Severine Christine Christensdatter f. 19. dec. 1822 i Viborg

Startet af Lene Astrup, 30 Maj 2012 - 11:18

Forrige emne - Næste emne

Lene Astrup

20. dec. 1822 (Viborg Domsogns kirkebog), bliver hun hjemmmedøbt,  moderen er Mette Marie Jacobsdatter f. 1795 i Overviskum, Sønderlyng herred. Se anden tråd

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,37175.msg195548.html#msg195548

Fadderne ved fremstilling i kirken den 9. marts 1823:
Anne Marie Christensdatter hos Niels Møller, Ane Cathrine Jensdatter hos Skomager Grosen - Wæver Hagen, Christen Møller, skomagersvend Svend Olesen
Ingen af fadderen har relation til moderen.

Severine bliver konfirmeret i Viborg Domsogns kirke 1837, men hun er ikke i Viborg amt i FT 1834

I 1846 flytter hun til Rødding, Nørlyng herred (og angives at komme fra Viborg), hvor hun i 1847 får tvillingepigerne Marie og Mette Marie.
I 1850 fraflytter hun igen sognet, tilbage til Viborg; hun kan muligvis have Mette Marie med sig, eller hun er sat i pleje. Hende ved jeg ikke mere om.
Marie er hos faderens forældre frem til konfirmationen, og hende har jeg ingen problemer med fremad.

Spørgsmålet er: Hvor bliver Severine af? Jeg har søgt i folketællingerne efter 1850 over hele landet uden resultat.  ???

Hendes (udlagte) far  Christen Sørensen har jeg ingen oplysninger om.

Venlig hilsen
Lene Astrup
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Susanne Lund Pedersen

Hej Lene

Har du denne fra Family Search:

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
   Johan Friederich Wilhelm STELLBRUCK       Age At Marriage: 34 
  Sex: <M>   

--------------------------------------------------------------------------------
   
Event(s):     
  Birth: <1816>

--------------------------------------------------------------------------------
   
Marriage:     
Spouse: Severine Christine CHRISTENSEN  Age At Marriage: 28
Marriage: 02 Apr 1850  Place: Viborg, Viborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
   
Source Information:     
  Batch Number: M211032
  Source Dates: 1813 - 1852
  Film or Fiche Number: 54069
  Collection Details: Dom Kirke; Den Danske Folkekirke

Med venlig hilsen Susanne

Mette R Francke

Hei

Name:    Jens Peter Christensen
Baptism/Christening Date:    01 Feb 1858
Baptism/Christening Place:    DOMSOGNET, VIBORG, VIBORG, DENMARK   
Father's Name:    Vilhelm Stelbrink   
Mother's Name:    Severine Christine Christensen

Mette
Mette R Francke

Lene Astrup

#3
Hej Susanne og Mette

Nej, den kendte jeg ikke, tak skal du have. Jeg vil gå i gang med fornyede undersøgelser i Viborg Domsogn.

hilsen Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Anne Mortensen

viborg, Lysgaard, Sjørslev, Sjørslev sogn, Demstrup Udflytter - et Huus, 112, FT-1840, B4492
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Mads Nielsen 51  Gift  Huusfæster og Skræder 
Karen Madsen 60  Gift  hans kone 
Niels Christen Madsen 22  Ugift  Skræder hos Huusfader 
Severine Christine Christensen 18  Ugift  Tjenestetyende
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lene Astrup

Hej Mette

Jeg kan ikke finde fødslen i Viborg Domsogn på den pågældende dag. De har måske også fået flere børn, denne fødsel er jo 8 år efter vielsen. Jeg vil gå bogen igennem i den periode, hun er i stand til at få børn. Det ser lidt underligt ud, at han hedder Christensen, når forældrene er viet.

Hej Anne

Tak for folketællingen. Jeg har fundet hende i tilgangslisten til Sjørup i 1839, hvor hun kommer fra Viborg, men det er jo også der, hun har boet, sikkert været i pleje. Jeg kan dog ikke finde hende i afgangsliste, men da hun jo dukker op i Rødding i 1846, angiveligt fra Viborg, så er hun jo rejst. Mere at gå i dybden med.

hilsen
Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Anne Mortensen

Jeg kan ikke finde fødslen i Viborg Domsogn på den pågældende dag.

Det er fordi det er dåbsdagen der er nævnt i Mette's indlæg.

Han er født 6.9.1857.

Severine er enke og der er udlagt fader.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lene Astrup

Hej Anne

Tak for det. Opslaget forklarer jo også, at han sikkert hedder Christensen, da faderen er død.

Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Lene Astrup

Hej igen

Jeg havde ikke læst godt nok på teksten. Det er jo ikke Stellbrinch, der er faderen, han er blot den afdøde ægtemand. Udlagt barnefader er Lauritz Thomsen. Hans titel er jeg i tvivl om, men mener det ligner 2hendes betjent" og det giver jo ikke mening.

Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Anne Mortensen

Dette bliver efter hukommelsen - mener  der står Handelsbetjent .
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lene Astrup

Hej Anne

Ja, ser det giver straks mere mening. Tak for det.

Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Lene Astrup

Hej på tråden.

Takket være den hjælp, jeg har fået, er jeg kommet en anelse videre. FT 1840 var én ting. Jeg har bare stadig ikke fundet hende i 1834, hvor jeg mener, hun er i pleje i Viborg under et eller andet navn.

Den søn, hun får i 1856, dør 7 mdr. gammel i Viborg.

Jeg har været igennem de scannede folketællinger fra Viborg i 1860 og 1870. I 1860 er hun på fattiggården, men ikke at finde i 1870.
Hun er ikke fundet i afgangslisten fra Domsognet, som nok også er temmelig mangelfuld ført, idet det er forbavsende få, der forlader byen, et enkelt år slet ingen!
Sortebrødre Sogn har ingen lister efter 1854.

Hun er ikke død i Viborg i 10-året 1860 – 70, hverken i Domsognet eller i Sortebrødre Sogn.

Jeg har søgt hende i Politiets Registerblade – også forgæves.

I 1860 er hun 38 år gammel, og kan jo teoretisk leve længe endnu, men hvor? ???

hilsen Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu