Hospital i Viborg 1868

Startet af Kristensen, 01 Jun 2012 - 15:28

Forrige emne - Næste emne

Kristensen

Min tipoldemor Ane Cathrine Pedersdatter indlægges (efter et selvmordsforsøg?) på "Viborg Hospital" i sommeren 1868, før hun senere overføres til Sindssygehospitalet i Riisskov. Hun udskrives herfra 1. april 1869 og springer i Karup Å dagen efter.

Hvilket hospital i Viborg er der tale om?
Findes der patientjournaler eller andre registreringer?
jhk

dorte frandsen

Hej Jørgen!

Der findes en del arkivalier fra hospitaler/sygehus i Viborg, på Landsarkivet for Nørrejylland. Du kan slå dem op i Daisy.

Med venlig hilsen Dorte

Kristensen

Jeg har fundet journaler fra Risskov hvor der står, at hun kommer fra Hospitalet i Viborg.


På Landsarkivet har jeg prøvet på at finde dette hospital, men der ser ikke ud til at være så gamle papirer, og jeg har svært ved at finde ud af, hvilket hospital det drejer sig om. Jeg har søgt på nettet, men det har været forgæves.

Du har ret - måske skulle jeg prøve på Daisy istedet for at lede direkte "på de støvede hylder" i Viborg.
jhk

dorte frandsen

Hej Jørgen!

Jeg ved ikke, hvor du har fundet de oplysninger om hospitalet, men det kan jo være Viborg Sygehus, der er tale om. Jeg tror måske det "hospital", som har været i Viborg, nærmest var en stiftelse for fattige, hvor de fik kost og pleje. Den slags hospitaler har der været en hel del af rundt omkring i landet. Men ordene sygehus og hospital bruges lidt i flæng, så min umiddelbare ide ville være, at prøve Viborg Sygehus. Der kan selvfølgelig også være tale om Sindssygeanstalten i Viborg. Men så undrer det mig bare, at hun blev overført til Aarhus. Jeg ville starte med sygehuset, hvis jeg var dig!

Med venlig hilsen Dorte

Kristensen

Sindssygehospitalet i Viborg oprettes vist først senere, så vidt jeg kan finde ud af. Jeg har heller ikke kunnet finde noget  så gammelt fra Viborg Sygehus.

Hun er enke-gårdmandskone efter mandens død et år før, så jeg tror ikke, at hun kan opholde sig på et sted for "mindre-bemidlede".

Jeg skal nok lige lede lidt mere, eller måske spørge på arkivet.
jhk