Var "min" Ane Nielsdatters far Niels Lauersen. Dåb fra 1761 Holbæk Amt Sæby sogn

Startet af Anita Kristensen, 23 Nov 2014 - 21:14

Forrige emne - Næste emne

Anita Kristensen

Hej

Ane Nielsdatters dåb her fra Holbæk Amt Sæby sogn Nr 2 på venstre side
er den eneste Ane Nielsdatter jeg kan finde hvis jeg leder i Sæby imellem 1759 og 63

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33494-4827-36?cc=2078555&wc=M5KH-MJ7:357516301,358698601,358529401,358805001

Ifølge disse tællinger skal hun være født 1761.

Kilde:    OE-1771
Mandens navn:    Rasmus Jensøn   Mandens erhverv:    GaardMand
Mandens alder:    39   Mandens civilstand:    Gift
Mandens nr. ægteskab:    1   Hustrus alder:    30
Hustrus civilstand:    Gift   Hustrus nr. ægteskab:    1
Sogn:    Sæby   Herred:    Løve
Amt:    Holbæk
Indtastningsnr:    C3727   Løbenr.:    59

Holbæk, Løve, Sæby, Burup, , 140, FT-1787, C0911
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Rasmus Jensen    50    Gift    Hosbond    Bonde og Gaard-Beboer    
Anne Nielsdatter    26    Gift    Madmoder       
Peder Rasmussen    21    Ugift    Børn af Mandens første Ægteskab       
Marie Rasmusdatter    14    Ugift    Børn af Mandens første Ægteskab       
Jens Rasmussen    3    Ugift    Barn af Mandens 2det Ægteskab       
Kirsten Nielsdatter    23    Ugift    Tieneste-Pige og Madmoderens Syster       

Holbæk, Løve, Reerslev, Sønnerød Bÿe, , 24, FT-1801, B7665
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Rasmus Jensen    67    Gift    huusbonde    jordløs huusmand og daglejer    
Ana Nielsdatter    40    Gift    hans kone       
Ellen Rasmusdatter    5    Ugift    deres fælles barn       


Hvis den dåb jeg har fundet er rigtig, så kunne det være hendes far (og mor) her.

Kilde:    OE-1771
Mandens navn:    Niels Laursøn   Mandens erhverv:    HuusMd, tiener Bonden
Mandens alder:    50   Mandens civilstand:    Gift
Mandens nr. ægteskab:    1   Hustrus alder:    40
Hustrus civilstand:    Gift   Hustrus nr. ægteskab:    1
Sogn:    Sæby   Herred:    Løve
Amt:    Holbæk
Indtastningsnr:    C3727   Løbenr.:    65

Desværre dukker der ikke nogen Niels Lauersen/søn op når jeg søger her:

http://aurelia.dis-danmark.dk/kattrupx.htm

Håber nogen kan finde dokumentation der beviser at Niels Lauersen er "min" AneNielsdatters far og evt. hvem moderen var.

Med venlig hilsen
Anita

Anita Kristensen

Hej

Jeg fik lavet noget vrøvl.

Skrev Rasmus Jensøns hustru med fed i "tællingen fra 1771. Det er jo hans første kone.

Og så glemte jeg at skrive at jeg har Ane/Anne/Ana/Anna og Rasmus vielse i hvilken der står, at de begge er fra Buerup.
Og på dåbsopslaget står der:
Niels Laursens barn af Buerup.

Anita

Ralph Rasmussen

Det er jo vel din Ane.  Søsteren Kirsten findes på image 153 t.v., anden søndag efter påske 1765.

Ane er noget af en undtagelse fra reglen i FT 1787 og 1801, at alderen skrives som påbegyndt år, ikke fyldte år.

Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Anita Kristensen

Hej Ralph

Tusind tak for dit svar.

Nu føler jeg mig sikker....

Og tak for fundet af en lillesøster.

Og ja - den med tællingernes måde at notere alder på (som så kan forskyde det et år) - den har jeg aldrig tænkt på eller hørt om før. (Men jeg har tit irriteret mig over at det er så unøjagtigt). Men det gør det da også mere forståeligt, at det ofte kan være en rigtig, man har fundet, selv om antal år måske er nogle år forkert, for så kan, om ikke andet, det ene år jo være af den grund.

Jeg har hørt at man tæller fra 1 af i Kina (eller var det i Japan) når man bliver født og dermed bliver 1 år ældre end os andre  hele livet (men det er selvfølgelig noget helt andet) :-)

Med venlig hilsen
Anita

Kaare Grodal

Hej Anita

Ved Ane og Rasmus vielse 1783, var den ene forlover Lars Nielsen af Nørager. Det er formodentlig den 36 årige ugift skytte på Nørager fra FT 1787.

Niels Laurs i Buerup døber en søn Lars Okoli 1851, som kan være skytten.

Jeg vil tro forældrene Niels Laurs og Cathrine? Elisabeth Andersdatter bliver trolovet 4 eft. påske 1749, og de får en datter før Lars. Ved trolovelsen vil jeg tro de er af Kattrup, men begge forloverne var af Buerup.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare.
Den med "Lars skytte" fra Nørager gør mig nysgerrig . Han er nemlig een af mine aner, som jeg ikke har kunnet komme længere med. Han blev gift med husjomfruen, madmoselle Lydia Rebekka Lund. De fik en søn, Anton Ferdinand Larsen inden hun døde og Lars fik sig en husholderske, Margrethe Olesdatter. datter af Ole Nielsen, som havde en fæstegård i Sønderrød, men i 1801 var flyttet til Reerslev, som "husmand og vedligeholder af byens gjærder" .
Desværre forsvinder både Ole og hans kone fra Reerslev inden der er bevaret nogen kirkebog.
Lars og Margrethes yngste søn, Lars Larsen, født i 1811, døbt i Sæby kirke, er min tipoldefar.
Lars Nielsen dør i 1816 og Margrethe bliver gift med en aftægtsgårdmand i Jerslev eller LlFuglede.
Efter dennes død bliver Margrethe boende i aftægtshuset, hvor hus sidst er set i Folketællingen 1855.
Gårdmandens søn og svigerdatter, som havde overtaget gården, før Margrethe kom i familien døde begge mellem 1855 og 1860, og Margrethe "forsvinder" i samme tidsrum, dett vil sige hun er ikke død i Llfuglede sogn, og heller ikke flyttet til eet af hendes egne børn.
I et skifte, jeg tror det var midt i 1790'erne optræder Lars Nielsen, "Lars Skytte" som formynder for et af en ca 20 år yngre broders børn. Husker jeg ret var det i et Kattrup-skifte .x
)
Er den forlovelse og dåb af Niels Laursens søn Lars fra Sæby kirkebog?
Det var i et af Aurelias Kattrup-skifter - Anthon Nielsen i Sønderrød - 1795 søgning på denne Anthon Nielsen i Reerslev lægdsrulle gav desværre intet resultat.
Mvh Egon Hansen

Anita Kristensen

#6
Hej Kaare

Tusind tak.

Sikke en research...
Og så med de utydelige opslag - selv i de nye.

Ja det giver da god mening, hvis forloveren var hendes bror - hvis hendes far var død. Det er sådan noget jeg har svært ved at gennemskue.

Den trolovelse er godt fundet. Opslag 113 Ny udgave.

Men jeg kan ikke finde ham Lars Okoli, søn af Niels Lauersøn, et par år efter trolovelsen. Og der hvor datteren før Lars skal være er det da helt smattet.

Så kan det vel også være at der er nogle født mellem 51 og 60.

Og hvis ikke Niels Laursen bliver viet igen senere (og hvis ikke Cathrine? Elisabet Andersdatter dør imellem 51 og 6o), så er må det være Cathrine Elisbeth Andersdatter der er mor til Ane Nielsdatter.

Der er da noget at komme videre med ...... tak igen

Med venlig hilsen
Anita

PS.:

Og hej Egon.
Ja forlovelsen er i Sæby opslag 113 Ny udgave højre sidenr. 2
Og så har vi to da nok fælles aner - der lang ude :-)









Kaare Grodal

Hej

Mon ikke Egons skifte er her:

Anthon Nielsen hmd i Sonderod                25 Sep 1798      pg 80 129 137 144
2WIFE:   Maren Olsdtr (dod)
CH:      Rasmus Anthonsen 5  with Jacob Rasmussen ladefoged i Norager
2WIFE:   Johanne Pedersdtr  (= 2. Peder Sorensen - by 11 Jan 1805)
2 CH:    Peder Antonsen   4
         Niels Antonsen   2
BRO:     Lars Nielsen skytte i Norager
SVOGER:  Jacob Rasmussen ladefoged i Norager
wgd: Soren Giermann snedker i Sonderod
[Kattrup Gods, Holbaek; Bk 1 1790-1850; film 41238

Så vi skal lede efter en Anton.

Jeg er kommet i tvivl om Lars' storesøste,r for nu ser jeg Niels Laursens Kirsten blev født i Ogtved, men da de formodede forældre ikke var af Buerup, kan de godt have boet i Ogtved inden de flyttede til Buerup.

Jeg kan ikke finde Lars Nielsen af Buerup konfirmeret, men der er en Lars Nielsen af Nørager, som konfirmeres ca. 1768.

Der begraves en 60 årig Niels Laursen af Buerup 1776, selv om alderen ikke stemmer helt med OE er det nok den rigtige. Desværre er der jo ikke skifter så langt tilbage.

Lars Nielsen døbes ops 48 i den gamle, 3.søndag i fasten 14 marts 1751 i Sæby kirke, Gudmor hed Kirsten Laursdatter, mon det er faster?

------------

Anthon er her i Lægdsrullen http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17042,658223

født i Buerup, far Niels Larsen, så mangler vi kun at finde ham i kirkebogen
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Anita Kristensen

Hej Kaare

Hold da helt "magle", hvor vildt hvad du har fundet. Niels Lauersens begravelse, broderens dåb og skiftet .....

Når jeg leder i Sæbys kikebog Nye opslag mellem 1761 og 1766, så finder jeg kun en Kirsten af Buerup, datter af Niels Lauersen i 1765 på Opslag 153

Og da Anton var 28 år i 1792, må han vel være født omkring 1764.

Æv - det skulle være "forbudt" at gå på arbejde :-) Nu er det lige så spændende det her.

Nå ja det bliver da også fyraften igen.

Med venlig hilsen
Anita





Egon Hansen

Hej Kaare.
Tak for mailen med lægdsrullen. Desværre er teksten på min skærm så mat at jeg ikke kan læse teksten.
Da jeg for en del år siden fandt det skifte, som udnævner Lars Skytte til at være farbror til Anthons barn, søgte jeg Anthon i Reerslev lægd uden held.
Derimod fandt jeg en anden Anton! nemlig Lars's søn af første ægteskab, som, selv om han opholdt sig hos Lars i 1801, ikke stod i Sæby sogns lægdsrulle.
Han var født i et af Nøragers huse, som lå i Reerslev sogn, og ikke flyttet i lægdsrullerne, selv om jeg kunne følge ham gennem en årrække i Reerslev, selv om jeg vidste at han havde skiftet opholdssted flere gange, inden han blev gift i Holmstrup og blev ansat som smed på Nørager!
(man kan da heller aldrig stole på arkivalierne!)
Jeg må se om jeg kan finde ud af om Lars og Anthon har samme far i Buerup!
Mvh Egon

Kaare Grodal

Hej Egon

Ja vi har haft vort hyr med de lægdsruller, og min tillid til militærets evner til at holde styr på de vordenende soldater kan ligge på et meget lille sted.

Jeg har forgæves gennemledt Sæbys nye kirkebog flere gange uden at finde Anton.

Jeg går ud fra han er her:

Holbæk, Løve, Reerslev, Sønnerød Bye, , 62, FT-1787, C0907
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Andersen   34   Gift   Hosbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Sophia Hansdatter   31   Gift   Madmoder      
Anders Hansen   8   Ugift   Søn af 1ste Ægtesk: paa Mandens Side      
Peder Hansen   5   Ugift   Børn af 1ste Ægteskab paa Konens Side      
Dorthe Hansdatter   4   Ugift   Børn af 1ste Ægteskab paa Konens Side      
Mette Hansdatter   2   Ugift   Børn af 1ste Ægteskab paa Konens Side      
Anthon Nielsen   29   Ugift   Tieneste Folk   Soldat   
Lars Madsen   12   Ugift   Tieneste Folk      
Anna Catrine Larsdatter   18   Ugift   Tieneste Folk

Som jeg læser ekstrasessionen 15 dec 1792, blev Anthon afskediget, og han findes ikke i den næste. Han findes heller ikke i hovedrullen 1792 under nr. 131.

Det er også de færreste forundt at blive 1 år yngre på 5 år  ;D
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Anita Kristensen

#11
Hej

Ja - sikke noget rod med de lægdsruller.... Men jeg skal ikke "spille klog", for jeg synes det er mega indviklet at finde ud af at følge dem, når de flytter rundt. Med nummereringer og sådan :-)

Jeg tog lige en gennemgang af årene fra vielsen 1749 og frem til 1765 og skrev simpelthen alle børn af en Niels Lauersen (og så har jeg skrevet dem på som jeg godt nok ikke kan få øje på, men som er nævnt).
Jeg ved ikke om det hjælper noget nogen steder, for det er vel lidt tydeligt et det er mindst 3 forskellige mænd der hedder Niels Lauersen.

Bare for at få et overblik:

Nye udgaver i AO

Far: Niels Lauersen 1716 (eller 1721 ifølge OE) til 1776 Sæby Opslag 226 Højre side
Mor: Cathrine Elisabeth Andersdatter
Viet 4-5-1749 Sæby (Kattrup – men med forlovere fra Buerup) Opslag 113

Børn: Af Niels Laursener fra Sæby

Anne Nielsdatter 1799 Sæby (Ougtved) Ops 42 Nr.2 på venstre side
Pige Nielsdatter 1749-50 Sæby (Buerup) Ops ?
Maren Nielsdatter 1750 Sæby (ougtved) Ops 45
Lars Okoli Nielsen (Skytte)1751 Sæby (Buerup) Ops ?
Peder Nielsen 1751 Sæby (Hallebye) Ops 47 Venstre side
Lauers Nielsen 1751 Sæby (Buerup) Ops 48 højre side
Laurits Nielsen 1751 Sæby (????=står ned i det mørke – nederst på højre side) Ops 48
Laurs Nielsen 1752 Sæby (Hallebye) Ops 52
Bodil Sophie Nielsdatter 1754 (Uglerup) Ops 57
Kirsten Nielsdatter 1754 (Hallebye) Ops 58
Mette Nielsdatter 1755 Sæby (Ougtved) Ops 61
Maren Nielsdatter 1758 Sæby (Hallebye) Ops 67
Anne/Ane/Anna/Ane Nielsdatter 1761 Sæby (Buerup) Ops 72
Anton Nielsen  ca. 1764 Sæby (Buerup) Ops ?
Kirsten Nielsdatter 1765 Sæby (Buerup) Ops 153


Med venlig hilsen
Anita

Kaare Grodal

Hej Anita

Skytten er døbt okoli, 5. søndag i fasten 1751, han hedder kun Lars Nielsen, så det er ham på ops 48.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jørgen Bue Lond

Hej Anita,

Jeg har indtastet Sæbys KB 1736-1784, men den ligger vist ikke på nettet endnu.
Den eneste Anne jeg kan finde med faderen Niels født omkring 1761 er Anne med faderen Niels Laursen i Burup født Palmerum 1761.
En af fadderne er i øvrigt min farfars farfars farfars fars kone, nemlig Jens Jensens kone.


Hilsen Jørgen

Anita Kristensen

Hej Kaare

Tusind tak for navne forklaringen, så selv jeg kan finde ham.

Jeg har da ellers efterhånden en hel del lister med de forskellige kirke dato betegnelser. Men "Okoli" tror jeg så (dårlig undskyldning) ikke at jeg er stødt på før. Det eneste jeg kan trøste mig med er, at jeg nåede at tænke, at det var et noget besynderligt navn :-)

Og så skrev jeg fejlagtigt opslag 48 ved den Lars (Laurs) og er skyld i at du også skrev det. Jeg tror nu nok han er på opslag 47 Ny udgave.

Bortset fra det, så synes jeg stadig, at det mere ligner, at der står Laurs end Lars. Men jeg har også før stødt på nogen der har heddet begge dele forskellige steder og stadig været den samme (På samme måde som med Ane/Ana/Anne og Anna.


Og hej Jørgen

Også tusind tak for den information.
Og hatten af for jer der laver indtastnings arbejde. Hvor er det godt, at der er noge, der kan og vil bruge tid på det. Det gør det bare så mange gange lettere at forske. Især for os der ikke er helt spidse i at tyde de gamle kragetæer.

Håber snart det kommer på nettet.
Og nej - det ligger umiddelbart ikke i ddd - men der står bare at det er indtastet.

"Palmerum" har jeg heller ikke stående på nogle af mine lister. Men jeg har googlet mig til, at det så bare er det samme som Palme Søndag.

Og hvor er det dog sjovt og pudsigt med alle dine gange farfar.
Anne Nielsdatter er min morfars farfars mormor :-)

Med venlig hilsen
Anita



Jørgen Bue Lond

Hej Anita,

Jeg har sendt dig nogle data-udtræk fra Sæbys kirkebøger.
Så kan du lægge dem, du finder relevante, ud her på tråden.

Med hensyn til stavemåder af navne, så var den nok mest afhængig af præsten.
I 1780 ændrer skriften sig markant, og -søn bliver til -sen. Oluf og Laurs/Lauritz forsvinder næsten og erstattes af Ole og Lars, som hidtil ingen blev kaldt. Også nogle Pedersøn blev til Persen.

Jørgen

Anita Kristensen

Hej Jørgen

Tusind tak for data-udtrækkene.
Det skal nær studeres.

Med venlig hilsen
Anita




Kirsten Printzlau

Hej

Lige et lille indlæg om Lars Nielsen Gårdmand i Halleby

Mette Pedersdatter, født ca 1731 i Buerup (datter af Peder Jespersen og Maren Knudsdatter), . Gift 1750 i Sæby,  Niels Larsen, stilling: Gårdmand i Halleby.
            Børn:
            i.   Peder, født 1751 i Halleby, døbt i Sæby,  død i Halleby   3/4 aar Gl.
            ii.   Lars, født 1752 i Halleby, døbt i Sæby, død 1753 i Halleby 1 aar gl.
            iii.   Kirsten, født 1754 i Halleby, døbt i Sæby,  død i Halleby  4 uger gl.
            iv.   Maren Nielsdatter, født 1758 i Halleby, døbt i Sæby.
            v.   Karen Nielsdatter, født i Halleby, døbt i Sæby.




1750 Niels Lausen og Mette Pedersdatter af Halleby   FL Peder Jespersen af Buerup og Søren Pedersen i Jørløse.
1751 Bær Peder Jespersen Kone af Buerup.
1752 Bær Niels Holgersens kone i Holgenhavn   F: Peder Jeppesens kone.
1754 Bær Peder Jespersens kone.


Kirsten
Printzlau

Anita Kristensen

Hej Kirsten

Tusind tak for oplysningen.

Det passer så også med at det er alle børnene af en Niels Larsen, der er af Halleby i årene imellem de børn der er af en Niels Larsen/Laursen af Buerup. (Bortset fra at jeg ikke fandt hende Karen Nielsdatter)
Og da Peder Nielsen (Halleby) og Lars/Laurs Nielsen begge er født i 1751, så kan det jo heller ikke være den samme Niels :-)

Men bortset fra at de to er født samme år, så er det godt nok pudsigt at Halleby børnene lige er født imellem 1751 og 1761, hvor der kun evt. er født et Buerup barn nemlig pigen fra ca. 1750 (som jeg ikke kan finde)

Med venlig hilsen
Anita



Anita Kristensen

Hej

Jeg sætter lige familien ind her i indlægget som jeg har den nu.

Far: Niels Lauersen 1716 (eller Fer 2 Nat Xsti 1721 Laurtiz Nielsøn Uglerup på Katterup Gods søns søn – som passer på alderen ifølge OE) til 1776 Sæby Ops 226
Mor: Cathrine Elisabeth Antoniidatter
Viet: 4-5-1749 Sæby (Kattrup – men med forlovere fra Buerup) Opslag 113
Børn:
Pige Nielsdatter 1749-50 Sæby (Buerup) Ops ?
Lars (Laurs) Nielsen (Skytte) 28-3-1751 Sæby (Buerup) Ops 47
Ane/Anne/Anna/Ana Nielsdatter 15-3-1761 (Sæby) OPSLAG 71 til 4-3-1832 (Sæby) OPS 308
Anton Nielsen ca. 1764 Sæby (Buerup) Ops ?
Kirsten Nielsdatter 1765 Sæby (Buerup) Ops 153

Med venlig hilsen
Anita