrup, senere omtalt elisabeth ulstrup.
de fik 9 børn blandt andet, christen, niels peter christian seibæk f.1827, ane diderikke, diderik, jacob, marie bolette og elisabeth.børnene er født i viborg

else katrine sommer var hustru til niels christian seibæk f.1827 i viborg.
De fik bla peter seibæk f. 1853 i daugbjerg, niels peter christian f.1855, andreas 1860 og elisabeth 1858 de tre sidste født i viborg.

peder christen Seibæk, hvem var hans forældre? havde han søskende? kirkebogen er nærmest ulæselig når jeg ser i daugbjerg, fjends,viborgs kirkebog for perioden 1790-1800. giftemålet med elisabeth marie jensdatter har jeg heller ikke kunne finde.

alt hjælp er velkommen :)






Hans Poulsen

#5

Hej Tina

"..alt hjælp er velkommen..".

Vælg én af de mange personer inden for slægten, hvis identitet du er sikker på - altså ingen som helst tvivl om fødsel, dåb, forældre, søskende, konfirmation, vielse, børn og død. Andre kilder kan komme på tale, fx skifter og lægdsrulle. Bipersoner omkring den person kan være faddere og forlovere. Bemærk alt om hoved- og bipersoner og notér opslagsnummer om fra hver kilde.

Gå så ud fra den person og de data, som du finder i kirkebog og folketælling, og arbejd videre derfra. I kirkebogen finder du den sikre persons forældre - og igen tager du hver enkelt under observation.

Fortsæt på den måde og vær forberedt på, at arbejdet, forskningen, kan tage timer, dage, uger, måneder og år.

Slægtsforskning er en livslang interesse, og den dag kommer ikke, hvor du kan sige, at nu er du færdig.

Du skal have et vist antal personer at spille bold med, og på den måde skulle du gerne kunne opnå overblik og sikkerhed for, hvilke personer der hører til slægten, og hvilke du kan tage afsked med. Der kan nemlig godt være tale om flere slægter, der intet har med hinanden at gøre - selv ved et sjældent navn som Seibæk og stavevariantioner af det navn kan der være adskillige slægter.

Læs et par bøger om slægtsforskning - dit bibliotek har dem.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Per Grann-Sommer

Hej Tina.

Håber du læser dette.

Jeg kan oplyse dig om at, Else Kathrine Seibæk er født Else Cathrine Pedersdatter Sommer.

Hun blev født d.03. maj 1827 i Dollerup Mølle. Hendes forældre er:

Peder Pedersen Sommer og Ane Pedersdatter Mine tip, tip oldeforældre.

Ønsker du flere oplysninger eller har du oplysninger der kan tænkes at vedrøre mig, er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående adresse.


Med Venlig hilsen.

Per Sommer

e-mail: per.sommer@live.dk