Rakkere, kjæltringer og natmænd i Ringkøbing Amt (Rind, Madum m.v.) og Viborg

Startet af Claudia Barbra, 28 Maj 2012 - 22:28

Forrige emne - Næste emne

Claudia Barbra

Hej,

da jeg "amatør-forsker" specielt i de midtjyske rakkere, kjæltringer og natmænd, vil jeg meget gerne i kontakt med andre, som interesserer sig for/forsker i denne befolkningsgruppe.

Jeg vil også meget gerne i kontakt med nulevende efterkommere af disse midtjyske rakkere.

Med venlig hilsen

Claudia


Lene Astrup

Hej Claudia
Mange har sikkert forsket mere end jeg i rakkerne, men  min 3 x tipoldefar var en af dem. Den ældste søn overtoge hvervet og levede sammen med en rakkerdatter, en kusine.

Min 2 x tipoldemor giftede sig udenfor standen.
du kan se mit tilhørsforhold her

http://www.christrup.eu/lenes-legacy/329.htm

Den ene gren af "mine" rakkere kommer således fra Ringkøbing amt, men flyttede som så mange andre rundt, min 3xtip altså til Mors. Andre i slægten tog til Aalborgkanten.
Jeg har skrevet lidt om rakkerne i en artikel, der er på vores hjemmeside

http://www.christrup.eu/Dokumenter/Peder_Jensen_Natmand/peder_jensen_natmand.htm

og om rakkerne i al almindelighed her

http://www.christrup.eu/Dokumenter/Peder_Jensen_Natmand/hvem_var_natmaendene_og_rakkerne.htm

Jeg håber noget af dette kan hjælpe dig

Med venlig hilsen
Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Ole Hingebjerg

Hej Claudia

Direkte linie på min fars side.

Min 1x tipolderfar er født i natmandshuset 1835 i Resen, han er søn af Natmand Hans Mortensen  og Mette Marie Christensdatter.
Denne natmandsfamilie kan føres mange generationer tilbage i tiden.

Min 1x tipoldefar blev også gift ind i en natmandsfamilie.

Med venlig hilsen

Ole Hingebjerg :)
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Lene Astrup

Hej Ole

Ja, den familie kender jeg også godt, vi er beslægtede. Hans Mortensen blev gift med Karen Jensdatter, der tidligere havde været gift med Rasmus Jensen fra Thyholm. Hun var min 3xtipoldemors søster.

hilsen
Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Claudia Barbra

Hej Lene og Ole,

tusind tak for jeres svar.

Jeg synes der ligger en stor kulturarv i vores gamle danske rakkerbefolkning, og der må være rigtigt mange efterkommere efter dem, som har en fælles slægt i det midtjyske og Himmerland.

Jeg vil gerne gøre opmærksom på et spændende speciale om dette emne: Rakkerne og Samfundet, synet på professionsbestemt uærlige (jeg kan ikke finde et bedre link end dette, håber det virker..). Der er nogle meget markante og nye betragtninger/teorier om årsagerne til synet på rakkerne gennem tiderne. Virkeligt spændende !


https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:1BS4V0wuEBsJ:www.levendehistorie.dk/index.php?option%3Dcom_docman%26task%3Ddoc_download%26gid%3D76%26Itemid%3D28+&hl=da&gl=dk&pid=bl&srcid=ADGEESigcBvYlCf3BiAcfyys-JTyUPFIWwGXpjsn_oERR1dqPi-o52kCDu0Rt8sm4ev0A_noIL-_RAHNbJY_bAak5VCSPx_eL6TsHvyUJrF_1_OCKb7knX9020YAUZxZIVF_Goqn_JII&sig=AHIEtbQS8ZtfQeAh2ZLvT_W8ppAeThCvDg&pli=1


Jeg arbejder støt videre med natmændene og rakkerne, og vender tilbage snarest muligt. (Jeg har også fundet nye oplysninger, som kan opdatere den værdifulde database: rakker.dk).

Igen, tak for jeres svar  :)

De bedste hilsener

Claudia

Karen Marie Biersted

Hej.

Else Marie Abrahamsen født 1830 i Nørre Omme sogn, død i Christianshavns kvindefængsel 1870. Hun var min Tip oldemor. Hendes aner kan føres flere generationer tilbage.
Med venlig hilsen
Rie Biersted
http://hyll-biersted.dk/

Claudia Barbra

Hej Karen Marie,

tak for dit svar.
Ja, Abraham var et meget kendt rakkernavn og slægtsnavn, som HP Hansen har skrevet om. Har du fundet ud af hvor Abraham-navnet stammer fra?

De bedste hilsener

Claudia

Karen Marie Biersted

Hej Claudia.

Abraham navnet stammer fra Else Maries far, Abraham Johansen født 1797 i Horne sogn, død 1856 Horne sogn. Else Maries mor var Appolone Christophersdatter født 1805 i Stauning, Ved ikke hvornår hun er død.

Venlig hilsen
Rie Biersted
Med venlig hilsen
Rie Biersted
http://hyll-biersted.dk/

Claudia Barbra

Hej Rie,

har lige slået din slægtning Abraham Johansen op på rakker.dk
Der står rigtigt meget om ham, har du set alle de spændende noter, som beskriver hans liv og levned?

http://rakker.dk/individual.php?pid=I000032&ged=Rakker.ged

Navnet Abraham følger hans mor Else Abrahamsdatter 1763-1804, og videre til Abraham Jørgensen 1725-1808 ned til oldefarfar Jørgen Christensen Loddel og videre ned i generationerne.

Men alt det ved du sikkert allerede.

De bedste hilsener og tak for dit svar

Claudia

Claudia Barbra

Hej Rie,

Har lige fundet hende: Appelone Kirstine Christopherdatter døde 23/6 1831 i Horne

1831-06.23
Død

Udskrift af
Horne ‎(Vestj)‎ sogns kirkebog 1826-1834
LAN C 556 - 15

Døde. Qvindekiøn.

Lbnr.: 5

Dødsdagen: 1831, 23de Junii

Begravelsesdagen: 1831, d. 26de Junii

Afdødes For- og Tilnavne: Abbelonne Kjerstine Christophersdatter

Afdødes Stand,
Haandtering og Opholdssted: Fattiglem
Abraham Johansens Hustru
ved Hornelund

Afdødes Alder: 36-1/4


Du kan læse meget mere om hende her:

http://rakker.dk/individual.php?pid=I000825&ged=Rakker.ged&tab=0


De bedste hilsener

Claudia



Karen Marie Biersted

Hej Claudia.

Du har ret jeg kender godt de slægtsled for Abraham.

Du skal have tak for oplysningen om Appelone Kirstine Christopherdatter, de oplysninger har jeg dog, den Appelone Kirstine Christopherdatter du har fundet er ikke den rigtige. Det er en ½ søster til Abelone Christophersdatter, de havde samme far men ikke samme mor. Appelone Kirstine var gift med Abraham Johansen, Abelone var ikke gift med Abraham Johansen, men fik en datter Else Marie med ham. Abelone var også hende der "var gift med" Niels Peter Hansen Godt.

Jeg ved godt at der på www.rakker.dk står at det er Appelone Kirstine der var mor til Else Marie Abrahamsen, men det var det ikke så der er en fejl. Jeg har skrevet til dem og vedhæftet dokumentation for at det ikke er den rigtige mor de har til Else Marie Abrahamsen.

Et lille uddrag af Ulfborg- Hind Herreders Politiprotokol. B-80.a nr. 71. Landsarkivet i Viborg.
1833 den 14de august.

det andete anholdte Fruentimmer som ___
sig Abelone Christoffersdatter, og forklarede, at hun
bliver 27 aar gl næste Mikkelsdag, at hun er født
af Anne Kirstine Christensdatter udenfor ægteskab med
Christoffer Nielsen Bech, i Stauning sogn, hvor hun
er døbt. – Arrestantinden har fulgt moderen paa vandring
indtil hun 17 á 18 aar gl kom i selskab med en person
ved navn Niels Godt, med hvem hun fødte 2 børn navn-
lig Anne Kirstine Nielsdatter født og døbt i Thorsted sogn, 9 aar
gl og Anne Cathrine Nielsdatter født i Breining, med død
for omtrent 4 aar siden i Idom sogn. – Efter at hun
havde vandret 5 á 6 aar med Niels Godt forlod han hende
og hun gik da igjen omkring med hendes moder
og blev for omtrent 3 aar siden under et kort
ophold i Horne sogn, Frugtsommelig med geft mand
Abraham Johansen, med hvem hun fødte hendes yngste
Datter Else Marie Abrahamsdatter, der er født og hjemme-
døbt i Askov Nøromme sogn. Hun forsikrer, at
hun ingensteds har havt fast opholdssted, men
i sit hele liv har gaaet omkring og betlet, og
at hun aldrig forhen har været anholdt eller
straffet for nogen forbrydelse.

Så som du kan se så levede Abelone stadig i 1833.

Med venlig hilsen
Rie Biersted
Med venlig hilsen
Rie Biersted
http://hyll-biersted.dk/

Claudia Barbra

Hej Rie,

tak for dit svar, jeg kan godt se problemerne.

Jeg har også fundet forskellige fejl i rakker.dk, bl.a. masser af manglende børn og ægtefæller, men så skulle vi jo nok benytte lejligheden til at gøre fælles front for at få det rettet, for det er en rigtig god database at arbejde ud fra. Jeg har også skrevet til dem flere gange, men får heller ikke svar.

De bedste hilsener

Claudia

Karen Marie Biersted

Hej Claudia.

Jeg har skrevet og fået svar, derefter har jeg efter aftale sendt de oplysninger jeg havde, det er nok et par måneder siden. Jeg regner med at det på et tidspunkt bliver rettet og må bare være tålmodig.

Med venlig hilsen
Rie Biersted
Med venlig hilsen
Rie Biersted
http://hyll-biersted.dk/

Flemming Willum Petersen

Hej Claudia

Jeg forsker også selv i rakkerslægter, dog udspringer mit tilhørsforhold på Lolland og spredes til Sjælland (Faxe-området). Rakkere på Lolland skulle vist langtfra være så almindeligt som i Jylland og endog på Sjælland.

Jeg har endnu ikke fundet en forbindelse til slægter i Jylland selvom om navnene mange gange er de samme "natmandsnavne" som man ser der. Frederik, Diderik, Johannes, Christopher, Adam findes i forbindelse med mine slægter.

Hvis du stadig er interesseret på du meget gerne skrive i tråden, så skal jeg nok se det.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Claudia Barbra

Hej Flemming,

tak for din mail.

Ja, jyderne havde ikke patent på hverken rakkerne eller natmændene, der var bare flest af dem i det område af Danmark.

Jeg er selv efterkommer af rakkere og natmænd på min fars side i lige linje (specielt fra Viborg og Rind) i hvert fald  tilbage til 1630, længere kan jeg ikke komme. Det er et meget spændende, og måske et lidt misforstået, folkefærd, som fik sit dårlige ry af mange forskellige årsager. Prøv at se mit link til et nyere speciale i en tidligere mail i denne tråd.

Jeg hører gerne fra efterkommerne, da der må være et stort "fælles slægtsskab" og viden og historier, som kunne være sjove at dele.

Det kunne også være interessant at høre om de nulevende efterkommerne har fået fortalt om deres slægtskab fra familien, eller om det dukker op, når man fatter interesse for slægtsforskningen  :)

De bedste hilsener

Claudia

Flemming Willum Petersen

#15
Hej igen Claudia, og tak for dit hurtige svar

I min mormors familie, som er sværdside til rakkerne, har der altid gået historier om hvor fattige folk var, og at vi skulle nedstamme fra sigøjnere.

Direkte sigøjnere har jeg dog ikke fundet tegn på - måske er det 200 års forvanskning af, at familien levede som sigøjnere, altså var omvandrende. Det sjove er så, at efter jeg har talt med slægtninge, der igen for 30-40 år siden har talt med andre slægtninge der dengang var meget gamle, er det dukket op at eks. min 2xtip, Anders Peder Adamsen, skulle have været "mørklødet og helt sorthåret, og lærte karlene på gårdene at danse og spille harmonika" - noget man umiddelbart godt kunne forbinde med sigøjnere!

Rakkerlivet dokumenteres i 1821 hvor min 3xtip-oldefar, Adam Frederichsen, fødes i en lade i Torslunde Sogn på Lolland, hvor forældrene er endt på retur efter en større omvandring på Sjælland, som der står i kirkebogen. Forældrene opgives til at være glarmester af profession Frederich Johannesen og hustru Birthe Carlsdatter.

Min 3xtip-oldefar levede så vidt vides et hæderligt og stille, men meget fattigt liv som indsidder i landsognene i Rødby-området - jeg går ud fra at han ernærede sig ved daglejeri.

Slægten har altså ikke været omvandrende i henved 200 år, og derfor finder jeg det overraskende at historien har overlevet frem til i dag - jeg har også selv hørt den som barn før jeg begyndte at interessere mig for slægtsforskning.

Jeg tror ligesom du at der er et stort fælles slægtskab i rakkerslægterne, da de jo ofte blev gift med ligesindede - først og fremmest vel fordi det har været tabu for alle hæderlige mennesker at omgås rakkerne. Jeg har da også spekuleret i at Frederich Johannesen og Birthe Carlsdatter kunne være fætter og kusine, men ikke fundet beviser endnu.

At du er nået så langt tilbage er da en utrolig bedrift - meget længere end de fleste når med sine almindelige gårdmænd og borgere. Virkelig godt arbejde, må jeg sige :)

Selv er jeg kun nået én generation tilbage med Birthe Carlsdatter og er så gået i stå, dog kender jeg en del søskende til hende der for de få jeg har kunnet spore også levede det omvandrende liv. Med sværdsiden, Adam Frederiksens far, Frederich Johannesen, kan jeg slet ikke komme igang.

Jeg har en "stært formodet" far til ham, nemlig Johannes Christophersen, indsidder i Vesterborg, som er forlover ved Frederich og Birthes vielse og desuden oplyses Frederich her at komme fra selvsamme Vesterborg - men i den kirkebog er de naturligvis ikke at finde.

Jeg har været rundt i samtlige folketællinger øst for Storebælt, og her findes de heller ikke.

Alt dette sætter mig i stå i 1786, hvor Birthes forældre er viet , og som er det første jeg hører til disse rakkerslægter på Lolland. Birthes far nævnes at være "fra Sælland" - ikke just brugbart.

Hvis du har nogle ideer til hvordan jeg kommer rigtigt igang med forskningen af disse spændende slægter, må du meget gerne sige til. Jeg går ud fra at gamle domsakter, tingbøger og protokoller fra tugthusene samt tugthusenes logbøger har en finger med i spillet?

Mvh. Flemming Willum Petersen



Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Claudia Barbra

Hej Flemming,

hvor er det spændende læsning, og jeg kan se at du er blevet lige så fascineret af de gamle rakkere og natmænd, som jeg er, efter at have arbejdet med dem i meget lang tid og lært dem og deres slægter at kende. Vi er jo også "forgyldte" med HP Hansen, Anton Gaardboe m.fl., fantastiske ildsjæle uden lige ...

Jeg har, lige som dig, studeret de gamle retsprotokoller (for vi kommer jo ikke uden om at rakkerne også var nogle særdeles kreative sjæle og ballademagere, når det kom til overlevelse uden for meget arbejde), men der er også rigtigt mange kuldkorn at hente i deres vidneudsagn, som vi ellers ikke ville kende til.

Nu er du jo så heldig at din slægt ikke var omvandrende, som min slægt var i flere generationer, så måske kan jeg se med friske øjne på de oplysninger du har givet mig, og se om jeg kan få nogle ideer til hvor der med fordel kan søges. Jeg lægger hovedet i blød og vender tilbage.

Igen, tak for din mail.

De bedste hilsener fra

Claudia

Flemming Willum Petersen

Hej Claudia

Ja, man må sige at jeg er meget fascineret af disse slægter, og har også købt flere bøger om emnet.
De fleste omhandler dog bødlerne og de egentlige natmænd, samt rakkerne der assisterede bødlen.

Jeg savner noget litteratur om de omvandrende slægter, glarmestre og kedelflikkere m.v. som drog fra landsdel til landsdel - de grupper min slægt har været en del af. Det lader til at de tog sig mange småjobs som man ikke kunne leve af enkeltvis, men tilsammen måske suppleret med lidt betleri har det været muligt at overleve på denne måde. Fx. nævnes min 5xtip og ældste led jeg har kunnet finde, Carl Frederich Hansen, i 1816 at "forfærdige væveskeer".

Jeg fandt denne spændende benævnelse af netop mine 5xtip oldeforældre i "Møens Tugt- og Forbedringshus' Kopier af Udsendte Breve"

Allernaadigst Pro Memoria!

I anledning af Deres Welbaarendes Høyrespective Skrivelse
af 3die Hujus kaldte allernaadigste hermed til høring af den af
Mester Lejman i Maanedslisten anførte Qvinde Menniske
Anne Margrethe Hansdatter som indkommen i Tugthuuset den
4de Julü, hidtil blandt de 7 fra Grevskabet Knuthenborg i Lolland
for Omløberi og Betlerie og som Løsgjængere anholdt og her
til Tugthuuset frembragt, uden at wiide hun var frugtsommelig;
Ingen Dom fulgte med, men Simpel efter at have foreviist forhør
frembragt og indlemmet, uden at wiide, som siden er opdaget,
at hun bragt til Barsel ved hendes Mand som med hende indkom
i FangenTiid og nu har (.....tru?), hvad maatte har Tugthuuset ved hendes
medwilie ladet Manden bleven Løsladt . Bliver det nu letteste for
Tugthuuset, forsom hun faaer giort Barsel; di den Moder Udgifter
med Barnet, enten det døer eller lewer.

Barnet bliver født i 1791 i Stege og døbt Ludwig, herefter finder jeg ingen benævnelse af barnet.

De er altså hermed bekræftet at være omvandrende på dette tidspunkt, og forbliver det formentlig indtil deres alderdom. Carl Frederich Hansen dør i Tirsted Sogn på Lolland i 1830 (Opslag 133). På dette tidspunkt er han indsidder og altså ikke omvandrende længere, og enken, Anne Margrethe Johansdatter, bliver også i sognet til sin død hos en søn der ikke bliver omvandrer, men fattig skomager - alt denne omvandren ser altså ud til at slutte for slægten omkring 1825, med undtagelse af Frederich Johannesen og Birthe Carlsdatter der forsvinder som dug for solen efter min 3xtip Adam Frederiksens fødsel i 1821.

Nu er der snart mange navne i spil - det må du meget undskylde. Jeg siger selv mange tusind tak for samtalen, og hjælpen :) Hvis du vil må du meget gerne få en gedcom af mig, så du kan se om der er nogle personer der passer ind i din database.

Hvor har du fundet vidneudsagnene? I tingbøger og dombøger?

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Flemming Willum Petersen

Jeg har også et dokument der forklarer problemstillingen og familieforholdene meget bedre end jeg har kunnet præstere her :) Inkl. opslagsnumre og det hele.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Claudia Barbra

Hej Flemming,

det lyder godt, er du sød at maile det til mig. Tak.

Mvh
Claudia

Flemming Willum Petersen

Hej Claudia

Det kan du tro

Jeg håber du kan finde nogle personer der på en eller anden måde passer ind i din database - nu må vi se!

Tusind tak for hjælpen.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lene Astrup

Hej Claudia

Jeg er også efterkommer, selv om det måske ikke fremgik klart i mit første indlæg. Min morfars far stammer fra natmændene, og i hvert fald i den familie i 1700-tallet vandrede en del om. Min morfar var meget mørk, sort hår og mørke øjne går igen i efterkommere efter ham, men om det har relation til rakkerne skal jeg ikke udtale mig om.

Her er link til ham på vores hjemmeside:

http://www.christrup.eu/lenes-legacy/4.htm

Jeg har også skrevet lidt om såvel min familie som om rakkerne, artikler, der også ligger på siden>:

http://www.christrup.eu/Dokumenter/Peder_Jensen_Natmand/peder_jensen_natmand.htm

og artiklen:

http://www.christrup.eu/Dokumenter/Peder_Jensen_Natmand/hvem_var_natmaendene_og_rakkerne.htm

Noget nyt i artiklen om natmændene kan der vel ikke være, da det jo er stort set de samme kilder, der er til rådighed
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Claudia Barbra

Hej Lene,

rigtigt flotte beskrivelser du har lavet, det er en god idé og det bliver dine efterkommere garanteret glade for  :)

De bedste hilsener

Claudia