Hjælp mig, hvem er den mest sandsynlige tiptipoldemor ?

Startet af Ole Kaare, 03 Jun 2012 - 20:46

Forrige emne - Næste emne

Ole Kaare

Med henvisning til følgende side fra det store Fejø slægtstræ:

http://www.niwich.dk/fejoe_web/ap_7c.html#2736

er det angivet, at Knud Knudsen, født år 1742, er gift med Anne Dorthe Pedersdatter, som skulle være født 21. januar 1751 i Horslunde sogn og død 6. september 1812 i Hielmholt, Birket Sogn. Fælles søn Ole Knudsen. (min tipoldefar).

Men der er noget, der ikke stemmer:
Jf. Folketællingen år 1787 fra Horslunde Sogn (KIP nr. B4197) er Anne Dorthe Pedersdatter 45 år. (Altså født ca. år 1742). Jf. Folketællingen år 1801 fra Horslunde Sogn (KIP nr. B5125 ) er Anne Dorthe Pedersdatter 58 år, hvilket atter harmonerer perfekt med, at hun er født ca. år 1742.

Det harmonerer bare ikke med Fejø slægtstræet, hvor det som nævnt er angivet at hun er født år 1751. (Altså født ca. 9 år senere)
(Fødsel: opslag 19, nr. 9, Horslunde Sogn, Kirkebog 1747-1813)
(Gift med Knud Knudsen år 1772: opslag 228, Horslunde Sogn Kirkebog 1747-1813)
(Død 6. september 1812: opslag 130, Birket Sogn 1738-1813)

Hvis ovenstående kvinde ikke er den rigtige tiptipoldemor, hvem kan det så være?

Den eneste Anna Pedersdatter (Desværre uden Dorthe), jeg kan finde i området er netop født i år 1742, døbt 20. maj i Birket Sogn: (Birket Sogn, Kirkebogen 1738-1813, opslag 9 (øverst, venstre side).

Kunne det være hende i stedet for, jeg er i total vildrede, hvorfor jeg henvender mig til mere erfarne slægtsforskere i håb om, at jeg kan blive hjulpet lidt på vej.

Med venlig hilsen
Ole Kaare

Trine Nielsen

Husk lige at folketællinger kan være MEGET forkerte! Der kan være fejl i alt, fra navn, alder, erhverv og fødested.


Ole Kaare

Ja, jeg ved godt, at folketællinger kan være ukorrekte, men det er værd at bemærke, at begge FT angiver samstemmende fødselsår, hvilket minimerer muligheden for en fejlangivelse.

mvh

Trine Nielsen

Har du kigget skifter fra hendes forældre, nogle gange er der ekstra oplysninger med, såsom hvem hun er gift med osv.

Ole Dorch

Ved hendes begravelse i 1812 står der at hun er 63 år, dvs. født ca. 1749. Så kilderne er ikke enige:-)

Har du tjekket originalerne for FT 1787 & 1801 på Ao, for at sikre at der ikke har været tale om fejlæsninger?

Undrer mig iøvrigt lidt at ingen ( heller ikke den viste database) nævner at Anne Dorte er enke, da hun vies med Knud. 
Hun vies allerede i 1768 med enkemand Niels Hansen (opsl. 226 Horslunde 1747-1813). Der angives det at hun er fra samme sted (dvs. Horslunde). Han dør 7/4 1772 (opsl. 317).

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

..du har nok fat i noget:-)

Jeg har gennemgået konfirmationerne 1755-1772 i Horslunde og den eneste Ane Dorthe Pedersdatter jeg kan finde der, er en som 14 år gammel pige i tjeneste hos Hans Juel, som konfirmeres i 1759.
Hun skulle altså være født omkring 1745 i formentligt Horslunde, men det kan jo ikke kontrolleres, da kb først starter 1747.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Kaare

#6
Hej Ole Dorch

Tusind tak for din indsats. Nej, der er desværre ikke tale om fejllæsninger vedr. FT1787 og FT1801

Du skriver:
Ved hendes begravelse i 1812 står der at hun er 63 år, dvs. født ca. 1749. Så kilderne er ikke enige:-)
Er det sikkert, at der ikke står 69 år, så ville det passe fint med de to FT ? :-)


Du skriver endvidere:

"Undrer mig iøvrigt lidt at ingen ( heller ikke den viste database) nævner at Anne Dorte er enke, da hun vies med Knud.  
Hun vies allerede i 1768 med enkemand Niels Hansen (opsl. 226 Horslunde 1747-1813). Der angives det at hun er fra samme sted (dvs. Horslunde). Han dør 7/4 1772 (opsl. 317)".

Ja, burde der ikke stå at hun var enke ? Hvad er din konklusion ?

Hvordan pokker kommer jeg videre eller skal jeg opgive hende ?

mvh
Ole Kaare


Ole Dorch

Du skrev: "Er det sikkert, at der ikke står 69 år".
Ja det er sikkert. Prøv selv at tjekke efter hvordan skriveren skriver 3-taller og 9-taller andre steder i teksten. Der er stor forskel:-)

Konklusion?
Jeg tror ikke at hende der døbes i 1751, som datter af Peder Pedersen Jyde, er hende som giftes først med Niels og senere med Knud. Hun burde isåfald stå på konfirmationslisten i Horslunde omkring 1766?

Hvem hun så er ved jeg ikke - men den rigtige kunne være hende der konfirmeres i 1759.

Iøvrigt får hun 2 børn med Niels Hansen: Peder  1769 (opsl. 88) og Claus 1771 (opsl. 95).

Mit bedste råd til dig  (udover at finde evt. skifter) er at skrive faddernes navne ned ( både vedr. de børn hun fik med Niels og dem hun fik med Knud), og se om der skulle være noget at finde der, som peger på hvem hendes forældre kunne være.
Hvis de boede i Horslunde, kunne de jo godt have fået flere børn (efter 1747) som så kan findes i Horslunde kb.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Kaare

#8
Mange tak for din store, seriøse indsats og endelige konklusion. Jeg arbejder videre baseret på dine råd og vejledninger.

Ja, man er jo af gode grunde afskåret fra at spørge personen selv :-) :-) :-)

mvh
Ole Kaare

Thestrup-Bjørn

Prøv også fæsteprotokollerne, som er en superkilde til bl.a. familieforholdene
- og derfor (næsten) på højde med skifteprotokollerne.

Men hvor langt de går tilbage i netop "dit" gods, ved jeg ikke.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998