Hvor og hvornår er Johan Frederich Berner, Rødby død og begravet.

Startet af Randi Nymand Pedersen, 01 Jun 2012 - 23:55

Forrige emne - Næste emne

Randi Nymand Pedersen

Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Johan Frederich Berner født 1786 Alsiin, Holstein. Gift. 4.6.1814 Rødby Kirke med Christiane Clausdatter, død 26.10.1825 Ryde, Gift 10.12.1825 i Rødby Kirke med Anne Marie Ottosdatter, død 28.3.1852.

Jeg kan af folketælling for Rødby Købstad se, at i 1855 bode han hos datteren Marianne Berner, men det gør han ikke iflg. folketællingen for 1860 ligesom jeg ikke kan finde ham andre steder i folketællingen for 1860 for Rødby Købstad. Jeg har ledt alle kirkebøgerne for Rødby igennem, og kan ikke finde hans dødsdag.

Med venlig hilsen

Randi Nymand

Hans Poulsen



Hej Randi

- Var der børn i begge Johan Frederich Berners ægteskaber?

- Har du tjek på samtlige hans børn, og er Johan flyttet fra ét barn til et andet mellem ft. 1855 og 1860?

- Indgik Johan et tredje ægteskab? Hvor og med hvem?

- Flyttede Johan efter ft. 1855 til sit fødesogn og døde dér?

- Johans første kone døde i Ryde sogn? Blev han måske begravet samme sted som hende?

- Hvor boede Johan og hans anden kone ved ft. 1850?

- Hvor blev Anne Marie Ottosdatters begravet? Blev Johan begravet i samme sogn?

- Blev datteren Marianne Berner gift efter ft. 1855? Hvem var forlover?

Prøv at grave lidt dybere i hele persongalleriet - jeg er sikker på, at Johan da vil dukke op. Levende eller død.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Randi Nymand Pedersen

Hej Hans

Det har jeg deværre prøvet, men det har ikke givet resultater.

Tak for hjælpen


Med venlig hilsen

Randi

Hans Poulsen



Hej Randi

"Det har jeg deværre prøvet, men det har ikke givet resultater".

Undskyld jeg spørger, men hvad går ordet *det* på?

Venlig hilsen  og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Randi Nymand Pedersen

Hej Hans

"Det" dækker alle de pinde ud skrev. Det har jeg haft gennemgået. men kan ikke finde Johan Frederich Berner efter folketællingen i 1855, hvor han boede hos Marianne Berner som var gift med Søren Samuelsen.

Jeg har oplysningerne om det meste af den gren, men mangler hans dødsdato.

Med venlig hilsen

Randi

Hans Poulsen


Hej Randi

Tak for dine svar!

Har du opslagnummeret, der viser Johan Frederich og datteren Marianne ved ft. 1855?

Har du fundet Marianne ved ft. 1860, eller er hun heller ikke at finde dér? Et evt. opslagsnummer?

Jeg medtager en ft., som muligvis gemmer et eller andet spor:

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Fuglse, Rødby Købstad, Vestergade, Matr. No 121, 120, FT-1880, C7584

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Christian Frederik Berner 58  Gift Husfader, Smed  Ryde Sogn, Maribo Amt
Christiane Elholm 49  Gift Hustru  Rødby
Jørgen Edvard Berner 28  Ugift Barn, Smedesvend  Rødby
Peder Christian Berner 26  Ugift Barn, Smedesvend  Rødby
Julius August Berner 22  Ugift Barn, Malersvend  Rødby
Adolf Erhard Georg Berner 19  Ugift Barn, Snedkersvend  Rødby
Otto Reinholt Berner 12  Ugift Barn  Rødby
Peter Elholm Marius Berner 10  Ugift Barn  Rødby
Christian Albrektsen 17  Ugift Smedelærling  Rødby
Johan Frederik Berner 16  Ugift Barn, Skomagerlærling  Rødby
 

- Blev Johan Frederik Berner mon døbt således, fordi hans (?) onkel, Johan Frederich, var død ikke lang tid forinden - og VAR Johan Frederich en onkel?

Johan Frederich var ikke blandt fadderne, da Johan Frederik Berner blev døbt i 1864. Rødby sogn, 1854-1866, opslag 54 nr. 22, men var han blandt fadderne, da de andre i børneflokken blev døbt?

Det er den slags borearbejde, jeg talte om i mit tidligere, da jeg blandt andet skrev:

"Prøv at grave lidt dybere i hele persongalleriet".

Vi forsker allesammen på forskellige måder. Var jeg i dine sko, ville jeg bruge timer, dage, ja, måske uger til at vende hver eneste sten.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Randi Nymand Pedersen

#6
Hej Hans

Opslagsnummer for folketællingen i 1855 for Rødby Købstad er 132, og for 1860 er 48.

Christian Frederik Berner som du har fra folketællingen i 1880 er søn af Johan Frederich Berner, og derfor farfar til Johan Frederik Berner som er født 3.10.1864 i Rødby.

Jeg har haft gennemgået børnebørnenes fødsel og dåb, for at se om jeg derigennem kunne finde Johan Frederich Berner som fadder, men det har ikke givet resultat.

Jeg synes jeg har vendt hver en sten. Jeg har forsket i Johan Frederich Berner det sidste år. Jeg har fundet slægten helt op til dato.

Jeg har to hængepartier
- Johan Frederich Berner f. 1786
- telefonbestyreinde Bernhardine Hansine Berner som er    
  født 22.3.1856 Rødby,
  gifte 12.5.1876 med Jakbo Hansen With , som døde 2.12.1892
På Bernhardine Hansine Berner mangler jeg også dødsdato.
Med venlig hilsen
Randi

Hans Poulsen



Hej Randi

Tak for dit seneste indlæg, som du har skrevet, mens jeg sad og prøvede at finde svar på dine spørgsmål. Jeg havde på DDD fundet ft. 1855, og nu har jeg på AO set familien ved ft. 1860 - her uden faderen, som du også har påpeget.

Det er ser ud til Søren har skiftet job fra ft. 1855, hvor han var bagersvend, til ft. 1860, hvor han er udstyret med en stillingsbetegnelse, som jeg døjer med at tyde.

Er du bombesikker på, at Frederik Berner 69  Enkemand fra ft. 1855 er identisk med den Johan Frederich Berner, hvis død du efterlyser? Har du fundet Marians fødsel i AO omkring 1827 og dér tjekket hendes forældre?


Samtlige personer i husstanden

Maribo, Fuglse, Rødby Købstad, Sønder Kvarter, Søndergade, Hus, 175, FT-1855, D2311
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Søren Samuelsen 33  Gift Bagersvend  Rødby sogn, Maribo amt
Mariane Berner 28  Gift Hans Kone  Rødby sogn, Maribo amt
Karen Sørensen 6  Ugift Deres Barn  Rødby sogn, Maribo amt
Henrik Sørensen 4  Ugift Deres Barn  Rødby sogn, Maribo amt
Maria Sørensen 1  Ugift Deres Barn  Rødby sogn, Maribo amt
Frederik Berner 69  Enkemand Nyder Underholdning hos Husfaderen  Eutin, Holsten


SOREN SAMUELSEN Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  MARIANE BERNER  Family
  Marriage:  04 NOV 1848   Rodby, Maribo, Denmark

Mon ikke det lykkes til sidst at få svar på alle hængepartierne?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Randi Nymand Pedersen

#8
Hej Hans

Ja, jeg er sikker på at Johan Frederick Berner er den samme som Frederik Berner i ft.1855. Marianne Berner er født den 17.12.1826 i Rødby opslag 214 og konfirmeret den 25.4.1841 opslag 297, hvor forældrene står opført som Johan Frederich Berner og Annemarie Ottosdatter. Marianne Berner og Søren Samuelsen blev gift 4.11.1848 opslag  334 og der står forloverne som Bager Samuel Sørensen, Smed Johan Frederich Berner.

Jeg kan heller ikke tyde Søren Samuelsens stillig i ft. 1860.

Mange tak for din hjælp indtil nu.

Med venlig hilsen

Randi

Hans Poulsen



Hej Randi

"Ja, jeg er sikker på at Johan Frederick Berner er den samme som Frederik Berner i ft.1855".

Du og AO - en stærk kombination - har overbevist mig, så nu er også jeg sikker:

AO
Maribo amt
Fuglse herred
Rødby sogn
1819-1929
Opslag 317 nr. 4
Viet 10.12.1825

Johan Friderich Berner, Smed, i Ryde sogn, 39 Aar

Marie Ottesdatter i Rødbye, 25

_____

Kirkebogen benytter ikke uventet at anføre fx Ungkarl, fraskilt, enkemand henholdsvis Pige, fraskilt, enke, men intet om Johan Friderichs og Maries civilstand i opslag 317.

Derfor kan jeg ikke tilbageholde spørgsmålet:

Havde Johan Friderich været gift før vielsen i december 1825, og var han da fraskilt eller enkemand?

Har du kommentarer til det?

_____

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Jeg kunne ikke dy mig for lige at se FS:

JOHANN FREDERICH BERNER Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  CHRISTIANE CLAUSDR MOLLER  Family
  Marriage:  04 JUN 1814   Rodby, Maribo, Denmark

- Vidste du det?
- Var der børn i det ægteskab?
- Har du fundet Christianes død i kirkebogen, eller blev de mon skilt?

Nu bliver jeg mistænksom:

Var Johan Friderich gift FØR vielsen til Christiane, eller var der endnu et ægteskab mellem Christiane og Anne Marie?

Hvor blev Christiane begravet? Skal Johan Friderich mon findes død og begravet i samme sogn?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Rødby sogn
1762-1814
Opslag 194, sidste på siden
Vielse 04.06.1814


Ungkarl J.F.B
Pige Christiane Clausdatter Møller
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Sandsynligvis J.F.B.'s første hustru:



Samtlige personer i husstanden

Maribo, Fuglse, Rødby Købstad, Rødby, , 118, FT-1801, B4145
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Claus Castensen 54  Gift Huusbonde Aulsbruger  
Kirsten Larsdatter 55  Gift Hans Kone  
Kasten Clausen 30  Ugift Deres Søn Fisker  
Lars Clausen 22  Ugift Deres Søn  
Pouvel Clausen 15  Ugift Deres Søn  
Christiane Clausdatter 11  Ugift Deres Datter  
 
--------------------------------------------------------------------------------

Du spørger givetvis dig selv, om jeg ikke hele tiden kommer længere og længere væk fra dit spørgsmål, og svaret er *JO*. Det er det, jeg kalder gravearbejde.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Grunden til, at jeg går tilbage til ft. 1787, er for at se, om *avlsbrugeren* tillige var *møller*, jævnfør Christiane Clausdatter Møller højere oppe i tråden, men jeg fandt ikke, hvad jeg søgte.

Jeg føler dog ikke, at det er et væsentligt punkt.


Samtlige personer i husstanden

Maribo, Fuglse, Rødby Købstad, Rødby, Vester Gade, 98, FT-1787, B4144
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Claus Castensen 40  Gift M Avlsmand 
Kirsten LarsDatter 41  Gift K   
Casten Clausen 15  Ugift M   
Lars Clausen 8  Ugift M   
Christen Clausen 5  Ugift M   
Poul Clausen 2  Ugift M   
Maren ClausDatter 13  Ugift K
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jens Viliam Froulund Villumsen

Jeg kan se, at andre tidligere har været ude i samme ærinde, at finde Johan Frederich Berners død, og er nået samme resultat efter også at have ledt i Rødby og en lang række sønderjyske sogne.
Se: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?11,320769
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Randi Nymand Pedersen

Hej Hans og Jens

Johan Frederich Berner blev gift med Christiane Clausdatter den 4.6.1814 Ryde Kirke. Christiane f. 23,4,1789 Ryde, d. 26.10.1825 Ryde.

børn:
Sanne Frederiche Berner f. 1817
Anne (Susanne, Sanne) Sophie Frederiche Berner, f.31.7.1820 Gammelgård Ryde, konfirm. 6.4.1834 Rødby Kirke
Smed Christian Frederik Berner, f. 9.4.1822 Ryde, konf. 10.4.1836 Rødby Kirke, d. 30.10.1892 Vestergade, Rødby
Christiane Frederikke Berner, f. 3.3.1825 Ryde, konf. 1. søndag efter påske 1839, Rødby Kirke.

Johan Frederich Berner blev gift med Anne Marie Ottosdatter 10.12.1823 Rødby Kirke. De fik en datter Marianne Berner f. 17.12.1826, d.18.8.1899.

Jeg har gennemgået Kirkebøgerne for Ryde, for at se om Johan Frederik Berner skulle være opført der ved sin død, men fandt ikke noget.

Jeg havde set i DIS at der i 2007 var andre der ledte efter Johan Frederich Berner, men kunne ikke se om de til sidst havde fundet "de vise sten."

Tak fordi I stadig prøvet at hjælpe, det er jeg meget glad for.

Med venlig hilsen

Randi

Hans Poulsen


Tak, Jens, for din henvisning til den lange tråd fra 2007. Gid vi havde fået den i allerførste indlæg i denne tråd!

Fra 2007-tråden hugger jeg fra Kim Melchiors indlæg af 14.07.2007 denne tekst - det er mig, der har lavet datoen 26. september 1825 med fed skrift:

"I am looking for descendants of my ancestor Johan Fridrich Berner. I would also like to find his birth date, birth place, and parents. He married 1) 4 June 1814 in Roedby, Maribo, Denmark, Christiane Clausdtr. Moller. She died 26 Sep 1825 in Ryde, Maribo, Denmark. He married 2) 10 Dec 1825 in Roedby, Anne Marie Ottesdtr. She died 28 Mar 1852 in Roedby".

Du skriver, Randi, følgende i dit seneste indlæg - årstallet har jeg skrevet med fed skrift:

"Johan Frederich Berner blev gift med Anne Marie Ottosdatter 10.12.1823 Rødby Kirke".

Vil det sige, at Johan Frederich blev skilt fra Christiane Clausdatter senest 1823, og at hun levede et par år, inden hun døde i 1825?

"Jeg havde set i DIS at der i 2007 var andre der ledte efter Johan Frederich Berner, men kunne ikke se om de til sidst havde fundet "de vise sten."

Hvornår du fik øje på 2007-tråden, véd jeg ikke, men det havde været rart og tidsbesparende for os andre, hvis den var kommet frem noget før.

Borearbejde. Gravearbejde. Gode begreber at have ín mente, før man spørger.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kurt Eriksen



Til orientering:

Opslag 239, 241 og 242 1854-1866 Rødby, Fuglse, Maribo
viser de samme personer, hvorfor muligheden foreligger
at denne smedemester skjuler sig her.

Desforuden - ifølge overlevering - skulle en Berner -
mest sandsynligt en søn af samme smedemester - havde
opstartet en smedeforretning på Errindlev egnen ca 1856,
hvorfor den gamle smedemester kan være flyttet til de
kanter, og i så fald må KB for Errindlev og muligvis
Fuglse undersøges nærmere.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Randi Nymand Pedersen

Hej Hans

Jeg beklager at jeg ikke havde oplyst at der var en tråd fra 2007, men den gav mig jo ikke oplysninger om Johan Frederich Berners død, så derfor nævnte jeg den ikke.

Med hensyn til Johan Frederich Berner og Anne Marie Ottosdatters vielsesår er det 1825, beklager en skrivefejl.

Med venlig hilsen

Randi

Hans Poulsen



Hej Randi

Tak for dit svar.

Jeg kan se, at jeg tilførte tråden en *nyhed*, nemlig at Johan Frederich havde været gift før vielsen med Anne Marie Ottosdatter.

Det var så som så med den nyhed, for du skrev det tydeligt allerede i dit første indlæg her i tråden.

Beklager, at jeg ikke var vågen nok.

I et tilfælde som dette, hvor et utal af forsøg ikke er ført til det ønskede svar, ville jeg nok helt forlade emnet i tre til seks måneder og da prøve én gang til med friske øjne og opladt sind. Der må være masser af andre opgaver inden for din slælgtsforskning, der råber på at blive behandlet, så data om den manglende død og begravelse standser helt givet ikke din videre forskning.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Randi Nymand Pedersen

Hej Hans

Jeg tror det ca. er et år siden at jeg første gang stoppede med at lede efter Johann Frederich Berner dødsdato, og har så siden taget den op flere gange.

Nu bliver den lagt på is igen et stykke tid. Det samme gør jeg med Bernhardine Hansine Berner. Det er de eneste to i den gren af familien jeg mangler
afslutning på.

Med venlig hilsen

Randi

Randi Nymand Pedersen

Hej Kurt Eriksen

Jeg har været rundt om smedien i Errindlev og Egelund. Det er et barnebarn til Johann Frederich Berner, der bliver smedemester der.

Kirkebøgerne, Folketællingerne i Errindlev, Olstrup, Fuglse har også fået en ekstra omgang, men uden resultat.

Jeg tror jeg på et tidspunkt vil prøve at se selve Kirkebøgerne fra Rødby, om der evt. kunne være fejl ved indscanninge.

Tak for tippet.


Med venlig hilsen

Randi



Hans Poulsen



Hej Randi

Det er muligt, at jeg overser diverse oplysninger i denne lange tråd, men jeg synes ikke, du har fortalt ret meget om

Bernhardine Hansine Berner

Har du et par datoer, sogne, folketællinger eller lignende, der kan kaste lidt lys over hende?

Måske kan friske øjne være med til at finde hendes dødsdag.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Er det hende her, du leder efter - dvs., hendes dødsdato og -sted?

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Musse, Maribo Købstad, Hjørnet af Torvet og østergade 189-90-91, 1.ste etage til Østergade, 187, FT-1890, C1233
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Ferdinand Schrøder 70  Enke Husfader kjøbmand ?? Heksingør
Dorthea Katrine Rasmussen 37  Ugift Husjomfru  Saxkjøbing
Leon Lauritz Schrøder 36  Gift Husfader kjøbmand Maribo
Rose Marie Fransisca Schrøder 23  Gift Husmoder  Maribo
Lauritz Leonard Schrøder under 1 Aar, 11. april   Barn  Maribo
Bodil Marie Nielsen 16  Ugift Pige Tjenestepige Hillerslev Sogn
Hansine Bernhardine Hansen 21  Ugift Pige Tjenestepige Bandholm
Jenny Elida Lindegreen 28  Ugift  Butiksjomfru Sverrig
Anna Marie Christine Schrøder 21  Ugift  Butiksjomfru Saxkjøbing
 
--------------------------------------------------------------------------------

Venlig hiklsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



FS har været lidt vrangvillig de sidste par dage og holder på hemmelighederne, så jeg døjer lidt med at komme videre.

Eneste besked fra FS er:

Search is unavailable due to maintenance. SEA-002()

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



FS nægter at lege med, men DDD er til at tale med.

Er det den *rigtige*?

Samtlige personer i husstanden

Maribo, Fuglse, Bandholm, Bandholm By, et Hus, 186 F2, FT-1880, C9995

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Ellen Amalie Hansen født Hansen 52  Enke Husmoder  Taars Sogn, Maribo Amt
Hansine Bernhardine Hansen 11  Ugift Hendes Datter  Bandholm Sogn, Maribo Amt    


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kurt Eriksen


Hansine Bernhardine With født Berner var Telefonbestyrerinde
i Rødby i 1896.

Hun var gift med Jacob Hansen With - Skræddermester - som døde
26 nov 1892 (37år) - og hun sad i uskiftet bo fra 06 dec 1892.

Hun må ergo være død efter 1896.

Mener jeg så et sted, at hun havde 2 sønner, men hvor disse boede
vides ikke.

mvh
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Randi Nymand Pedersen

Hej Hans

Jeg tror ikke det er den Bernhardine Hansine Berner jeg søger.

Den jeg søger er Bernhardine Hansine Berner
født 22.3.1856 Rødby, kirkebøger 1854-1866 opslag 74
konf. 24.4.1870 Rødby Kirke, Kirkebøger 1867-1891 opslag 66
gift 12.5.1876 Rødby Kirke, Kirkebøger 1867-1891 opslag 141. Bernhardine blev gift med skrædermester Jakob Hansen With, f. 11.4.1855 Rødby, d.2.12.1892 Rødby

Bernhardines forældre er
smed Christian Frederik Berner f.9.4.1822 Ryde, d.4.11.1892 Vestergade, Rødby og Christine Pedersdatter Elholm f.21.1.1831 Rødby, d. 25.6.1908 Rødby

Bernhardine Hansine Berner var telefonbestyrer i Rødby.

Jeg vender tilbage senere, med nogle flere oplysninger om angående folketællingerne, da jeg ikke lige har dem fremme.

Med venlig hilsen

Randi

Hans Poulsen


Hej Randi

Da Bernhardine blev enke i 1892, var hun stadig en ung, smuk kvinde på omkring 36 år, og det er da nærliggende at tro, at hun giftede sig igen.

Kurt nævner:

"Hansine Bernhardine With født Berner var Telefonbestyrerinde i Rødby i 1896".

Muligvis var hun fortsat enke i 1896, og det fornemmer jeg, at hun var.

Med andre ord: 40 år og fortsat enke.

Jeg har prøvet at løbe *ægteskaber* igennem for de følgende mange år i to sogne, nemlig Rodby og Ryde, uden at finde hende.

Udvandringen var stor, meget stor i 1890'erne, også fra Lolland, og navnlig Amerika (USA) var et foretrukket land, men mange andre lande på kloden var målet.

Måske du burde bruge tid på den mulighed.

Venlig hlisen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kurt Eriksen


Ifølge Borgerskabsprotokollen for Rødby vandt Johan Frederik Berner
borgerskab som Smedemester 05 mar 1827.
...

Bernhardine Hansine With født Berner var ikke død den 23 okt 1904,
hvor datteren Agnes Lovise Christine With blev gift med Peder Jensen -
Handelsbetjent - fra Sakskøbing.

2 af hendes sønner (godt tænkt Hans) udvandrede til Seattle, USA:

Julius Edvard Berner With - Blikkenslagermester -
født 19 maj 1882 Rødby
udvandret 03 mar 1902
døde okt 1968 Staten Washington, USA

Christian Jørgen Louis With - Skræddermester -
født 19 maj 1878 Rødby
udvandret 22 feb 1905
(boede i Tirsted, Lolland)

Sønnen Marius Christian Jørgen Louis With
født 11 sep 1876 Rødby
(ses ikke udvandret)

mvh





 
Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene